• Steffiee

Hoppa av gymnasiet ?? Hjälp!

Skulle egentligen gått ur skolan för några år sedan men p.g.a av deprition så har jag hallkat efter.

Så jag ska nu börja andra året på gymnasiet, fast jag har funderat på att hoppa av ist! Orkar verkligen inte plugga just nu. Kanske om några år.. Vill bara ut och jobba nu. Vet att det inte är det smartaste att hoppa av men somsagt, jag orkar verkligen inte plugga nu.

- Är det någon här som har hoppat av gymnasiet? Ångrade du dej? Är det svårt att hitta jobb om man inte har någon utbildning?

• Svar på tråden Hoppa av gymnasiet ?? Hjälp!
  • studentbruttan29

heeeej..

jag hoppade av 6 månader innan "slutet"..det är HEMSKT att ta igen gymnasiet. Du kan räkna med ett par åt på komvux om vi säger så. MEN det kanske ändå är värt det för när man har noll i motivation som student är det SVÅRT.

Bara du förstår att du kan bara få rätt pissigt tråkiga jobb som ger halvtaskigt betalt.
    Jag var städerska i många år, trååååkigt. Var brevbärare, jobbade i affär, i en bar.

Ingen tittar åt ens håll när man inte har utbildning, man blir också lätt klassad som dum och lat.

Så tänk dig för noga. Jag VET hur du känner och jag sitter med facit i hand men det är ditt liv som bara du kan bestämma över. Men jag trodde INTE det skulle vara så svårt att ta igen en gymnasieutbildning som det faktiskt är. 10 ggr tuffare än gymnasiet.

• Fluffguf

Kan du inte ta ett års uppehåll eller något i stället för att hppa av? Jag förstår hur du känner, men jag kan garantera att du kommer att ångra dig om du inte går färdigt gymnasiet!

Life's beautiful with Fluffguf
  • Dinkanesh

Jag hoppade av efter första året. Pallade inte mer.
    Och jag måste säga att för mig var det rätt beslut att ta. Trots att det var 10 år sedan nu har jag inte ångrat det en gång.
    Jobb går alltid att få tag i, men det är oftast skitjobb med dålig lön.
    Nu hade jag jobb när jag bestämde mig för att sluta skolan och jag rekommenderar dig att ha detsamma.
    Du får inte en spänn från soc när du är under 20 och ingen chef anställer någon i din ålder med ett hopp i cv:et. Gymnasiet är nästan alltid ett krav, oavsett vilket jobb man söker. Men har du jobb, är det lättare att få ett nytt.

Lycka till, vad du än beslutar dig för att göra!

• Steffiee

Har tidigare jobbat som försäljare, är det lättare att få jobb då, även om man inte har utbildning?

btw, tack för svaren! (:

• Månglimt

Jag hoppade av efter ettan pga att jag mådde åt helvete så skolan var verkligen inte det viktigaste jag behövde jag fixa i mitt liv då. För mig var det ett riktigt bra beslut, nu har jag fått tid att ordna upp mitt liv, har mindre ångest och stressproblem.

Jag har börjar plugga upp gymnasiet nu, på distans så jag läser allt hemifrån vilket är skönt! Får ha min egen takt och behöver inte känna mig stressad.
    Så jag har aldrig ångrat att jag hoppade av.

• Pormoicheia

Jag hoppade av när jag bara hade 1 termin kvar (men första terminen i 3:dje ring var jag inte särskilt närvarande ändå så jag tror inte att den räknas heller om man ska vara petig.

Visst har det tagit ett tag att ta igen, men jag har inte ångrat det då jag verkligen behövde vårda mig själv istället för att lägga ner massa energi på skolarbeten.
    Jag läste hellre upp senare under välmående än att gå ut med skitdåliga betyg som ändå skulle behöva läsas upp i slutändan...

Folkhögskolor har ju idag rätt bra utbud när det kommer till att plugga upp till gymnasiekompetens om man inte vill ta det via komvux eller distans.
    Folkhögskolan jag har närmast har både första, andra och tredje året iaf.

Jag har själv studerat via distans och kunde på det viset ta det helt och hållet i min egna takt vilket varit till stor fördel.
    Har fortfarande några få poäng kvar (kan lätt täckas med 2-3 valfria kurser) men det får jag ta lite senare då jag i början av sommaren klev av första föräldraledigheten och i okt beräknas kliva på nästa.

• neelliee

Du kanske kan börja och se hur det går?

(Är inte så insatt i Komvux/folkhögskolevärlden, men nog borde man väl läsa en kurs på Komvux som man tidigare försökt läsa på gymnasiet och misslyckats med?)

Ge det en vecka eller två och känn efter. Vet inte hur "lla ställt" det är med dig, men ibland kan någonting som känns öken visa sig betydligt mer inspirerande än man först trott. Det KAN ju vara så att du får väldigt bra lärare och trevliga klasskompisar. Att du är skoltrött förstår jag, men du kan väl prova i alla fall? Jobb kan du söka om en månad om du ångar dig. Men hoppar du av skolan nu kan du tidigast börja om ett år igen (om du inte har åldern inne för Komvux).

• Rabelais

Jag tycker du skall hoppa av, skaffa ett par barn med Ronny, Conny, Benny och Burken, leva på socialen när föräldrapenningen är slut och hänga på FL där du kan klaga högljutt över att borgarna sänker ditt välförtjänta bidrag (eller som det heter på Effelliska: "Sparkar på dem som ligger", sic) och invandrarna.

• Gummsan85

har inte läst hela tråden men jag hoppade av i 2:an och började jobba istället, visserligen har det inte varit så lätt då jag haft flera jobb under mina 3 år  ute på arbetsplan :) men det har funkat :) ångrar mig dock pga att jag fick betala mitt sista körkort sj, vilket jag inte hade behövt göra om jag gått klart skolan men nu har jag BE och CE så det gör mig inget för tillfället då jobben strömmade in så fort jag var klar med släpet :D

• bizzzan

Ha ha ha, stor humor Rabelais!! Ronny, Conny, Benny och Burken.... Sanningen kan vara ganska kul ibland!

• Pansarhamster
    Rabelais skrev 2008-08-20 10:55:33 följande:
    Jag tycker du skall hoppa av, skaffa ett par barn med Ronny, Conny, Benny och Burken, leva på socialen när föräldrapenningen är slut och hänga på FL där du kan klaga högljutt över att borgarna sänker ditt välförtjänta bidrag (eller som det heter på Effelliska: "Sparkar på dem som ligger", sic) och invandrarna.
    HAHAHAHA
    Skrattar ihjälp mig! Mitt i prick!
  • Corpset

Snälla, hoppa inte av. Det kommer kosta dig både tid och pengar om du skall läsa in gymnasiet när du blir äldre.

• Almataria

Jag hoppade av gymnasiet och ångrar mig rätt mycket! Men orkade inte med just då pga dödsfall i familjen.
    Hade/har svårt att få jobb efter avhoppet för att jag inte hade utbildning och gav upp jobbsökandet. Men pluggar nu istället, det var svårt att komma igång och tog ett tag innan jag ringde skolan. Gå klart skolan och få det gjort! Hoppa inte av! Du kommer bara ångra dig!
    Plus att utan körkort är det ännu svårare att få jobb eftersom dom flesta jobb kräver det. Så fixa det också om du inte redan är på gång eller har det!

Hoppas det ordnar sig för dig!

• MajaLarsson

jag hade fortsatt om jag vore du!

För du måste ändå ta igen det förr eller senare om du inte råkar få ett bra jobb genom kontakter!

Jag har inte gått gymnasiet, jag blev med barn mellan 9:an och gymnasiet och valde att hoppa av då jag mådde så ruskigt illa (gick ner 10 kg)!

Nu tar jag igen studierna och ångrar mig såklart inte eftersom jag har världens finaste 6åring men om jag vore som du så skulle jag absolut fortsatt!

• 3fraimsdotter

Går det att ta ett sabbatsår så gör hellre det än att hoppa av. Reglerna för hur man får läsa vidare på KomVux för att skaffa sig gymnasiekompetens och hur denna sedan får räknas håller på att ändras och det kommer att bli allt svårare att ångra sina val man gör i tonåren. Redan 2009 kommer antagningsreglerna till högskola att ändras då studenter med betyg från ungdomsgymnasium kommer att få företräde framför dem som läst på KomVux. Du måste således dels ha högre betyg och dels kämpa om färre platser om du inte har ungdomsgymnasium.

Man kan tycka vad man vill om detta (själv tycker jag att det är fel men det är inte jag som bestämmer tyvärr) men det är hur verkligheten ser ut. Det är inte lätt att motivera sig i din situation och det är därför jag tycker att du ska försöka se om du inte kan få ett år när du inte pluggar. Det viktiga är att du under det året testar på att vara i arbetslivet, får någon praktikplats t ex så att du helt bryter med skollivet. Det händer mycket under ett år och man får ett annat perspektiv på livet om man gör något annat ett tag.

Om du ändå hoppar av så är det bra att känna till att du har en tuff tid att vänta. Köper du det så är det bra med det, men som sagt, det kommer att krävas en hel del av dig. Speciellt om du sedan kommer på att du vill gå vidare iaf.

• theres90

ta ett år mamma ledigt & sedan börja gymnasiet igen, alla ja känner som hoppat av är arbetslösa & lever på soc, de går knappt att leva så & de mår mer psykiskt dåligt nu än någonsin :/ tyv-ärr är de bara fakta och sanning men hoppas att d egår bra för dig men försök me gymnasiet

• Reglementet

Har man läst det mesta på komvux, så kommer man hamna i samma grupp som de som läst på gymnasiet.

Svar på tråden Hoppa av gymnasiet ?? Hjälp!