• Spirre
    Äldre 19 Aug 20:38
    7841 visningar
    19 svar
    19
    7841

    Kabeltv och plasma/lcd tv

    Tjo på er!

    Har hört att bilden på plasma inte ska vara så bra om man har vanlig kabeltv utan box hemma, har även hört att resultatet blir bättre med LCD. Några erfarenheter att dela med er av?

  • Svar på tråden Kabeltv och plasma/lcd tv
  • byströ­m
    Äldre 19 Aug 20:43
    #1

    Här kör vi plasma+Boxer, funkar finfint.
    Inställningarna är ju oändliga...

  • Äldre 19 Aug 23:08
    #2

    www.cnet.com.au/tvs/0,239035250,240036500,00.htm

    Intressant diskussion ang för- och nackdelar med LCP respektive Plasma. Det har hänt mycket med teknikerna de senaste åren, så lita inte på gamla tips i stil med "LCD ger långsam uppdatering", det gäller inte längre.

    En googling på "lcd vs plasma" ger mycket läsvärt.

    Har mycket svårt att tro att det skulle göra någon skillnad just om man har kabeltv eller box... ???

  • cruZZe
    Äldre 19 Aug 23:15
    #3

    Det beror helt på vilken signal in du har. Exempelvis HSb omvandlar alla digitala signaler till analoga i en modell huvuddosa då det är betydligt billigare för dem än dra helt nytt med digitalt. i dessa fall är oftast LCD sämre tack vare sina skarpare pixlar/linjer.

    Annars är det mest en smaksak om man gillar LCD eller Plasma bäst. som Alshain säger har LCD klivit framåt ganksa mycket sista tiden, MEEEEEN eftersläpp och skuggningar samt "färgsläpp" finns fortfarande i ganska stor utsträckning.

    Undrar du du någonting specifikt svarar jag gärna på de frågor jag kan. Jag är själv ett hembiofreak med Tv/proje och liknande som stort intresse.

    Ett bra tips är att läsa på www.minhembio.com
    För allt i världen, googla inte och läs allt du stöter på där, för då får du tips från allt från tomtar med noll koll till rena experter som inte godtar annat än 1080p24 i 200" format.


    Spirre skrev 2008-08-19 20:38:38 följande:
    Tjo på er!Har hört att bilden på plasma inte ska vara så bra om man har vanlig kabeltv utan box hemma, har även hört att resultatet blir bättre med LCD. Några erfarenheter att dela med er av?
  • Ångan
    Äldre 22 Aug 00:18
    #4

    Jag skulle ha satsat på en Plasma iaf.
    För vanligt tv och filmtittande är en plasma perfekt. Ska du sitta och slösurfa med datorn och ha tv:n som skärm är LCD ett bra val.
    Men mycket handlar ju om hur mycket pengar du tänkt lägga ner på tv:n.
    En schyst LCD från Samusungs bättre serie är riktigt grym, likaväl som Pioneers plasma är helt otrolig.

    När det var dags för mig och damen att köpa "platt tv" så var vi inställda på Samsung LCD hel och hållet.
    Kollade runt på massor av olika forum, men blev bara mer och mer osäker på om det verkligen var en LCD vi skulle ha.
    Hur som helst så besämde vi oss för att sluta läsa och åka till en sista butik för att bara få det bekräftat att vi var rätt ute med LCD:n. Han sa det vi inte ville höra, dvs han tyckte att vi skulle börja kolla på plasma oxå. Fasiken oxå, tillbaks på ruta ett igen.
    Fortsatte leta och åka runt och kolla på en massa tv apparater. Visste varken ut eller in till slut. Började köpa en massa tidningar osv och blev bara mer och mer kluvna. Var det kanske en plasma som passade vårt brukande bäst?

    För att avsluta det hela så hittade vi iaf tv:n som vi gillade både design och framför allt bildkvalitén på. Det blev en Pioneer 4280xd, dvs en plasma tv.
    Är så OTROLIGT nöjd med tv:n. Vi körde helt utan box i nästan 6 månader, och bilden var helt okej endå. Jämfört med polarnas andra lite billigare plasma och lcdskärmar så var skillnaden STOR. När vi sen även skaffade oss en HD-box så kände man verkligen att pengarna man fick lägga ut verkligen var värda vartenda öre. Den var några tusen dyrare än vad vi tänkt oss, men tycker samtidigt att tv:n använder man så pass mycket och länge att man gärna vill vara 100% nöjd när man endå ska lägga ut så mycket pengar.
    Vår tv kostade ca 26000kr när vi hittade den. Men pga lite strul från leverantör osv så fick vi tv:n hemskickad inkl frakt och pioneers väggfäste för 20000kr. Dvs vi fick nästan 7000kr i rabatt. Tv:n säljs än i dag för närmare 20000kr, dock UTAN väggfäste. Så jag tycker vi gjorde ett riktigt bra köp.

    Om man har en gammal tjocktv, och skaffar en ny platt tv så blir man nog nästa nöjd hur man än betér sig.
    ÄLSKAR designen på SONYS LCD skärmar. Farsan har en sån och är toknöjd med kvalitén osv. Den kostade bara 10000kr på kampanj när han köpte den.

    Ja, man kan skriva hur mycket som helst.
    Jag och damen fastnade för plasma till slut, medans vissa aldrig skulle skaffa en plasma av olika anledningar, likaväl som vissa andra so mhar plasma aldrig skulle vilja ha en LCD.

  • Nyfike­ngrabb
    Äldre 22 Aug 11:09
    #5

    Dags att posta mitt första inlägg på Familjeliv.se.

    Det jag kan säga om Plasma/LCD ur mitt arbets perspektiv är hur mycket dessa drar i el. (jobbar för eon). När man väljer tv gäller det inte bara att kolla på dom häftiga HD prylarna osv, utan också hur mycket saker och ting drar. Tex Plasma tv är den tv som drar mest el, ungefär 340w, vilket motsvarar ungefär 3 timmar tv tittande för att komma upp i en kWh (kilo watt timma) Tittar man sedan på en LCD som drar denna 215W, vilket motsvarar ca 5 timmars tv tittande för att komma upp i 1 kWh. Och nu lite matte ;). Tänk då att du tittar på tv ska vi säga ca 3 timmar per dag. Plasma tv, 3 timmar = 1 kWh gånger 365 dagar = ett pris på ca 438 kr/år för att titta på tv. En lcd 5 timmar = 1 kWh gånger 365 dagar = ett pris på ca 438 kr.

    Nu flummar jag bort lite, men jag antar att ni förstår det hela? LCD drar mindre + att ett par kr per år sparar man lätt in gångra det sen med tv:s livsläng så har du säkert sparat in hela tv:n kostnad i elkostnader.

    En bra mottivering till att välja LCD enligt mig.

  • Spirre
    Äldre 22 Aug 11:22
    #6

    Har varit och snackat med de som står för kabeltvn här i Sjöbo, och tyvärr så var det ju så att deras sändningar fortfarande är analoga och en digitalbox var att rekommendera enligt dem för att kunna få ut mera utav en platt-tv. Angående strömförbrukningen, hur mycket brukar en normal gammal tjock-tv förbruka? Jag var helt inne på LCD från början men har börjat snöa in lite mer på Plasman, då jag tycker att bilden är mer tacksam att titta på. Har tänkt göra ett besök på någon stor kedja för att ha en hel vägg att titta på och jämföra med.

  • Nyfike­ngrabb
    Äldre 22 Aug 11:29
    #7
    Spirre skrev 2008-08-22 11:22:58 följande:
    Angående strömförbrukningen, hur mycket brukar en normal gammal tjock-tv förbruka? .
    Tjena Spirre!

    En vanlig "tjock-tv" drar ca 140w, en kWh räcker för ca 7 timmars tv tittande.

    Digitalboxen brukar dra ca 10 w endast så den kan du ha på i ca 100 timmar innan 1 kWh har förbrukats ;)
  • Ångan
    Äldre 22 Aug 23:22
    #8
    Nyfikengrabb skrev 2008-08-22 11:09:43 följande:
    Dags att posta mitt första inlägg på Familjeliv.se.Det jag kan säga om Plasma/LCD ur mitt arbets perspektiv är hur mycket dessa drar i el. (jobbar för eon). När man väljer tv gäller det inte bara att kolla på dom häftiga HD prylarna osv, utan också hur mycket saker och ting drar. Tex Plasma tv är den tv som drar mest el, ungefär 340w, vilket motsvarar ungefär 3 timmar tv tittande för att komma upp i en kWh (kilo watt timma) Tittar man sedan på en LCD som drar denna 215W, vilket motsvarar ca 5 timmars tv tittande för att komma upp i 1 kWh. Och nu lite matte ;). Tänk då att du tittar på tv ska vi säga ca 3 timmar per dag. Plasma tv, 3 timmar = 1 kWh gånger 365 dagar = ett pris på ca 438 kr/år för att titta på tv. En lcd 5 timmar = 1 kWh gånger 365 dagar = ett pris på ca 438 kr. Nu flummar jag bort lite, men jag antar att ni förstår det hela? LCD drar mindre + att ett par kr per år sparar man lätt in gångra det sen med tv:s livsläng så har du säkert sparat in hela tv:n kostnad i elkostnader.En bra mottivering till att välja LCD enligt mig.
    Det du säger är att man ska välja en LCD, för att spara ca 150kr per år?
    Finns betydligt bättre sätt att spara pengar på, om man har kraftiga ekonomiska besvär.
    Att välja bort plasman för att den drar lite mer el är är enligt mig inte så smart.
    Att välja en LCD för att man gillar bilden eller känner att man har större användning för sen sån är helt okej. Men att bara tänka på elen är nästan dumsnålt.
    Vad är skillnanden per år ungefär om man kollar 3tim varje dag på bägge?... 150kr kanske? Dela det på 365 dagar så tycker jag att det är rätt små summor. Visst, det blir nån tusenlapp eller ett par på 5-6år. Men fasiken, kan leta upp två stycken tomburkar om dagen och panta istället så kvittar jag skillnaden
    Jag är inte den som grinar när jag skiter!
  • cruZZe
    Äldre 23 Aug 07:14
    #9

    Angående förbrukning.

    En plasma och en LCD drar olika mycket el vid olika sorters bildvisning. En LCD kräver otroligt mycket mer kräm för att visa ljusa bilder, så totalt sett skiljer det väldigt lite dem emellan.
    Så förbrukningsargumenten köper jag inte.

    Angående bildkvalitet mm ligger dock Plasma fortfarande steget före i kvalitet när man frågar de inbitna, men det är som sagt mycket en smaksak.

  • Spirre
    Äldre 23 Aug 10:27
    #10

    Regn ute idag, känns som en perfekt dag för att åka iväg med lillgrabben för att titta på tv-apparater.

  • Spirre
    Äldre 24 Aug 11:26
    #11

    Lutar åt en plasma tror jag bestämt. Tycker bilden är mycket skönare att titta på.

  • cruZZe
    Äldre 24 Aug 19:11
    #12

    Ja de flesta upplever plasman som behagligare och inte lika skarp. Vilket faktiskt stämmer med tekniken.


    Spirre skrev 2008-08-24 11:26:24 följande:
    Lutar åt en plasma tror jag bestämt. Tycker bilden är mycket skönare att titta på.
  • vol
    Äldre 29 Aug 19:08
    #13

    Utan tvekan plasma! Kör själv med pioneer plasma och är bra jävla nöjd. Ett tips på en bra plasma som inte kostar så mycke är px80.

  • Ångan
    Äldre 31 Aug 10:00
    #14

    Nå, har det blivit nå tv köp än?
    Du måste berätta vad det slutgiltiga valet blev sen.

  • Spirre
    Äldre 1 Sep 19:06
    #15

    Håller på att övertala tanten min...

  • cruZZe
    Äldre 1 Sep 21:25
    #16

    En rekomendation som vol gjorde kan jag stämma upp i. Panasonics px80 är en mycket fin maskin.

  • Ångan
    Äldre 1 Sep 21:31
    #17
    Spirre skrev 2008-09-01 19:06:36 följande:
    Håller på att övertala tanten min...
    Känner igen det där
  • JonnyJ
    Äldre 3 Sep 10:47
    #18

    Har en LG LCD i tv rummet och en Samsung LCD i "Lekrummet" och jag är kanon nöjd med LCD.
    har inga problem med svärtan eller något sånt på någon av apparaterna.
    dock så kör jag med Telia digital tv och det är väldigt dålig kvalitet på sändningen emellanåt. hade sjukt mycke bättre bild med comhem!

  • Proxon
    Äldre 3 Nov 20:05
    #19

    LCD är nog att föredra. Bättre teknik & mer energi-sparande.

Svar på tråden Kabeltv och plasma/lcd tv