Inlägg från: supersemlan |Visa alla inlägg
  • supersemlan

4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!

Nu kommer jag med ett par kontroversiella tankar, kanske... Vill bara säga att jag känner igen mig i mycket av vad du skriver, lillhoppan, och örtagård.

Min treåring blev förstoppad vid 8 månader och lärde sig sedan knipa om bajset. Jag är ganska övertygad om att mycket av de problem vi upplevt med både liten aptit och förstoppningar hänger ihop med att hon helt enkelt har hållit sig eftersom hon mindes obehaget av att bajsa - det börjar gärna trycka på där bak när hon äter, varpå aptiten försvinner, och äter man lite blir det mindre ruljans i magen, det blir alltså en ond cirkel till slut.

Vi gav henne mycket laktulos (och naturligtvis lösande saker att äta; päron, katrinplommon etc), som gör bajset mjukare, men hon blev ändå förstoppad till slut eftersom hon kunde konsten att hålla sig (även när vi överdoserade, efter BVCs rekommendationer). Vi gav ofta microlax för att få ut proppen som alltid bildades när hon höll sig som mest. Är övertygad om att det är bättre än att låta proppen växa och bli ännu jobbigare och plågsammare att bajsa ut. Detta var runt 1-2 års ålder då bajsnödigheten alltid hade sällskap med mycket skrik, gråt, vredesutbrott, destruktivitet... Skitjobbigt för hela familjen kan man säga.

När hon var drygt två prövade jag första gången att muta henne med godis för att få henne att bajsa, och jag tror att det gjorde hela skillnaden för oss. Hon är blöjfri, bajsar var tredje dag ungefär (stor förbättring jämfört med en gång i veckan som tidigare), utan skrik och gråt och smärta. Och hon får fortfarande godis efteråt, två barnvänliga chokladbitar (varken mer eller mindre) är den stående belöningen (om hon själv kommer ihåg att be om det... ).

Jag tror att vätska är superviktigt för magfunktionerna även om barnen inte äter mycket fibrer, och äter de mycket fibrer är det ännu viktigare, om inte fibrerna ska ha motsatt effekt än önskat. Ifall enda sättet att få barnet att dricka är att erbjuda söt dryck tror jag att det är bättre än ingenting. Huvudsaken att tänderna får vila ordentligt mellan juiceglasen (och, som du påpekar själv, att barnet inte får dricka sig mätt på juice förstås. Så erbjud bara vatten före och till maten, juice först efteråt).

Min dotter är naturligtvis ganska dålig på att dricka också... Även söta drycker. Men det går alltid ner lite mer, oavsett dryck, om man erbjuder sugrör att dricka med.

Lycka till, hoppas att det löser sig för er! (ingen komik avsedd... )

• supersemlan
    Svar på #20
    Ja du ser där, det blir bättre! Klart ni inte ska återgå till blöja heller bara för att få henne att bajsa oftare, det låter ju som om hon är på gång att själv klura ut hur det fungerar och att det inte är farligt... Här har vi också firat en smärre triumf, då dottern har bajsat för tredje dagen i rad, vilket nog aldrig har hänt sedan spädbarnsåldern. Så jag känner gott hopp om framtiden.
  • supersemlan
    Svar på #23
    örtagård - naturligtvis är socker inte livsfarligt på något sätt men det gäller väl att hålla det inom rimliga gränser (åtminstone jag själv som är en riktig godisgris vill inte att min dotter ska gripas av samma begär som jag själv har, men hittills nöjer hon sig otroligt nog med det lilla ). Och en muta kan ju bara fungera om man kan resonera med barnet och det är stort nog att förstå så abstrakta saker som att det finns ett villkor som måste uppfyllas, eller att handlingar kan få konsekvenser.

Generellt tror jag inte på mutor heller, antagligen var det bara ett infall jag fick vid ett desperat tillfälle och det visade sig fungera. Vårt liv har blivit oändligt mycket mer harmoniskt sedan vi fick bukt med förstoppningarna och alla hysteriska utbrott som hängde samman med dem, så uppenbarligen finns det tillfällen då en fungerande muta är att föredra framför andra, mindre effektiva metoder.

Angående din fundering om amning kan jag lungt säga att hela grejen med trög mage började när vi fick lov att komplettera amningen med ersättning eftersom min mjölk inte räckte till - från 5 veckors ålder fick hon tillägg och efter det blev bajset trögt. Däremot vet jag inte om själva amningen kan hålla förstoppningar borta - men det är ju en tanke värd att fundera över. Min dotters första förstoppning kom vid 8 månader och det var i den ålder som hon själv avvecklade amningen helt. Jag har dock alltid förknippat det med en annan incident som jag inte vill gå in på här... men det är klart att det kan ha hängt ihop med slutet på amningen (skulle nog behöva konsultera min dagbok för att gå till botten med den frågan ).
  • supersemlan

Apropå linfrön och giftet så borde det inte vara någon fara om man använder hela linfrön eftersom de passerar osmälta genom kroppen... Men man ska undvika att överdosera krossade linfrön.

Svar på tråden 4-åring som bajsar var 3-4:e dag... kostråd osv, tack!