• solhem

Börjar bli så rädd!!

Hej Softy!

Ser att du börjat känna dig lite morskare sen du skrev ditt första inlägg. Vill bara tipsa dig om att inte gömma dina känslor och spela oberörd inför din sambo. Jag gjorde det inför min första förlossning och efteråt var jag JÄTTEBESVIKEN !!!!! därför att jag tyckte att min man var så okänslig och inte hjälpte till ordentligt under värkarbetet utan satt och läste tidningen och tyckte att jag kunde klara mig själv.

Det är NU du har ALL rätt att gnälla, klaga, be om att bli kramad, masserad och älskad. Du har ditt livs största fysiska arbete framför dig. Tänk dig hur din sambo skulle krävt av dig om han skulle ha sprungit ett maraton (de brukar likna en förlossning vid ett maratonlopp, det är lika ansträngande).

Talar du inte om hur du känner och ber honom att hjälpa dig och peppa dig nu, så kanske han inte fattar hur det känns sen när det verkligen gäller. Det går ju aldrig att läsa någon annans människas känslor eller tankar fullt ut och för en man är det inte lätt att läsa en kvinna i en förlossningssituation om man inte antingen är väldigt samförstådda från början eller att kvinnan är EXTREMT tydlig!

Vill inte skrämma upp dig, vill bara att du ska berätta om hur du känner så att du inte känner som jag gjorde efteråt, att "det här gjorde vi inte tillsammans, jag fick göra ALLT själv utan minsta hjälp".

Och då var min man ändå med och försökte så gott han kunde. När jag hade som mest ont fattade han inte att han skulle hjälpa mig att andas och massera och krama mig, utan han sprang omkring och försökte mysa till belysningen istället och ge mig en present och godis och sätta på stämningsfull musik - jättefint tänkt, men ooo så fel det blev! Där stod jag och hade så ont att jag strax började kräkas utan att säga nåt och stod och hoppades att han snart skulle fatta - jag ville inte börja bråka och sabotera stämningen. Det har jag förstått efteråt att jag borde ha gjort, jag borde ha skrikit ut vad jag ville att han skulle göra för att hjälpa mig - det var ju inte det att han inte ville hjälpa till!

Svar på tråden Börjar bli så rädd!!