• Pepa

otrevlig "unge"

en sådan har jag hemma..Som jag inte ver hur jag ska hantera

någon som har tips på hur man får en tonåring att sluta vara otrevlig hela tiden. Vad man än säger så är hon uppkäftig..Förbud fungerar inte..Tv förbud säger vi "Och" säger hon..gör tvärtom på ta mej f*n allt.. Men framför allt otrevligheten..Det är inte kul att ta med henne någonstanns, hon förstör allt hela tiden med o tjura eller vara otrevlig. Går på ex liseberg o hon är trevlig i 30 minuter sen brakar helvetet lös o hon håler på hela tiden..Tips?
    Tack o lov att skolan börjar...

• Svar på tråden otrevlig "unge"
  • LadyWillow

Till att börja med: tänk på att det alltid finns en orsak, hon har det antagligen jobbigt på ett eller annat sätt. Inte för att det är en ursäkt men det kan ändå vara lättare att hantera om man håller det i minnet. Tänk på att försöka hela tiden föregå med gott exempel även om det är skitsvårt när man blir irriterad. Men att börja bemöta henne på samma sätt är aldrig rätt väg att gå. Jag menar inte att ni gör det utan bara säger det för säkerhetsskull.

• Skusan

Hur gammal är hon? Jag har en snart 11 åring som driver oss till vansinne med sin kaxiga framtoning och uppkäftighet. Säger som din, "och?" till allt man kommer med...

• Pepa

hehe..12 snart 13..och till allt..tror att har läst en bok för mycket som det står att tonåringar är sura o otrevliga(humörsvängningar)."Stora syrran var ju sån"

• Skusan

Hehe... min tjej läser inget men hon är sån iaf haha... Prepubertalt monster

• camillimill

Hmm. TS:
    Varför skulle hon vara otrevlig och elak, din dotter? Det finns alltid en bakomliggande orsak, o även om denna sak "bara" är hormoner och allmän förvirring, så är det minst lika jobbigt för henne som för dig.
    Bara att veta att man anses vara "jävlig" och jobbig kan ju göra att man ger upp långt innan man ens försökt.

Jag inbillar mig att kramar och att bli bemött som den egna, kompetenta individ man faktiskt är, gör underverk. Jag hoppas att jag känner detsamma den dag mina barn är tonåringar. just nu är det 4 års trots som gäller, men jag finner stor tröst i diverse litteratur, bland annat "ditt kompetenta barn" av Jesper Juul.

Låna den, och älska.

Stor styrkekram.

• Bevabus

Haha det där är jag i ett nötskal
    Det ligger utan att tveka något bakom som hon måste få ur sig.
    Jag rekommenderar BUP. Men tvinga henne INTE dit.
    Erbjud henne att gå dit och prata av sig lite, om hon inte vill så vill hon inte.
    Gör ingen stor grej utav att hon är arg hela tiden.
    Bara låt henne få gå igenom den här perioden på det sätt som passar henne bäst.
    Ibland är man helt enkelt arg "bara för att".
    Jag är nästan konstant arg på min mamma för jag är allmänt trött på henne...Finns många orsaker varför men det är småsaker. Det kan vara små grejer som hon gjort för flera år sen som jag tyckte var pinsamma.
    Löjligt, jag vet. Men när hormonerna kickar igång så blir minsta lilla grej jättefrustrerande.

• Bevabus

Hur är hon när det kommer till kramar och sådant?
    För om min mamma skulle krama mig eller röra mig på minsta vis så skulle jag bli vansinnig...jag skämtar inte. Om hon inte vill att du ska röra henne, så utmanar du inte ödet om du vet vad som är bäst för dig och din dotter.
    (I'm just saying, we teenagegirls can get pretty dangerous )

• Pepa

Hon motsäger sej inga kramar..faktiskt..skolan började i går o hon var på bättre humör. Kanske hon saknade skolan o kompisar o tycker det var trist hemma..hoppas att det håller i sej..
    När jag frågar varför hon beter sej så vet hon inte. Har lixom inget svar!

• Jontesfru

här har vi haft en sommar som påminner om din TS. och ja skolan kom o lugnet lade sig...ja knappast för evigt men...

Mamma till Anton 11år och Axel 1 år
  • Esmeralda123

Jag har en dotter som blir 16 år. Hon har varit drömbarnet hela sitt liv. Nu har hon naturligtvis hormoner som flödar och o är på väg att bli vuxen. Sista tiden så har hon också börjat bli otrevlig och kan kalla mig olika otrevliga saker. VI har lite krig då och då. Men det är helt NORMALT. Har man tonåringar i huset så ska man ha en bunt skor utslängda i hallen och brödsmulor över hela köksbordet. Det ska smällas i dörrar och det ska käftas i bland. Det är HELT NORMALT. Man ska dessutom ha skyhöga telefonräkningar... Och så länge tonåringen är utåtagerande så var nöjd... Helt ok som sagt var. Det går över....

• Bevabus

Aha jag trodde det var nåt som hade hållit på ett tag skönt att det lugnat sig!

Pepa skrev 2008-08-22 09:25:02 följande:
    Hon motsäger sej inga kramar..faktiskt..skolan började i går o hon var på bättre humör. Kanske hon saknade skolan o kompisar o tycker det var trist hemma..hoppas att det håller i sej..När jag frågar varför hon beter sej så vet hon inte. Har lixom inget svar!
  • stanare

Men det är "deras" sätt att skapa den där distansen ... ta inget (nästan) personligt. Låt vara lite ... kolla på www.1318.se det är en ny sida för oss som har tonårsbarn. Super. Du kan dessutom ställa frågor till deras rådgivare! Om bland annat det här.
    Håll ut - det går över ;)

Svar på tråden otrevlig "unge"