• Anonym

springmask!! snälla snabbt svar

Hur länge tar det innan vanquin verkar och när försvinner klådan!!??

• Svar på tråden springmask!! snälla snabbt svar
  • Anonym

På bipackssedeln till medicin står följande tips mot klåda:

Vid klåda kan eventuellt springmasken avlägsnas med öronpinne eller dylikt. Masken gömmer sig gärna i vecken vid tarmöppningen. Tvätta noga efteråt.

• Anonym (hua)
    Förälskad skrev 2008-08-19 23:26:54 följande:
    Haha.. Här är en som inte smyger.. Jag hade springmask när jag var yngre!! Det ska gå väldigt fort när man börjat medicinera emot springmask. Se till att hela familjen trycker i sig piller emot det så man får stopp på sk*ten. Toaletten på Ikea i Gävle har jag hört ska ha mycket springmask...
    Va toan i Gävle??? Kanske man ska förebygga med medel?.....
  • inoka
    Anonym skrev 2008-08-19 23:29:17 följande:
    Har städat och bytt sängkläder tvättat och hela fadderullan!
    Då ska de säkert vara borta :)
    Men jag håller med de är skitäckliga. Jag fick panik när min man hitta ett för att sen med sonen sjukt intresserade studera masken *ryser*
  • Anonym
    inoka skrev 2008-08-19 23:31:57 följande:
    Då ska de säkert vara borta :) Men jag håller med de är skitäckliga. Jag fick panik när min man hitta ett för att sen med sonen sjukt intresserade studera masken *ryser*
    Nej tror de är kvar känner att det vill klias litegrann nu mot natta.. usch.. medicinen kanske inte hjälper mig?
  • Förälskad

Anonym (hua) skrev 2008-08-19 23:31:54 följande:

Va toan i Gävle??? Kanske man ska förebygga med medel?.....
    Nä, jag skoja bara. Men jag står alltid upp på offentliga toaletter just för att förebygga. Tar inte heller i dörrhandtagen ut från toaletterna efter jag tvättat händerna!!
  • Anonym

Det tar nog lite tid in alla ägg är borta från hemmet. Läste på apotekets hemsida om mask eftersom vi har samma problem här hemma.

De skriver så här.

"Springmask är vanlig främst i barnfamiljer och sprids ofta till samtliga familjemedlemmar. Den lägger tusentals mikroskopiska ägg utanför tarmöppningen, vilket framkallar klåda. Äggen sprids från människa till människa genom kontakt med smittade föremål eller damm. De kan hålla sig vid liv under 2-3 veckor i t ex bostaden (kläder, mattor, damm) och i husdjurens päls. Äggen följer med inandningsluften in i näsan och munnen och kommer till magen när man sväljer. Från magen kommer äggen till tarmen, där de snabbt utvecklas till nya maskar."

Det är väl därför som man ska behandla en gång till efter ca 2-3 veckor för att bli av med dom ordentligt.

När vi tagit medicinen så slutade det klia efter nåt dygn.

• inoka
    Anonym skrev 2008-08-19 23:34:20 följande:
    Nej tror de är kvar känner att det vill klias litegrann nu mot natta.. usch.. medicinen kanske inte hjälper mig?
    Rör inte och lägg dej..i morgon lär det vara bättre. Medicinen måste köra igenom kroppen och det tar ett litet tag.
    Har för mej att man kan smörja på vaselin för att ta bort lite klåda men jag är inte helt säker..
  • Förälskad

Ts: Om det känns obehagligt tycker jag du kan "trycka" fast en handduk eller nåt mellan skinkorna, jag är allvarlig nu.. Kanske kan underlätta lite och du kanske kan slappna av mer.

• Suskiv

Har för mig att det tog dryga dygnet innan kliandet slutade. Man märker på bajset när medlet gått igenom systemet så har man bajsat ut färgämnet så ska medicinen ha gjort sitt.

• Anonym

man blir inte smittad genom att en mask kryper upp i rumpan på dig om du går på samma toa som en som är smittad.Det är äggen som kommer in i kroppen via mun, näsa och ner i tarmarna.
    Du kan bli smittad av att grannen skakar siina lakan på balkongen och du går på gatan och andas in dem. Du klappar en hund som har maskägg i pälsen. Dina barn leker i sandlådan.

Min bebis fick mask och vi skulle inte medicinera. Eftersom de inte kommer åt sin rumpa så kan de inte återsmitta sig själv och maskarna dör efterhand. det tog bara nån dag så hade maskrna försvunnit och kom inte tillbaka... utan medicin.

jag har hört av vårdpersonal att ALLA har springmask alltid. men ibland blossar de upp och bli många och då medicinerar man. men det låter inte rätt i mina öron.. att vi har dem alltid.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-08-20 00:16:01 följande:
    man blir inte smittad genom att en mask kryper upp i rumpan på dig om du går på samma toa som en som är smittad.Det är äggen som kommer in i kroppen via mun, näsa och ner i tarmarna.Du kan bli smittad av att grannen skakar siina lakan på balkongen och du går på gatan och andas in dem. Du klappar en hund som har maskägg i pälsen. Dina barn leker i sandlådan.Min bebis fick mask och vi skulle inte medicinera. Eftersom de inte kommer åt sin rumpa så kan de inte återsmitta sig själv och maskarna dör efterhand. det tog bara nån dag så hade maskrna försvunnit och kom inte tillbaka... utan medicin.jag har hört av vårdpersonal att ALLA har springmask alltid. men ibland blossar de upp och bli många och då medicinerar man. men det låter inte rätt i mina öron.. att vi har dem alltid.
    Så man kan inte återsmitta sig själv om man ger F*N i att klia sig?? KLI FRI natt var det TJOHOOOOOO!!!
  • Jesslan

har du handsprit fukta ett papper med det tryck pappret mot rumphålet och dutta runt då dör maskarna och eventuella ägg gör även detta varje gång du varit på toa

jag nickar och håller med, vågar inget annat längre
  • AForsström

Smörj med idominsalva runt o i hålet, då blir det för fett för maskarna att ta sig ut o lägga ägg, så gör jag alltid när barnen har fått, o då kan dom sova gått för då kliar det inte.
    Börjar med att avlägsna synliga maskar med tops sedan tar jag en ren tops med idomin på o smörjer runt och en liten bit in. på dag 2 brukar inte vi se mera mask o det har slutat klia, men kom ihåg ny behandling efter 2 - 3 veckor annars kommer dom tillbax.
    Lycka till!

Stolt mamma till Nhea 3 månader, Felicia 7 år & Jacob 9 år
Svar på tråden springmask!! snälla snabbt svar