• SeTa

Hur många katter är ok i lägenhet?

Jag har en liten undran.
    Jag känner till en person som bor i en 3/4a med 6-7 innekatter. Katterna har 2-3 lådor och dessa har varit såpass fulla när jag har varit där så katterna har satt sej utanför istället. Det luktar otroligt mycket från lägenheten, inte bara katt utan även rök eftersom ägaren röker inne.
    Nu undrar jag om någon vet huruvida det finns några bestämmelser runt detta?
    Att det är gräsligt, det vet jag. Frågan är om det finns någon lag att stödja sej på? Och var hittar man den isåfall?

• Svar på tråden Hur många katter är ok i lägenhet?
  • HjärtatAlicia

Jag har googlat lite men hittar inget konkret, men tar han/hon inte hand om kattstackarna så ska dom inte bo där! Jag hade nog hört mig för om vem man ska prata med och eventuellt anmält detta! Katterna skulle kunna ha de mkt bättre! Lycka till!

• Kattägd

SJVFS 2008:5
    3 KAP. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV KATT

5 § Om flera katter förvaras i ett utrymme utan möjlighet att gå ut, ska det finnas minst en kattlåda per två katter eller en så stor låda att den till ytan motsvarar en kattlåda per två katter. Kattlådan ska hållas tillfredställande ren.
    Kattlådorna ska hållas separerade från utfodringsplatserna, dock minst en halv meter från utfodringsplatserna.

Allmänna råd till 3 kap. 5 §
    Kattlådan bör städas minst en gång per dag.
    Kattlådornas yta bör minst vara 0,12 m2 per två katter.

• ludenben

va äckligt!! jag tycker att det är äckligt när man har så många djur inne. 2 katter tycker jag är lagom, 3 går i nödfall men jag skulle inte vilja ha det. Det blir äckligt även om man byter i lådorna ofta. Och alla håren....

SeTa skrev 2008-08-18 18:01:22 följande:
    Jag har en liten undran.Jag känner till en person som bor i en 3/4a med 6-7 innekatter. Katterna har 2-3 lådor och dessa har varit såpass fulla när jag har varit där så katterna har satt sej utanför istället. Det luktar otroligt mycket från lägenheten, inte bara katt utan även rök eftersom ägaren röker inne.Nu undrar jag om någon vet huruvida det finns några bestämmelser runt detta?Att det är gräsligt, det vet jag. Frågan är om det finns någon lag att stödja sej på? Och var hittar man den isåfall?
  • Majsan70

Man brukar räkna på ett rum per katt inkluderat kök, badrum och balkong.
    Naturligtvis skall man ha god hygien och gärna bygga på höjden. Sen får man ha i åtanke att inte alla katter trivs i grupp.

Själv har vi 4 Birmor och en hund i vår 4 rummare. Två lådor som rensas varje dag och har gott om sand inuti. Balkongen är innätad och vi dammsuger varje dag. Allt för att både människor o djur skall trivas.

• Humlemamma
    Majsan70 skrev 2008-08-18 21:00:01 följande:
    Man brukar räkna på ett rum per katt inkluderat kök, badrum och balkong. Naturligtvis skall man ha god hygien och gärna bygga på höjden. Sen får man ha i åtanke att inte alla katter trivs i grupp.Själv har vi 4 Birmor och en hund i vår 4 rummare. Två lådor som rensas varje dag och har gott om sand inuti. Balkongen är innätad och vi dammsuger varje dag. Allt för att både människor o djur skall trivas.
    oh se där, då behöver jag ej ha dåligt samvete, med en 4:a o tre katter o en hund då. Har två kattlådor som rengörs varje dag o flera olika matskålar osv. Skönt de =)
    **Alexander 061222 Mitt allt!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!**
  • Havanna82

Här har vi 3 katter en 2:a där dom har gott om gömställen och klätterställningar. Det luktar aldrig kiss här inne, eftersom vi har peewee som verkligen luktar minimalt.
    Tyvärr har vi ingen balkong i denna lägenhet, något jag verkligen önskar mig.

• Havanna82

Ska väl även tillägga att våra katter löser minimalt med hår också, så något sådant behöver vi inte bry oss om:)

• Humlemamma
    Havanna82 skrev 2008-08-19 11:11:30 följande:
    Ska väl även tillägga att våra katter löser minimalt med hår också, så något sådant behöver vi inte bry oss om:)
    ne de gör inte mina heller, men hunden, han fäller för allihop! =P
  • SeTa

Tyvär kan jag inte läsa länken. Jag kan inte öppna pdf-filer..
    Men tack ändå.
    Att lådorna inte tömms, det vet jag ju av erfarenhet. Men det måste nog finnas mer att ta på. Kan komunen ha någon typ av djurskydd som kan göra hembesök om man anar att djur far illa?

• Humlemamma
    SeTa skrev 2008-08-19 20:58:50 följande:
    Tyvär kan jag inte läsa länken. Jag kan inte öppna pdf-filer..Men tack ändå.Att lådorna inte tömms, det vet jag ju av erfarenhet. Men det måste nog finnas mer att ta på. Kan komunen ha någon typ av djurskydd som kan göra hembesök om man anar att djur far illa?
    Du kan väl ringa va de nu heter, djurskyddsinspektör eller nåt?? de kan då göra ett hembesök på de aktuella stället o se hur de ser ut..
  • SeTa
    AjaSsa skrev 2008-08-20 08:15:19 följande:
    Du kan väl ringa va de nu heter, djurskyddsinspektör eller nåt?? de kan då göra ett hembesök på de aktuella stället o se hur de ser ut..
    Det var ju det som var lite tanken med denna tråden. Att jag kanske skulle få klart för mej vad det heter och vart jag ska ringa.
  • Misery

jag har läst någonstans att man får ha 10 katter sedan måste man ha tillstånd...men vet inte om d stämmer.....ring kommunen o fråga i växeln vem du ska prata med...

• Kantarellen

Någonstans dyker sifran 7 upp i bakhuvudet, men jag vet inte... Däremot måste jag säga att det är väll inte antalet utan sköttseln som är det kritiska. Hade denna person bara haft en katt är det ju inte säkert den hade haft rena lådor för det
    ...

• Havanna82

Jag tror det är minst 6 kvm/katt.
    Menar, det spelar ju ingen roll om det är 100 kvm lägenhet, eller 100 kvm hus. Man måste ju titta vad man fyller det med ;)

Svar på tråden Hur många katter är ok i lägenhet?