• ajmaj

Värma lasagne - hur länge?

På fredag får jag gäster, och ska bjuda på vegetarisk lasagne. För enkelhetens skull tillagar jag lasagnen redan idag, för uppvärming på fredag.

Men hur länge ska man värma den i ugnen? Och på vilken temperatur? Behöver man täcka över med folie (det är chevré ovanpå)?

• Svar på tråden Värma lasagne - hur länge?
  • ming

Vi brukar känna med potatisstickan när den är klar. Men oftast är det runt 20 minuter (vi använder iofs spenatlasagneplattor). Vi brukar köra i 200grader, men nästa gång ska vi nog sänka till 175 grader.
    Tycker att det är dumt att det inte står på paketet, eller är det bara jag som har missat?

• Nyfiken gul

ja du ska ju inte grädda den utan bara värma så 175 grader räcker gott o väl. Täck över med folie.

känn med en gaffel efter en 15-20 min så borde den vara genomvarm.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ming

Oj, sorry, jag missade att du redan hade lagat den. Bortse från mitt svar då! Räcka ut tungan

• annicavillhabeis

För att den inte ska bli torr täck med folie, 150 grader ca 30 min.

• Heavenlyfaith

Jag skulle göra så att jag inte har på nån ost idag o tillagar lasagnen endast halva tiden idag, täckt med folie för att slippa färg.
    På fredag tar du fram den o lägger på ost o kör resten av tiden.
    Då blir lasagnen färskare o håller sig saftigare då råvarorna torkar med tiden då de är tillagade helt igenom, för då är vätskan redan förbrukad.

/Kock

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • ajmaj

Ahaa, smart! Det provar jag!
    Tack för alla tips!!

Heavenlyfaith skrev 2008-08-20 13:32:39 följande:
    Jag skulle göra så att jag inte har på nån ost idag o tillagar lasagnen endast halva tiden idag, täckt med folie för att slippa färg. På fredag tar du fram den o lägger på ost o kör resten av tiden.Då blir lasagnen färskare o håller sig saftigare då råvarorna torkar med tiden då de är tillagade helt igenom, för då är vätskan redan förbrukad./Kock
  • Heavenlyfaith
    ajmaj skrev 2008-08-21 09:03:59 följande:
    Ahaa, smart! Det provar jag!Tack för alla tips!!
    Varsågod o lycka till!!
    Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
Svar på tråden Värma lasagne - hur länge?