Någon som haft/har Anorexi/Bulimi men ändå lyckats få barn?
Som frågan lyder...är det möjligt eller finns det en liten chans att man kan lyckas bli gravid trots långvarig bulimi?
Hoppas någon kan ge mig lite hopp om livet....
Som frågan lyder...är det möjligt eller finns det en liten chans att man kan lyckas bli gravid trots långvarig bulimi?
Hoppas någon kan ge mig lite hopp om livet....
Jag väntar barn nu, snart igenom halva graviditeten.
Bakom mig har jag 5 år av intensiv bulimi, och ytterligare år med andra ätstörningssymptom.
Idag är jag friskförklarad, men jag tror nog att relationen till mat alltid kommer vara något som jag måste vara uppmärksam på.
jag hade anorexia och uppehåll mens i två år ca, men idag har jag två barn, det var inga problem. har ett sunt förhållande till mat idag, det går att bli bra.
Jag hade bulimi och anorexia under gymnasieåren, nu är det typ 4 år sen jag blev "frisk" och jag är gravid med första barnet. Min mens blev lite hackig och så under tiden jag var sjuk, men det har inte varit några problem alls, vi blev gravida på andra försöket :)
Har ätstörning sen 14 år tillbaka är nu 32 år.
Det har varit riktigt allvarligt plus att jag haft endomentrios i livmodern.Mina chanser att bli gravid var inte stor sa de med oregelbunden mens under alla dessa år och försök att bli gravid började jag tro på vad de sagt.Förra året så hände det trots att jag inte är frisk och har en låg vikt blev jag med barn och hon föddes i 7 månaden vägde 1880 g.Hon blev 8 månader igår och är frisk.
Vill tillägga att det var mycket kämpigt att äta under graviditeten men jag hade gjort ett val att behålla barnet så jag var tvungen att kämpa för oss båda.Det var härligt att vara hungrig och sugen på jättemuffins och liknande:)
Gick upp tre kilo totalt under 7 månader,vilket är väldigt lite.
Har under ca två år innan graviditeten ätit regelbundet så gott det går och inte självsvält men har absolut inte varit helt ok.
Skulle rekomendera att bli frisk innan man skaffar barn för att samla ork och kunna ta hand om sig själv.Varför gjorde då inte jag det? Graviditeten kom som en överraskning och var en av mina högsta drömmar att få uppleva, trodde aldrig det skulle bli av.
Hade under tiden fortsatt kurator kontakt,regelbundna läkarbesök,regelbundna ultraljuds kontroller och försökte att ta det lungt och att sköta ätandet.
Nu så är min ätstörning bättre än vad den var innan jag har hunger känslor måste äta för att orka plus att visa min dotter att man ska äta,nu har jag henne att ta hand om i första hand och jag kommer i andra hand vilket lägger fokus på annat än min vikt.
Har inte överdrivet mycket ork om dagarna så jag blir ganska trött fort precis som alla andra föräldrar men pga sjukdomen så har min sambo fått gå ner i timmar att arbeta för att avlasta mig vilket jag hade önskat man kunde slippa men detta bara för att jag ska kunna bli frisk o ch samla krafter.
som du ser är det negativt och positiva saker i vardagen.
Visst kan man bli gravid Men orkar man att ta hand om någon annan innan man tar hand om sig själv?
Långt inlägg men menar väl.
Anonym (tjipp) skrev 2008-09-24 11:35:30 följande:
Fru Hennerdal skrev 2008-09-24 11:38:36 följande:
Tack alla för alla väl menade ord och berättelser
Vill gärna höra mer...
Anonym (Ledsen) skrev 2008-08-19 13:47:01 följande:
Jag har varit svårt sjuk i anorexi men ser mig idag som frisk (eller så frisk man kan bli...). Jag blev med barn lite drygt ett år efter min senaste svacka då jag gick ner mycket i vikt och åt extremt lite, då hade jag försökt bli gravid i drygt åtta månader. Min mens var väldigt oregelbunden och jag var ordentligt orolig att jag förstört min kropp, men idag är jag gravid på BF+3 och bebisen kan komma vilken sekund som helst!
Det har emellanåt varit väldigt kämpigt rent psykiskt att vara gravid och se kroppen förändras så mycket utan att kunna ta till en svältperiod för att lindra ångesten, men jag har alltid satt mitt barns hälsa i första hand och därför inte ens funderat på att banta under graviditeten. Jag tror att detta har varit väldigt nyttigt för mig - jag har liksom fått ett konkret bevis på att det finns saker i livet som är viktigare att kämpa för än att hålla vikten.
Så visst finns det hopp TS! Jag önskar dig all lycka till i framtiden!
Anonym (Ledsen) skrev 2008-09-30 17:27:30 följande:
Finns det några fler där ut som har lyckats? Behöver mer pepping...
Någon som vill ge mig hopp.... Ibland känns det extra tungt.
Jag har 2 barn ett på 2 år å ett på 2 månader,
har haft anorexi i ca 5 år å ätstörning överlag i ca 10 år.
Jag åt tillochmed p-piller när jag blev gravid med första...
Kämpa på mot ätstörning å för barn
jag har haft bulimi med anorektiska inslag under ca 9 år, varav de sista 4 åren var intensiva. Fick behandling på behandlingshem och är idag friskförklarad. Blev gravid på andra försöket...knodden kommer i december...
önskar dig lycka till...
Alla ni som fått barn efter era ätstörningar: hur fick ni tillbaka er mens??
Jag tränar extremt mycket men har normal vikt (dansar och tränar på heltid (ca 2-3,4 tim dansandes/tränandes per dag 6 dagar veckan)... har inte haft mens sedan jag slutade med mina p-piller för 7 månader sedan..
Gyn sa att alla värden va bra men att jag behövde lägga på mig lite och bli vänn med mig själv.. lät ju jätte bra men kändes som ett slag i ansiktet då jag tycker att jag jobbat med min vikt..
VARFÖR INGEN MENS?? måste jag bli knubbig för att få igång den???? En graviditet känns väldigt långt borta. :(
Känner mig ledsen och frustrerad!
Bulimi i flera år, har även problem med sköldlörteln. (hypo) Har två barn, hade kunnat bli fler om jag inte valt abort. Tror inte att det påverkar så mkt.