• Woodcock

Någon med weimaraner?

Hjälper en god vän med "inköp" av hund. Hon är mest inne på weimaraner. Min erfarenhet av just denna ras är något begränsad. Har bara stött på ett fåtal. Någon hel fantastisk och en annan helt galet jobbig...
    Den hund som kommer till denna familj ska inte gå praktiskt jakt, men dock tränas i bruks och eftersök. Aktivering är inget problem, jag skulle bara vilja ha mer kött på benen från folk som har mer erfarenhet om rasen. När man läser om en ras är den nästan alltid helt fantastiskt... Inte alltid det stämmer med verkligheten.

• Svar på tråden Någon med weimaraner?
  • Kantarellen

Har träffat några, trevliga men svårtränade. Svårtränade på grund av att det fanns så få saker de såg som en belöning.

• Hondjuret

o det är ju så otroligt vackra hundar...Särskilt den långhåriga varianten! Kan tänka mig att det går att få tag på linjer som inte är så värst "jaktavlade", eller?
    Har de ringt rasklubben?

• Woodcock

Visst har vi varit i kontakt med rasklubben. Min vän har varit medlem dessutom i 2 år nu för att verkligen göra sig en uppfattning.
    Men det verkar som om alla man pratar med om denna ras, både de som haft och de som inte haft, säger att får du en jobbig så är den sjukt jobbig och får du en "bra" så är den hur lugn och ängellik som helst. Ville bara höra lite fler åsikter.

Vad gäller att hitta weimaraner som ej är avlade på rena jaktlinjer är väldigt väldigt svårt. Det är lite anledningen till att de har väntat i två år nu...

• Hondjuret
    Woodcock skrev 2008-08-20 10:10:42 följande:
    Visst har vi varit i kontakt med rasklubben. Min vän har varit medlem dessutom i 2 år nu för att verkligen göra sig en uppfattning. Men det verkar som om alla man pratar med om denna ras, både de som haft och de som inte haft, säger att får du en jobbig så är den sjukt jobbig och får du en "bra" så är den hur lugn och ängellik som helst. Ville bara höra lite fler åsikter.Vad gäller att hitta weimaraner som ej är avlade på rena jaktlinjer är väldigt väldigt svårt. Det är lite anledningen till att de har väntat i två år nu...
    Nu kanske jag är ute på hal is här men en importerad hund då? De verkar ju vara mer showdogs utomlands, men då kanske det blir för mycket åt "andra hållet" så att säga och de ville ju faktiskt vara aktiva med sin hund förutom jaktbiten.
    Har din vän varit engagerad så länge i samma ras utan att äga en själv, verkar det ju finnas ett så pass starkt intresse att det i sig skulle re det mesta, vare sig det blir en "sjukt jobbig" eller "änglalik" hund!
  • Birgitta2

Det svåra med weimaraner är att de ibland har väldigt svårt att vara ensamma. Dvs de vill vara med flocken alltid. Jag vet flera som blivit så oerhört frustrerade av att lämnas ett par timmar om dagen att de blivit jättejobbiga att ha hand om. Möbler demoleras, post äts sönder... de ligger inte stilla och sover och väntar på matte och husse, utan de roar sig själva för att bli av med ensamhetsfrustrationen.

Flera med weimaranerproblem har fått höra att just den rasen kräver mycket närvaro av hundföraren. Skall hunden vara ensam 2-3-4 timmar om dagen, så är det nog säkrast att skaffa en annan ras.

Svar på tråden Någon med weimaraner?