Inlägg från: lillhoppan |Visa alla inlägg
  • lillhoppan

4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!

Min 4-åring bajsar bara var tredje eller fjärde dag. Problemet har alltid funnits, men blivit värre sedan hon slutat med blöja.
    Hon har det besvärligt och är ofta hård i magen, ibland storgråter hon för att det gör så ont. Men ibland är hon inte alls hård i magen, men vill inte bajsa ändå. Hon är väl rädd att det ska göra ont.
    Jag tror att det största problemet är att hon kniper igen när hon blir bajsnödig. BVC har sagt att det går att ge någon slags medicin under en kort tid (typ en vecka) så hon inte kan hålla emot när det är dags. På så sätt ska hon lära sig att inte hålla emot.

Jag vill helst undvika medicin. Hon är lite kinkig med mat, men äter gärna päron, dock inte plommon. Hon dricker väldigt mycket juice, kan man bli hård i magen av det?
    Vad mer kan jag göra för att hjälpa henne?
    Oj, så långt det blev...

• Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!
  • lillhoppan

Hon dricker ca 4 glas juice om dagen, så hon får in sig mycket vätska.
    Men juice är kanske inte bra i så stora mängder? Bättre med bara vatten?

• lillhoppan

Tack så jättemycket för alla svar!
    Lite respons på det ni skrivit:
    - Juicen: en tvistefråga mellan min man och mig. Jag vill inte att hon dricker så mycket juice, men min man anser att det är bra för "hon får i sig mycket vitaminer" (citat från min man...). Han dricker själv väldigt mycket juice. Jag har börjat dra ner till ett glas på morgonen, sedan vatten. Hon är älskar frukt (tyvärr inte plommon) och jag tycker inte att hon behöver dricka så mycket juice som hon gjort. Dessutom dricker hon sig mätt...

- Maten: hon är kinkig. Till frukost äter hon fullkornsgröt (Nestles babygröt). När hon var bebis fick hon mesost i sin gröt eftersom hon hade tendens att vara hård i magen. Hon totalvägrar grönsaker. Ålskar frukt, äter gärna päron.

-Hon har alltid bajsat sällan. När hon hade blöja gick hon oftast undan på sitt rum och bajsade. Ibland var hon ledsen och ville hålla mig om halsen om det var hårt. Ibland var hon ledsen fast det var helt normalt i konsistensen. (jisses, viken diskussion ;)

-Lavemang. Jag ger henne Relaxit (tror jag det heter) när det gått mer än tre dagar utan bajsande. Då bajsar hon inom tio minuter, utan att pillret hunnit lösa upp sig (det kommer ut helt först). De sista tre gångerna hon bajsat har det varit som en tennisboll, det måste ju göra ont!

Summa sumarum, jag ska prata med BVC. Just nu känner jag mig förvirrad om hennes problem beror på att vi skippat blöjan och hon håller sig för länge, eller om hon äter fel/är allergisk mot något.

Tack för alla tips!

Kram!

• lillhoppan

Idag var hon sååå duktig: bajsade på pottan! Bara två dagar sedan sista bajsning (i onsdags). Jag satte henne där för att hon skulle kissa och då sa hon själv att hon behövde bajsa. Det var INTE hårt, men väldigt mycket. Hon var så stolt och nöjd med sig själv efteråt! Hon verkade inte ha ont alls.

Relaxit är ett stolpiller som är väldigt skonsamt. Ger inga kramper alls. Efter en halvtimme kommer bajset ut. Jag har fått det av min svärmor och hon sa att det är receptfritt. Får ges till barn enligt förpackningen.
    Jag har använt det på dottern tre gånger. Första gången tog det lite tid, men de andra två gångerna har hon bajsat nästan direkt. Verkade mest som att det var "retningen" som satte igång det hela.

När jag tänker efter började detta med den hårda magen på vår husvagns-semester. Jag tror hon höll sig mer än vanligt för att rutinerna inte riktigt fanns där. Annars brukar hon bajsa ca var tredje dag och för det mesta normalt. Jag tror att hon helt enkelt inte gillar att bajsa!

Det är möjligt att hon skulle bajsa oftare om hon hade blöja, men det känns som att gå baklänges. Hade stora problem med att få storasyster att sluta bajsa i blöja.

Hon dricker JÄTTEMYCKET! Men visst, det är helst juice... Men nu har hon har bara fått ett glas till frukost och sedan vatten eller mjölk. Det går ganska bra, bara lite gnäll efter juice.

Hon är kinkig med maten på så sätt att hon äter få rätter. Det är svårt att få henne att smaka på nya saker. Men hon äter ordentliga portioner, med undantag om hon är förstoppad förstås.

Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!