• Balehead

Vad behövs till ridskolan?

Min dotter, 7 år, ska börja på ridskola nästa vecka. DÄr ska de varva teori och praktik. Vad ska hon ha på sig? Brukar småttingar få låna ridhjälm t.ex.? Eftersom det är första gången vill jag inte köpa på mig en massa dyr utrustning innan vi ens vet om hon tycker att det är roligt.

• Svar på tråden Vad behövs till ridskolan?
  • Cia o krabaten

skor med klack på

hjälm och säkerhetsväst finns att låna på i princip alla ridskolor. iaf hjälm

• Alicia05sMamma

* Ett par bra ridskor/ridstövlar
    * Ridbyxor
    * Ridhjälm
    * Säkerhetsväst
    * Ridvantar

Att jag tog upp ridhjälm gör jag av egen erfarenhet. När jag och mina småsystrar började rida på ridskola för många många år sedan lånade vi ridhjälmar ifrån ridskolan.
    Resultatet blev att vi fick löss

Inget jag vill ha igen * ryser * Så en ridhjälm hade jag absolut köpt.

Säkerhetsväst kan finnas att låna på ridskolan, säkrast är dock att höra er för om den.

Annars är börjes tingsryd väldigt billiga & har bra saker.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lill loppa ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • elink

precis som föregående säger så brukar hjälm finnas att låna.

själv red jag ganska länge i jägarstövlar, tills mina föräldrar insåg att jag skulle fortsätta med ridningen. ridstövlar är dyrt, men kan vänta. dock ska man ju säga att de ger bättre stöd åt vristen.

en sak du ska tänka på är hur sömmen på insidan av låret på din dotters byxor är. den får inte vara för hård för då kan det skava. (tex jeans)

ett par magicvantar kan vara skönt att ha på händerna så man inte får skavsår mellan fingrarna. men det kanske inte är nödvändigt än. de blir ju ledda runt i manegen i början.

• Dame72

Jag fyndade ridstövlar på Tradera för 75 kr.
    Satsa på begagnat i början.
    Men jag skulle verkligen rekommendera att köpa en hjälm. Finns för runt 300 kr (har jag sett) och då vet du att din dotter har en hjälm som sitter bra på hennes huvud. Fortsätter hon inte är det lätt att sälja.
    Börjes i Tingsryd har bra grejor i sin nätshop.

**Skaffa PLUS om du ska tävla**
  • Balehead

Tack snälla för era svar. Hon får använda sina vanliga stövlar, mjuka byxor och lånehjälm första gången, så får vi höra vad de säger på ridskolan, och givetvis om dottern säger att hon vill fortsätta. Löss verkar hon nästan vara immun mot. Så många gånger som det har gått löss på både dagis och sexårs utan att hon har fått det så törs jag chansa...

• blackbetty

köp hjälm. du vet inte om någon har ramlat med lånehjälmen på för då kan det finnas dålda sprickor.då skyddar inte hjälmen som den ska.annars är det skor med klackar.
    för övrigt kan man rida med vad som helst i början.

Svar på tråden Vad behövs till ridskolan?