• Snarkofagen

Vardagsmat, akutmat, panikmat - kärt barn har många namn

Vad lagar du för mat hemma en vardag när du har klängiga barn med blodsockret nere vid fotknölarna?

Jag tänkte att vi kunde ge varandra tips på snabba maträtter. De vanligaste, typ köttbullar och köttfärssås, har väl de flesta koll på. Har du nåt tips att dela med dig av?

• Svar på tråden Vardagsmat, akutmat, panikmat - kärt barn har många namn
  • Snarkofagen

Jag kan börja, det hör väl till god ton när man ber om tjänster

Tomatsoppa med kokta makaroner, om barnen nu gillar det förstås. Till det serverar jag smörgås efter tycke och smak.

• Nyfiken gul

fattiga riddare med sylt eller med stekt bacon... tar typ 3 sekunder att fixa o gör alla glada o nöjda..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Nyfiken gul

jag är också vän av rester och "plocka-ihop-mat" vilket gör hungriga barn jätteglada.

så skinkslattar, korvsnuttar, ägghalvor, en skvätt majskorn, lite tomater o ett par skivade potatisar TEX fräses upp i lite smör o serveras med ketchup...

perfekt också om man har en sån dag att man ska åka o handla "imorgon" o därmed inte har så mycket i kylen...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • thessires

Små hamburgare med lite tomat och sallad och ketchup. Färdiga hamburgerbröd och hamburgare från frysen.. klart på 5 minuter.

• AngelicaF

Kycklinggryta för hela familjen

2 gula lökar
    2 paprikor, gärna i olika färger
    4 kycklingfiléer
    4 dl creme fraiche
    curry
    ketchup
    senap

Tärna kycklingen i små bitar och bryn den lätt i en gryta (gärna av gjutjärn) tillsammans med hackad gul lök, tärnad paprika samt 1 tsk curry. Rör ner creme fraiche, 1 msk ketchup och 1 msk senap. Koka några minuter. Skär man allt i små tärningar från början så blir grytan barnvänlig direkt, men man kan ju naturligtvis göra större bitar om man vill och sedan dela i mindre till barnet.

Ta undan 1 portion (1-1½ dl) till barnet. Krydda sedan med mer ketchup och senap tills lagom sälta för den vuxna smaken erhållits. Smaka gärna av med mer curry.

Servera till kokt ris och någon färsk grönsak, samt bröd.

Syrliga saker som tex creme fraiche, ketchup och senap fäller ut järnet ur järngrytan och maten blir på så sätt järnberikad. Ju längre koktid desto mer järn.

Kasslergryta med ananas för hela familjen

Kasslergryta med ananas för hela familjen

1 gul lök
    1 röd paprika
    500 gram kassler
    1 msk vetemjöl
    1 dl vatten
    2½ dl matlagningsgrädde
    1 syrligt äpple
    1 liten burk ananas (4 ringar, alternativt krossad ananas)
    chilisås

Hacka löken, tärna paprikan, äpplet och kasslern i små bitar, skär ananasen i mindre bitar eller använd krossad ananas. Spara spadet!. Bryn löken tillsammans med paprikan. Lägg i kasslertärningarna. Rör ner mjölet och tillsätt vattnet, grädden och 1 msk chilisås. Lägg ner äppelbitarna och anansen. Låt koka en liten stund så att äpplet mjuknar. Smaka eventuellt av med ananas-spadet om mer sötma önskas. Smaka av med mer chilisås efter att barnets mat tagits undan (ca 1-1½ dl).

Servera med kokt ris och någon färsk grönsak samt bröd.

Foliekokt fisk 1 portion

ca 50 gram fisk
    2 tsk smör eller margarin
    1 tomat eller ½dl gröna ärter
    hackad persilja, klippt dill eller annat kryddgrönt
    variera smaken med citronsaft, paprikapulver, gul lök eller purjolök

Se till att fisken är benfri. Lägg fisken på en bit folie. Doppa ev tomaten i kokande vatten, dra bort skinnet och hacka den. Lägg smör, tomat eller ärter, persilja/dill och cirtonsaft/paprikapulver och ev lök på fisken och gör ett litet paket. Låt paketet koka ovanpå potatis eller ris i ca 10 minuter. Öppna paketet och mosa grovt.

Allt-i-ett-gryta ca 10 portioner

1 stor hackad lök
    2 msk smör el margarin
    500 gram nötfärs
    1 msk vetemjöl
    2½ dl hönsbuljong
    7-8 potatisar
    2 dl vispgrädde
    2 krm malen kryddpeppar
    en pressad vitlöksklyfta
    3 dl frysta ärter

Hacka löken och bryn den tillsammans med nötfärsen. Rör i mjölet och tillsätt buljongen under omrörning. Skala och skiva potatisarna. Lägg i potatisen och tillsätt grädden och kryddorna. Koka tills potatisen blivit mjuk. Lägg i ärterna mot slutet.

• AngelicaF

home.swipnet.se/wester-zakrisson/barnmat/

60 g Korv eller köttrester
    100 g Gul lök
    3 dl Kokta (snabb)makaroner
    1 Ägg
    1 dl Mjölk
    Salt
    Svartpeppar

Beskrivning

Fräs köttet + lök i teflonpanna (har du vanlig stekpanna så lägg till
    1 tsk flytande margarin). Blanda med makaronerna och häll i en smord
    ugnsfast form. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll över
    makaroniblandningen. In i ugnen i 225°C i ca 25 minuter.

• molly 81

Har "bara" en liten, men min tid försvinner också jämt.. Detta tar en halvtimme att laga. Men sköter sig själv!

Ett fiskblock, typ sej.

1 paket kelda citronsås(vi tar två, såsgalningar!)

Ris

Häll lite sås i botten på en ungsform, på med fisken och häll över resten av såsen. In i ugnen på 225 grader tills fisken är klar (ca en halvtimme om fisken är lite tinad). Koka under tiden ris. Vi brukar fräsa champinjoner och hälla över fisken när den är klar.

Ibland pytsar vi i lite tomater i fisken eller färsk svamp om vi inte orkar steka den.

På med persilja innan det serveras!

• AngelicaF

Bondomelett: www.matinfo.se/default.asp

Fredagstallrik: www.matinfo.se/default.asp

Italiensk tonfiskröra: www.matinfo.se/default.asp

Kokt korv med stuvad potatis: www.matinfo.se/default.asp

Korvmacka: www.matinfo.se/default.asp

Kyckling i dragonsås: www.matinfo.se/default.asp

Köttfärskaka: www.matinfo.se/default.asp

Lax med stekta grönsaker: www.matinfo.se/default.asp

Lunchtallrik: www.matinfo.se/default.asp

Pasta med laxsås: www.matinfo.se/default.asp

Snabba korvgrytan: www.matinfo.se/default.asp

Snabb köttfärssoppa: www.matinfo.se/default.asp

Fisk med örtsås: www.matinfo.se/default.asp

Stekr ris med skinka och svamp: www.matinfo.se/default.asp

Äggkaka med grönsaker: www.matinfo.se/default.asp

• Snarkofagen

Åh, tack SNÄLLA för alla tips! Kul! Nu blir det inte BARA köttbullar och makaroner hos oss!

• Gul13

Gratänger brukar gå fort om köttet är klart.

Kassler tex, eller korv, eller färdig grillad kyckling med broccoli, spenat, blomkål eller sparris tex. Har man mer tid så är det gott med paprika. Sen gör man en sås: har man tid så är beschamel sås gott annars grädde eller mjölk (gärna lite mjöl/redning för att inte få den så rinnig) som man smaksätter man den med tex dijonsenap, chilisås eller mangochutney. Kokar ris eller pasta till.

• Ullis69

Lappskojs är RIKTIG snabbmat om man använder pulvermos. O tom min kräsna 11åring äter det till min stora förvåning. Inte världens nyttigaste maträtt kanske, inte minst med tanke på pulvermoset men ska det gå fort så ska det

1brk Salta biten räcker till ca 4p.

Gör 4-5p mos, jag kokar upp vatten i vattenkokaren, mäter upp mospulvret i en kastrull/skål, mäter inte vattnet. 
    Blanda pulvret med vatten+spadet från burken till "lagomt" mos. Fördela köttet i mindre bitar direkt i burken o blanda sen ner i moset. Klart!

Servera med rödbetor.

Pasta med ostsås är en annan av familjens snabbmaträtter. Går ganska fort att göra egen (vitsås+ost på en höft) men brukar ha en frp i kylen till paniksituationer... Brukar skära ner skinka eller nån annan köttprodukt o servera i eller bredvid lixom olika grönsaker. Funkar bra om man har vegetarianer på besök.

• Caelum
    Ullis69 skrev 2008-08-20 12:37:34 följande:
    Lappskojs är RIKTIG snabbmat om man använder pulvermos. O tom min kräsna 11åring äter det till min stora förvåning. Inte världens nyttigaste maträtt kanske, inte minst med tanke på pulvermoset men ska det gå fort så ska det 1brk Salta biten räcker till ca 4p.Gör 4-5p mos, jag kokar upp vatten i vattenkokaren, mäter upp mospulvret i en kastrull/skål, mäter inte vattnet. Blanda pulvret med vatten+spadet från burken till "lagomt" mos. Fördela köttet i mindre bitar direkt i burken o blanda sen ner i moset. Klart!Servera med rödbetor.Pasta med ostsås är en annan av familjens snabbmaträtter. Går ganska fort att göra egen (vitsås+ost på en höft) men brukar ha en frp i kylen till paniksituationer... Brukar skära ner skinka eller nån annan köttprodukt o servera i eller bredvid lixom olika grönsaker. Funkar bra om man har vegetarianer på besök.
    Lapskojs är underbart! Brukar blanda i spadet från burken i mosvattnet och när jag gör moset häller jag också i mjölk. Köttet brukar jag "hacka" sönder på stor skärbräda
    Så gör jag, ville bara dela med mig! ;)
  • Snarkofagen

Fiffigt tips, lapskojsen. Har glömt bort det sedan barndomen men det är ju jättesmart ju.

Idag gjorde vi korv Stroganoff, plättlätt ju! Stek korv och lök, blanda i några msk tomatpuré och därefter i med 3-4 dl mjölk. Koka några minuter och smaka av med salt och peppar. Klart! Servera med hackad persilja. Gick snabbt, tycker jag.

• Gul13

Kan man få puffa upp tråden lite. Jag tar gärna emot fler tips.

Svar på tråden Vardagsmat, akutmat, panikmat - kärt barn har många namn