Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

Någon som kan ge info om tillväxthämning pga havandeskapsförgiftning?

Tiden i magen är det som är avgörande för organmognaden var svaret jag fick av min läkare när jag födde en son i v 26 som var 30% tillväxthämmad (650gram). Klart att det blir lite att ta igen för att komma upp i normal vikt, men det kommer ju, inget som påverkar annat än att barnet kan vara lite mindre än sina jämnåriga några år framöver, men det tas ju igen.

• Riskiflickan

Helle04: jag förstår absolut din oro, jobbigt att inte kunna vara nära i en sånhär svår situation också. Även om man vet att ett barn som varit inne i magen så länge och dessutom vägde så mkt som 1,7 kg har väldigt höga odds för att klara sig bra. Att ha varit med om att föda för tidigt, eller behöva ligga och försöka "hålla barnet inne" är fruktansvärt jobbigt. Men både vikt och längd talar positivt i detta fallet. De säger ju, som jag sa tidigare att veckorna är viktigast för organmognaden, sen om barnet väger över 1 kg så är risken för infektioner (som blodförgiftning) minimal, så din väninnas barn har höga odds att klara sig bra i båda fallen.

Tack, jo, min son växer så det knakar nu och är 7 mån (4 korr) och en härlig krabat som man knappt märker att han är tidigt född (förutom att han är liten till växten då än så länge) :)

• Riskiflickan

Helle04: Hon kommer säkert att höra av sig när det lugnat ner sig lite, hon mår säkert dåligt efter kejsarsnittet, å så är det ju omtumlande det hon vart med om, så ge henne lite tid så ska du se att hon hör av sig med goda nyheter till dig sen!!

Svar på tråden Någon som kan ge info om tillväxthämning pga havandeskapsförgiftning?