• kissecat

Min hund skvätter inne hela tiden!

Har en liten pomeranian hane på 7 mån som jag antar precis har blivit könsmogen.. Han ska jucka på allt och så går han runt inne och skvätter överallt! Mot gardinerna, mot byrån, stolarna, borden m.m.. Det är riktigt irriterade. Antar att han vill märka revir.

Det värsta är att så fort han kommer till ett nytt ställe så går han och pinkar på en gång nånstans.

Pratade med en veterinär och hon sa att enda lösningen är att kastrera honom. Att han inte kommer sluta med det där annars.

Är det nån som har/har haft liknade problem och vad gjorde ni åt det isf? Jag börjar bli riktigt less på det här nu!

• Svar på tråden Min hund skvätter inne hela tiden!
  • Ayya

Hur är det med ledarrollen, är han dominant och vill "ta över"?

Kastrering är ju självklart ett alternativ men jag tycker först och främst träning.

• kissecat

Jo han är ganska dominant och vill gärna skälla ifrån när man säger åt honom.

Hur ska man träna honom då? Jag har kämpat med de här ett tag och det känns inte som att nånting hjälper.

Det var riktigt svårt att få honom rumsren och nu kommer det här oxå.. :/

• Ayya

Jag tycker absolut du ska gå en kurs med honom. Lydnadsträning är ett väldigt bra sätt att befästa sin ledarroll.

Ju mer situationer du visar att du är ledaren desto mer befäster du det.

• Myror i brallan

Vi kastrerade vår hane då han kissade inne dock mkt under tiden som tikarna i by löpte... Så finns det oinkeskydd att köpa som man tar på inne och som hindrar kisset att komma på möbler osv utan det sugs upp i som en binda... väldigt bra att ha när man åker och hälsar på folk!

Googla på pinkeskydd får du se.

• Myror i brallan
    Svar på #4
    Dock inte på samma sätt som din utan mer som en olycka på golvet skulle det stå men det ramlade bort en bit ut texten
  • kissecat

Jag har redan gått en lydnadskurs med honom..det hjälpte tydligen inte.

Hjälpte det med att kastrera eran hund då? Veterinären sa att det är bra att göra det så fort som möjligt om man ska göra det.

Myror i brallan skrev 2008-08-20 20:27:59 följande:

Vi kastrerade vår hane då han kissade inne dock mkt under tiden som tikarna i by löpte... Så finns det oinkeskydd att köpa som man tar på inne och som hindrar kisset att komma på möbler osv utan det sugs upp i som en binda... väldigt bra att ha när man åker och hälsar på folk!Googla på pinkeskydd får du se.
  • Myror i brallan

Jo det är stor skillnad. De olyckor som hänt de senaste tre åren är lätträknade på en hand!
    Ska du inte avla på din hane så är valet enkelt tycker jag.. bli ju inte sämre i allafall.

• Ayya

Oki, vad gick du för kurs, var det mycket lydnad?

• Labbematte
    Ayya skrev 2008-08-20 20:39:33 följande:
    Oki, vad gick du för kurs, var det mycket lydnad?
    Tror du på allvar att hunden slutar kissa inne för att man går en kurs?

Beteendet verkar vara befäst genom att det är självbelönande, det känns bra för hunden att utföra beteendet. Sannolikt (genom att det har pågått ett tag) innebär det att det är väldigt svårt att komma åt. Det enda jag kan tänka mig på rak arm är att vara väldigt nära hunden hela tiden (avgränsa området som ni båda befinner er i) och ha total uppmärksamhet på honom. Så fort han börjar lukta och ge signaler på att han funderar på att lyfta benet så går ni ut och han får en chans att kissa ute.
    Börja om med valpträning helt enkelt.

En hund är inte dominant för att han "svarar" när ni skäller på honom, han är sannolikt stressad och frustrerad för att han inte fattar vad ni håller på med.

Som boktips föreslår jag "The culture clash" av Jean Donaldson om du tycker att det är okej att läsa på engelska, annars har Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet" mycket att erbjuda.
  • Ayya

Ja, jag tror på fullaste allvar att lydnadsträning kan hjälpa till om man har problem med ledarskap.

Vet ju dock inte om det är det som är problemet med TS hund. Lite svårt att veta när man inte träffat hunden. Men jag tycker ändå det är en idé att testa. Är ju knappast nåt som skadar, snarare tvärtom.

Labbematte skrev 2008-08-21 08:09:48 följande:
    Tror du på allvar att hunden slutar kissa inne för att man går en kurs? Beteendet verkar vara befäst genom att det är självbelönande, det känns bra för hunden att utföra beteendet. Sannolikt (genom att det har pågått ett tag) innebär det att det är väldigt svårt att komma åt. Det enda jag kan tänka mig på rak arm är att vara väldigt nära hunden hela tiden (avgränsa området som ni båda befinner er i) och ha total uppmärksamhet på honom. Så fort han börjar lukta och ge signaler på att han funderar på att lyfta benet så går ni ut och han får en chans att kissa ute. Börja om med valpträning helt enkelt.En hund är inte dominant för att han "svarar" när ni skäller på honom, han är sannolikt stressad och frustrerad för att han inte fattar vad ni håller på med. Som boktips föreslår jag "The culture clash" av Jean Donaldson om du tycker att det är okej att läsa på engelska, annars har Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet" mycket att erbjuda.
  • miem

Vår hund som är fem år var väldigt skvättig när han blev könsmogen och vi gjorde en medicinsk sterilisering på honom (en tillfällig kastrering genom spruta) och det funkade mycket bra. Efter det har vi inte haft några större problem med skvättning inne.

• kissecat

Har pratat med en ny veterinär nu och han sa att jag skulle vänta tills han var iaf 8-9 mån. Han måste tydligen få komma in i könsmognaden riktigt innan man tar bort de från honom.
    Men han rekommenderade ett halsband som man kunde sätta på hunden som utsöndrade typ lugnande hormoner och det kunde hjälpa mot skvättandet. Kanske är värt att prova. Har nån provat det?

Svar på tråden Min hund skvätter inne hela tiden!