• Pudan

Svettningar flera månader efter förlossningen. Fler?

Min dotter föddes i början av maj och jag har sedan dess svettats mycket mer än vad jag gjorde innan. Saker som jag tidigare kunde göra utan problem gör nu att jag svettas jättemycket. Nån som har varit med om samma sak och kommit på nåt bra tips? Inte så kul att vara glödhet hela tiden....

• Svar på tråden Svettningar flera månader efter förlossningen. Fler?
  • Emmi08

ja man kan ha ont i lederna av att amma för det finns ett visst samband med ledvärk och låga östorgennivåer låga östrogennivåer har man under amning precis som i klimakteriet. mne fryser gör man inte vid överproduktion an sköldkörteln fryser man har man låg..svettningar kan man ha när man har överproduktion. Men det är många kvinnor som svettas under amnings perioden dag som natt.

• Tjofsen

Jag har haft SVINONT i fötter/anklar och knän sen förlossningen. Man kan få det utan att amma också. Det är inget specifikt alla dessa symptom av amning.

• 242
    Emmi08 skrev 2008-09-10 14:24:16 följande:
    ja man kan ha ont i lederna av att amma för det finns ett visst samband med ledvärk och låga östorgennivåer låga östrogennivåer har man under amning precis som i klimakteriet. mne fryser gör man inte vid överproduktion an sköldkörteln fryser man har man låg..svettningar kan man ha när man har överproduktion. Men det är många kvinnor som svettas under amnings perioden dag som natt.
    jag har symptomen även utan att amma,har inte ammat,har ej kunnat,haft mens sedan hon var 8veckor så ja trodde allt va stabiliserat?
  • Emmi08

okej men då kanske det inte beror på amningen i ditt fall då. du kanske ska kontakta en läkare? synd å jobbigt att ha ont i lederna när man har en bebis att ta hand om =) lycka till.

• 242
    Emmi08 skrev 2008-09-10 21:57:03 följande:
    okej men då kanske det inte beror på amningen i ditt fall då. du kanske ska kontakta en läkare? synd å jobbigt att ha ont i lederna när man har en bebis att ta hand om =) lycka till.
    ska nog göra det!!tacktack
  • Tjofsen

Det är ändå hormonellt. Men kolla upp det så det inte är nån reumatisk ledvärk - för sånt kan blossa upp i och med graviditet. Sen är det ju så att lymfan och lederna blir ju väldigt påfrestade när man går upp i vikt så fort (alla är ju inte som jag och gick upp under HELA graviditeten men MYCKET - de flesta går ju upp allt på slutet - det är ju ännu värre).

Det tar väl som de säger 9 månader upp och 9 månader ner med allt inte bara vikten. ALLA inom sjukvården säger till mig att det är väldigt tidigt än efter graviditeten även om jag tycker att 4 månader är länge. Så man får väl ge det nåt år innan man kan vänta sig att allt stabiliseras. Det är nog bra att allt inte sker på en gång.

• 242

jag har dokumenterat ont i lederna sedan innan,så värken höjjer jag inte ögonbrynen för.

min mor sa nått om att man får ge det ett år.
    nu håller jag på med hårdbantning oxå och hoppas svettningarna försvinner när jag gått ner lite..

• Pudan

Jösses vad många som har liknande problem! För min del har svettningarna minskat jättemycket - får bara de rejäla varianterna kanske 1 gång i veckan numera. jätteskönt!!Hoppas det går över för er andra oxå!

• MarieHJ
    3fraimsdotter skrev 2008-08-25 20:20:38 följande:
    Om man dessutom går ner i vikt, känner sig orkeslös (inte "bara" är trött för att sömnen är lite ur led) och känner sig speedad och kan få hjärtklappning så kan det vara en sköldkörtelsjukdom som heter Hyperthyreos som man åkt på. Sköldkörteln går på högvarv och kör kroppens gas i botten. Det är inte så ovanligt efter en graviditet. Man kan också få det motsatta, att man går upp i vikt, blir utmattad, frusen och känner sig deppig. Då har sköldkörteln lagt ner verksamheten i stället så att kroppen bromsar. Man har fått Hypothyreos.Ett enkelt blodtest talar om utifall man är drabbad, och just efter graviditeten är det inte ovanligt att man kan drabbas av dessa problem.
    Det låter ju precis som MIG! Jag svettas (ammar inte), Jag har hjärtklappningar på kvällen så jag kan inte sova fast jag är trött(speedad). Imorse va jag kall som en isbit, sambon tyckte inte det var så farligt och min dotter va jätte varm! Deppighet har jag till och från.. Mår illa gör jag med ibland? Trodde nästan jag va gravid igen, men inte va jag det.. Måste nog kolla mig!!
  • MarieHJ
    MarieHJ skrev 2008-09-12 15:38:16 följande:
    Det låter ju precis som MIG! Jag svettas (ammar inte), Jag har hjärtklappningar på kvällen så jag kan inte sova fast jag är trött(speedad). Imorse va jag kall som en isbit, sambon tyckte inte det var så farligt och min dotter va jätte varm! Deppighet har jag till och från.. Mår illa gör jag med ibland? Trodde nästan jag va gravid igen, men inte va jag det.. Måste nog kolla mig!!
    Men eftersom jag har typ alla symptom så åker la min skäldkörtel upp och enr elelr ngt^^=P
  • MarieHJ

Just det där med att känan sig "speedad" är verkligen ett stort problem.. as svårt att sova på kvällarna sover kankse 4 timmar per natt och tar hand om en 3 månaders på dagarna! Hur orkar jag??=)

• aladyone

Hej!

Jo sen jag fodde min son 28 juni. Har jag också svettas extremt mycket. Vaknar varje natt av att jag ar sjoblot... Inte så trevligt. Undrar faktiskt om det kommer gå over. For så har var det inte innan jag fick barn. Jag svettas och blir varm på natten. Så jag vaknar och måste faktiskt byta natt linne.

aladyone

• Mamalicous

samma här...oavsett hur mycke eller lite kläder man tar på sig så svettas jag....

• Ärlig

Födde i mars, vaknar ibland fortfarande sjöblöt och får emellanåt vallningar under dagarna.
    Ont i leder såsom handleder, armbågar, axlar, knän och anklar, fast mest handlederna.
    Kanske blir så av att bära ett barn även ifall jag tänker mig för hur jag belastar kroppen och försöker hålla nere slitaget.
    Men, som kvinna är jag van vid att ha ont, så jag höjer inte direkt ögonbrynen

• Tjofsen

Jag har faktiskt börjat svettas mindre nu. Kanske för att det är svalare ute? Eller så är det för att jag har upptäckt gallsten och i de anfallen blev man ju duktig kallsvettig. Så nu äter jag lite vettigare - och kanske då svettas mindre???

• Karra

jag födde min underbara son den 15sep och jag svettas enormt mycket mest på nätterna men även lite på dagarna men det värsta är ju att jag stinker.. får ju duscha 2-3ggr/dag.. är ju as äckligt!!! Vad kanman göra? Varför är det så här? Jag ammar...

• paddanpuff

Jag ammar inte och min son föddes den 17 juni. Jag svettas vid minsta lilla ansträngning och kan to m lukta svett som jag aldrig gjorde förr...du e inte ensam iaf

• Karra

känns väl lite bättre att inte vara ensam men det känns inte ok.. har aldrig luktat svett så här förut så man känner sig ju ofräsch...

• aladyone

I natt var hemsk. Vakande med kallfrossa. Hoppas det går över det här med svettningarna.

Svar på tråden Svettningar flera månader efter förlossningen. Fler?