• Flutterby

Klarar man sig utan gallblåsa?

Min mamma har opererats för gallsten och inflammerad gallblåsa idag och jag antar att de skulle ta bort hela blåsan. Vad händer sedan då? Behöver man inte den? Måste man ha specialkost sedan eller tänka på något särskilt? Hon får ju naturligtvis all information om detta på sjukhuset, men jag är lite nyfiken/orolig och vill veta nu!(googlingen hjälpte inte)

• Svar på tråden Klarar man sig utan gallblåsa?
  • lövet2

Det är vanligt att drabbas av kronisk magkatarr när man opererat bort gallblåsan. På vissa sjukhus försöker de förebygga det nuförtiden, så att de ger magsårsmedicin och en dietlista. På andra sjukhus säger de ingenting alls.
    Jag fick ingen information för 13 år sedan (när jag opererades), så jag vräkte glatt i mig allt onyttigt jag hittade. Inom ett halvår fick jag magkatarr, och det har jag haft sedan dess. Det går bra att hantera när man vet orsaken, och en vettig kost håller magkatarren nere.

• Analoga

Ja, man klarar sig utan gallblåsan och kan leva ett normalt liv därefter. Ingen specialkost eller så. Det enda jag hört är att tarmen kan bli lite känsligare - att man tex kan få plötsligt påkommet behov av att bajsa i perioder, men jag vet inte hur pass vanligt det är.

• Flutterby

Tack för era svar!

lövet: Oj! Att det ska skilja så mycket på infon/behandlingen man får! Ska kolla upp vad de sagt till min mamma då.

• Kopparkruka

Hej!

Jag har ingen gallblåsa. Fick den bortopererad när jag var 13 år pga gallsten. Eftersom det är väldigt ovanligt i den åldern så tog läkaren bort hela gallblåsan då risken att jag skulle få det igen var mycket stor.

Jag fick inga speciella riktlinjer om kost och sådant efteråt. Jag fick dock IBS, men det är vi flera i familjen som har, så att gallblåsans borttagande skulle bidragit till det tvivlar jag på.

Det enda jag har problem med är att jag ibland får s.k fantomsmärtor, dvs att jag får liknande smärtor som jag hade under gallstensanfall i området där gallblåsan tidigare satt.

• LindaTosa

Jag opererade bort min för 1½ år sedan och har klarat mig bra utan! Vid två tillfällen dock har jag blivit dålig i magen när jag ätit för mycket fet mat, som sedan gått över när tarmen tömts. Men vad jag kan förstå så kan det väl bli så för en del att tarmen kan bli lite känsligare. Men jag äter precis som förrut, har ej hört/läst/fått veta att jag ska äte på ngt särskilt vis....

Robbie Williams is The King of Pop!
  • Flickan Gud Glömde
    Flutterby skrev 2008-08-20 17:02:54 följande:
    Flickan Gud Glömde skrev 2008-08-20 17:01:06 följande: Vad bra! Tack! Jag googlade på gallsten jag, inte op!
    Jag sökte på leva utan galla
    Använd google.se
  • Flutterby

Flickan Gud Glömde skrev 2008-08-20 18:37:41 följande:

Jag sökte på leva utan galla
    Smart!
  • Flickan Gud Glömde
    Flutterby skrev 2008-08-21 07:38:48 följande:
    Flickan Gud Glömde skrev 2008-08-20 18:37:41 följande: Smart!
    Jag är inte så dum som jag ser ut.
    Sen jobbar jag iof med google varje dag så jag vet oftast vad jag ska söka på
    Använd google.se
  • Grannen

Jag har ingen gallblåsa och det fungerar bra.

När man inte har en gallblåsa så sipprar gallan ut i tarmen hela tiden, när man har en gallblåsa sprayar det ut galla när man äter.

• Flutterby
    mumlin skrev 2008-08-29 13:14:01 följande:
    Jag har ingen gallblåsa och det fungerar bra. När man inte har en gallblåsa så sipprar gallan ut i tarmen hela tiden, när man har en gallblåsa sprayar det ut galla när man äter.
    Ok, varifrån kommer gallan då?
  • Grannen
    Svar på #12
    Gallan produceras i levern och kommer ut genom gallgångarna till gallblåsan.
Svar på tråden Klarar man sig utan gallblåsa?