• Venus von Willendorf

Jag vill veta mer om gnostiker

Jag vill veta vad gnostiker tror och hur er tro kommer till uttryck. Vilka lärare/ledare följer ni? Hur sammanfaller er tro med världsreligionerna?

Jag vill inte veta vad andra tycker om gnostiker eller vad andra tycker är fel med vad gnostiker tror. Utan bara vilka gemensamma nämnare finns oss människor emellan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-19 16:26
    Så här säger Wikipedia: Gnosticism är en dualistisk religiös filosofi där människans frälsning beror på hennes insikt eller kunskap (gnosis). Gnosticism kan vara ett verktyg för ett fåtal inom en etablerad religion för att förstå Guds och skapelsens sanna natur, men har också genom historien utvecklats till självständiga religioner med egna heliga skrifter. Man brukar skilja mellan två typer av gnosticism, dels den iranska typen som representeras av manikeism och mandeism och som är tydligt dualistisk, och dels en syrisk-egyptisk typ med en svagare dualism som ofta är den man avser när man talar om gnosticism. Gnostiska texter betonar hemligheter och mysticism.

Det är detta jag vill veta mer om.

• Svar på tråden Jag vill veta mer om gnostiker
  • Queen70

Har jag ALDRIG hört talas om. Man lär sig nåt nytt varje dag,,,hmmm

• Mrs Moneybags

Det finns väl inte så jättemånga gnostiker i Sverige just nu, eller i världen heller för den delen. Jag är allmänt intresserad av religioner, så jag har några länkar till dig

Här är en jättebra: gnosis.org/welcome.html
    Där kan du även hitta skrifter som anses vara gnostiska, t ex Pistis Sophia, Nag Hammadi-skrifterna som innehåller bl a Thomasevangeliet mm.

Jag är speciellt förtjust i Thomasevangeliet www.gnosis.org/naghamm/gthlamb.html (på svenska: www.happis.nu/thomasevangeliet.htm ), som är samtida med de 4 "godkända" evangelierna som finns i Bibelns nya testamente.
    Det påminner i stora drag om de övriga evangelierna, men har en tyngdpunkt på att frälsningen endast kan hittas genom människan själv. Det var en åsikt som kanske inte passade katolska kyrkan så bra, så när man tog beslutet om vilka skrifter som skulle finnas i Bibeln så valde man bort t ex Thomasevangeliet.

En berömd strof från Thomasevangeliet lyder:
    (77) Jesus said, "It is I who am the light which is above them all. It is I who am the all. From me did the all come forth, and unto me did the all extend. Split a piece of wood, and I am there. Lift up the stone, and you will find me there."

• arturoperez@live,se

tack för svar

• Zhna

Ja du!

Det har funnits och finns en hel del olika inriktningar inom gnosticismen men flertalet är charlataner. Charlataner för att dom är öppna för medlemmar av olika sort vilket strider mot den dualistiska grunden. Manikeerna anammade Buddhas kätterska lära medan mandeerna nedvärderade Jesus till förmån för Johannes döparen. De som önskar en öppen sammanslutning har dom etablerade religionerna tillgodo för att inte nämna politiska filosofier som lider av monismens problematik att alla är lika vilket ej är objektivt utan abstraktivt baserad påstående.

Samtliga skrifterna i Nag Hammadi med Judasevangeliet och övriga gnostiska skrifter är vår kanon men bara delvis. Vår tro grundar sig på Vendidad vilket är vår lag som till punkt och pricka tillskriver vilka skapelser som är goda och vilka dåliga för att ej nämna andemakter, element, djur etc  Vidare är Tao Te Ching med några andra taoistiska berättelser en stark och given plats i vår trossytem. Dualism och enhet i denna dualism är viktigt för oss konservativa gnostiker. Därför vägrar vi ta konverter eller erkänna icke lämpliga som medlemmar. Och visst bannlyser vi oliktänkande i form av vår kastsystem.

Du kan givetvis försöka med www.gnosticweb.org eller www.gnosis.org för vidare information men dessa är liberala gnostiker utan den heliga lagen. Dessa charlataner tar inte ens Nag Hammadi skrifterna bokstavligen vilket vi konservativa gör. Charlatanen Rudolf Steiner var en Drug men likväl hade han en del spännande ideer angående själens och köttets samverkan.

• Osynlig03

Det är bara för att vi håller oss till skuggan nej men du kanske kan få veta vilka vi är i framtiden, kan skriva ner det i min "mål-lista" när jag blir lite äldre så..kan jag sprida informationen dock är den inte lika lätt tillgängliga som kristendomen och islam.. ;)

• whit in
    Det är bara för att vi håller oss till skuggan nej men du kanske kan få veta vilka vi är i framtiden, kan skriva ner det i min "mål-lista" när jag blir lite äldre så..kan jag sprida informationen dock är den inte lika lätt tillgängliga som kristendomen och islam.. ;)

Och med det svaret har du bevisat att du INTE är GNOSTIKER.
    Gnostiker är ingen hemlig sekt som några få är förunnade.
    God is with in!
Svar på tråden Jag vill veta mer om gnostiker