3fraimsdotter skrev 2008-08-25 20:20:38 följande:
Om man dessutom går ner i vikt, känner sig orkeslös (inte "bara" är trött för att sömnen är lite ur led) och känner sig speedad och kan få hjärtklappning så kan det vara en sköldkörtelsjukdom som heter Hyperthyreos som man åkt på. Sköldkörteln går på högvarv och kör kroppens gas i botten. Det är inte så ovanligt efter en graviditet. Man kan också få det motsatta, att man går upp i vikt, blir utmattad, frusen och känner sig deppig. Då har sköldkörteln lagt ner verksamheten i stället så att kroppen bromsar. Man har fått Hypothyreos.Ett enkelt blodtest talar om utifall man är drabbad, och just efter graviditeten är det inte ovanligt att man kan drabbas av dessa problem.
Det låter ju precis som MIG! Jag svettas (ammar inte), Jag har hjärtklappningar på kvällen så jag kan inte sova fast jag är trött(speedad). Imorse va jag kall som en isbit, sambon tyckte inte det var så farligt och min dotter va jätte varm! Deppighet har jag till och från.. Mår illa gör jag med ibland? Trodde nästan jag va gravid igen, men inte va jag det.. Måste nog kolla mig!!