Hej ! Det den här positiva förlossningsberättelsen från Varberg kom för ett tag sen från sign Filantra i tråden Viktigt att barnet inte navlas av för tidigt:
?Hej igen! Det var jag som skrev i förra tråden angående sen avnavling i Halmstad vs Varberg. Först och främst vill jag säga att jag fick min son i lördags, för en vecka sedan. Han kom i v. 36+5, kanske sattes det igång pga vändningen dagen innan (han låg i säte).Jag hade precis fått chefsöverläkaren (osäker på titeln)för Varbergs förlossning att garantera mig sen avnavling och min barnmorska skrev in det i min journal, vilket var tur eftersom förlossningen startade tidigare än väntat.
Jag tror inte Varbergs BB har som rutin att alltid avnavla sent, men jag mötte inga som helst hinder att få igenom våra önskemål. När krystvärkarna började frågade min sambo om barnmorskan fått veta något om avnavlingen och hon svarade att hon läst i vår journal, så vi var helt lugna. Vi fick en underbar förlossning! Sonen lades upp på min mage direkt, med varma handdukar på sig. Belysningen dämpades ned. Pulsationerna varade i 11 minuter, därefter klampade hon och min sambo klippte. Strax därefter gled moderkakan ut av sig själv, tömd och intakt. Sonen fick full pott på Apgar och vi lämnades i fred i nästan en timme att bekanta oss med vår nye son.
Tredje dagen på BB blev han gul dock, men bilirubinet låg under gränsvärdet så han behövde inte sola.
Jag är så glad att jag inte utsatte mig för avnavlingslotteriet i Halmstad utan fick en barnmorska som förstod precis hur vi ville ha det utan att vi knappt behövde säga något.
Sedan tror jag personligen, helt utan att ha vetenskapliga belägg för det, att det är bättre även för min kropp att låta moderkakan bli helt tömd innan den lämnar mig. Jag blöder mycket mindre efter denna förlossning än efter min förra, där det tyvärr avnavlades direkt.?