• Älskad för evigt

ledvärk någon?

undrar om någon upplever ledvärk? är i v 38 och den senaste veckan har jag börjat få ledvärk i händer och fingrar mest på morgonen och kvällar är det någon som känner samma sak eller haft likadant??

• Svar på tråden ledvärk någon?
  • Hella Pella

Jag är i vecka 37 och jag har också haft ledvärk i händerna och känner mig svag, tror att det kan vara vatten.

• Najsidaniela

Jag känner detsamma! Jag har väldigt mycket vätska i kroppen och har haft det i stort sett under hela sista trimestern av min graviditet. Dock har det ju blivit mycket värre de sista veckorna (är i v.40+4 idag). Jag har även, som du beskriver det, fått väldigt ont i lederna, både fingrarna, fotlederna och handlederna... och förklaringen jag fått är att det är vätskan som gör att det blir ett väldigt tryck, vilket påverkar nerverna som finns i händer och fötter. Detta är inget farligt och kommer förmodligen att försvinna kort efter förlossningen, men man skall vara vaksam över att det inte går så långt att man tappar känseln i fingrar och tår... då måste man uppsöka läkare, då det i värsta fall (dock ovanligt) kan leda till att känseln inte återkommer mer. Min barnmorska har varit jätte nog amed att poängtera detta för mig, eftersom jag haft stickningar och ont i lederna pga all vätska. Jag tror inte detta är ett vanligt fenomen att utsättas för, men det kan ju vara bra att känna till...

• ebbozz

Åh, ja!! Jag har fruktansvärt ont i handlederna... Särskillt efter nätterna... Vissa nätter vaknar jag av att det värker nåt hemskt ovanpå handen... inte alls kul... men snart är det över...

Svar på tråden ledvärk någon?