• Anonym (maria)

Klarar man att studera utan studielån? Tips behövs...

Eftersom jag haft det så jobbigt med ekonomin hela mitt liv(deltidsarbeten och sjukskrivning), så vet jag inte om jag vill ta fullt studielån.... Jag är orolig över om jag kanske inte får jobb efteråt...

Finns det någon som klarat ekonomin utan lån? HUR har ni gjort? Sparat buffertpengar innan? Hur mkt?

Jag vill helst inte jobba parallellt med studierna, för förra gången jag gjorde det gick jag in i väggen helt....

Men finns det andra sätt? Hur har ni andra gjort? Vad bör man ha över i en normal budget när alla räkningar är betalda? Vilka utgifter är bäst att stryka?

• Svar på tråden Klarar man att studera utan studielån? Tips behövs...
  • Anonym

Jag klarade mig utan studielån genom att dels ha turen att få tag på en billig lgh,dels jobbade jag varenda sommar och sparade pengarna + sparade "födelsedagspengar", att köpa/låna kursliteratur är också ett sätt att spara på och så kan man ju glömma det där med nya kläder och de mesta nöjena såklart men vist går det att leva på bara studiebidraget och inte ta lån (förutsatt att man är singel såklart)..det blir tuffa år ek men det känns väldigt skönt att inte ha det där lånet att betala av på!

Lycka till!

• Anonym (studerande)

Hej

Först och främst bör du verkligen välja en utbildning där du har bra chanser att få jobb efteråt.

Jag har precis börjat studera utan studielån. Allt beror på hur din livssituation ser ut och hur lång utbildning. Jag har i nulägen en buffert på ca 60 000kr. Men då jobbar jag också ca 20 timmar/månaden.

Jag har räknat på vad jag måste betala varje månad. Jag är gift och vi bor i hus. Min man betalar ju lite mer medans jag pluggar. Men huslån, gammalt CSN-lån och lite mat betalar jag för. Kläder, smink, inredningsdetlajer måste prioriteras bort.

Så mitt tips är att du räknar ut hur mycket utgifter du måste ha.
    Du kan ju alltid ta bidragsdelen endast. Men om du väljer en utbildning där du har stor chans att få jobb efteråt kan du gott och väl ta studielån (du behöver ju inte ta maxbelopp).

Fråga gärna om det är något mer du funderar på.

• Anonym (maria)

Anonym 1: jobbade du under tiden? Min lägenhet är billig tursamt nog, kostar ca 2000kr. Men sen är det ju el, telefon, mobil, mat, reskort, internet....summan brukar hamna på ca 4500kr allt som allt. INNAN mat som går på ca 2000kr....(om jag ej samlar rabattkuponger och pantar burkarna)

Hur klarade du detta? Buffert?

Anonym (studerande): Vad brukar litteratur gå på per månad? Och hur mkt i buffert behöver man för 2,5-3,5 år. (läst 30hp förut, så har antingen 2,5 eller 3,5 år kvar)

Bidraget är väl på 2100kr/mån? Och med lån blir det ca 8000kr. Är det "existensminimumet"?

• Anonym (maria)

Vad läser ni/har läst?

• Anonym (studerande)

Jag läser till sjuksköterska. Utbildningen är 3 år så jag har helt enkelt tagit min buffert och slagit ut den på så många månader jag ska plugga. Så nästan 3000kr/månad har jag till livsnödvändigheter. Så jag har gjort upp en stram budget. Eftersom jag jobbar extra på helger och somrar så kommer det att gå.

Hur ser din livssituation ut? Kostnad för boende? Familj?
    Jag har kapat allt. TVn har vi också slängt ut (men det var mest för att vi aldrig tittar).
    Jag har som sagt 60 000kr men då har jag ju också min man som hjälper mig.

Men du behöver ha pengar till hyra, mat, försäkringar, litteratur och så någon extra krona för oförutsedda utgifter dyker alltid upp och speciellt då man blir spytrött på att leva snålliv ;)

Litteraturen har hittills legat på ca 1000kr/mån (strax under)

• Anonym (maria)

FL har krånglat flera dagar, jag skrev två inlägg och plötsligt lade sidan ner bara!

Nåja.... Jo, jag skrev det att jag bor ensam med ca 4500 kr i fasta utgifter. Därutöver kommer mat och reskort.... Hur mkt betalar du av utgifterna just nu?

3000kr kanske skulle räcka för mig med! Blir så glad av bara tanken, haha.... Om jag sparar ordentligt kanske mitt sparkonto hinner upp till ca 60.000kr i december... Men jag grubblar just runt om det räcker?

Vad ska du jobba extra med? Kanske borde man ändå......

• Anonym (studerande)

Jag jobbar på mitt gamla jobb på ett callcenter. Perfekt att rycka in bara några timmar ca varannan helg.

Har du bara möjlighet att fylla på bufferten under studietiden behöver du ju inte ha 60 000 innan december.
    Kommer du kunna ordna sommarjobb?

Jag betalar ca 1500kr på huslånet, 1200kr till CSN och max 1000kr till mat (det varierar lite).

Har du möjlighet att spara ihop 60 000 på 3 månader? Det är ju 20 000kr/mån!

Du får helt enkelt skriva upp alla dina utgifter. Kolla dina exakta kostnader. Se vad som kan strykas och sedan räkna ut hur mycket sparpengar du kommer behöva.

Skulle de haverera kan du ju alltid ta studielån under utbildningens gång.

Du får gärna spalta upp dina utgifter här om du vill ha lite hjälp!

• Anonym (maria)

Hahahaha!!! Nej, nej. Jag har redan sparat en liten slant på kontot, har ett ridkonto till ridskolan....det kommer att få ryka.....tyvärr. Där har jag ca 23.000. Lägger jag undan rejält och bara köper mat under aug, sept, okt, nov, dec...så kanske jag kan nå CA. 60.000. Men det innebär 8.000kr/mån och är kopiöst mycket. Jag får ju ut ca 12'-14' per månad!

Hmmm....Dina utgifter ser ut ungefär lika mkt som mina, jag har snäppet mer.....

Hur mkt får du ut från extrajobbet? Hur många timmar jobbar du varannan helg? Jo, jag kanske kan tänka mig nån timmes jobb, men minns med beskhet hur jag kraschade helt för många år sen...men ok, då jobbade jag 26tim varannan helg......ibland varje helg. (13-timmars pass).

Vad underbart det vore om jag kunde börja redan till våren! Blir så glad av tanken!!

Hur länge hade du grunnat på den här idén?

Jag hoppas jag kan ha sommarjobb på mitt nuvarande företag, eller i bästa fall om jag hittar nåt bättre? Vart ska du sommarjobba?

• Anonym (studerande)

Jag har en 100%-tjänst i botten som jag är tjänstledig ifrån.
    Så på somrarna jobbar jag heltid. Det gör ju att buffertkonto späs på liten nätt. Våra tentor är alltid i slutet av varje månad så jag gör så att jag jobbar de två första helgerna i varje månad. Det är oftast bara korta pass fre, lör, sön= ca 20tim/mån. Det brukar göra strax under 2000kr extra/mån.
    Jag är också noga med att inte jobba för hårt. Studierna måste gå först.
    Men hur mycket du orkar jobba beror ju på vilken utbildning du ska börja på.

Jag hade inte grunnat särksilt länge på idén. Jo, att jag skulle läsa igen visste jag men inte till vad eller NÄR! Så när jag kom in på skolan blev det som en chock och jag kände mig inte ekonomiskt förberedd alls. Men allt går om man vill.

Har du gjort någon budget ännu? :)

Svar på tråden Klarar man att studera utan studielån? Tips behövs...