• en blev två

Är krossade tomater i burk nyttigt?

Tänkte gör ett stor kok till mina 10 månaders tvilling tjejor. Tycker ni att det är ok att använda en burk krossade tomater eller är det bättre med färska tomater? Har bara en tomat hemma och det kommer man ju inte långt med

• Svar på tråden Är krossade tomater i burk nyttigt?
  • Mollan

Det funkar utmärkt med burktomater. Konserverade tomater innehåller mycket lykopener vilket är väldigt nyttigt. Sen kan du ju gärna komplettera med andra grönsaker också.

• jojjo81

Jaha. Det var ju bra. Har själv funderat på samma sak.

• jorialel

Använder man färska tomater blir det ofta små irriterande skalbitar även om man mixar, för att få till det måste man skålla tomaten först. Jag föredrar ekologiska krossade tomater, har fått för mig att de är mycket rödare än vanliga vilket ju är positivt.

• Nillinsimim

de ekologiska tomaterna inehåller dessutom inget socker eller salt vilket finns i en del krossade tomat burkar

jag skållade och mixade tomater tills min son var typ ett år men då var jag lite extrem och hade mer tid över...till mitt andra barn så gör jag nog bara det tills hon är 10 mån eller nått, beroende hur avancerad hon är med maten då

Svar på tråden Är krossade tomater i burk nyttigt?