• Anonym (Öm)

Ömma blygdläppar och slidöppning

Hej!
    Har ett problem, när jag och min sambo har haft samlag för jag alltid ont/ömt i slidöppningen och i mina blygsläppar.. det är inte för att jag är torr för jag blir alltid bra tänd innan han tränger in... ibland efter samlag så känner jag min nästan sönderriven i underlivet men under själva akten har jag inga bekymmer och allt är jättebra... men för att kunna slippa obehaget efter så har vi nu börjat med glidmedel men inte ens detta hjälper... blir fortfarande öm och känner mig nästan sönderriven. Det värsta är när jag ska gå på toa då detta är något jag inte gärna gör då det gör så förbaskat ont att torka mig efteråt. Känner mig ibland lite torr (ej under samlag men under dagen) samt att ibland så har jag klåda dock ingen svamp.

Vet någon vad detta kan ha för orsak eller är det någon som känner igen sig i detta??

Har så smått börjat fundera på att kontakta BM.

P.s vet förresten inte om jag har lagt det under rätt rubrik... är det fel så får det gärna flyttas men jag tänkte att det är jag som har ont i min kropp då borde det ligga under kroppsligt D.s

• Svar på tråden Ömma blygdläppar och slidöppning
  • Lady Namárië

Bäst är nog om någon får titta på dig, så att man kan utesluta t. ex svamp eller krångel med ph-värdet helt och hållet. Allmänna tips är annars mjukare toalettpapper och att använda apotekets Intim-serie. I den finns bla tvättolja och kräm/salva som du kan smörja med om det känns obehagligt efter samlag.

• Anonym (Öm)

Ok tack för tipset. Ska kolla in apotekets serie... har funderat och jag tror faktiskt att ömheten blev värre efter att jag tog ut min hormonspiral. Kan det verkligen göra så att man blir öm eller torr?

• Lady Namárië

Hormonförändringar kan ju påverka t.ex slemhinnorna. Jag fick väldigt sköra slemhinnor av den p-pillersort jag åt. Det är ju ytterligare en anledning att bli ordentligt kollad, för om problemet är någon form av hormonobalans kanske du behöver lite extra hjälp?

• Anonym (Öm)

mmm du har nog rätt, får nog ta mig i kragen o ringa BM på måndag o beställa tid. Är inte så kul o gå runt o vara öm hela tiden, har juh börjat dra mig för att ha sex då jag vet att det kommer vara ömt efteråt.

• ninahelena

Läs på lite om vulvodiny/vestibulit.
    Stämmer fler symptom på dig?
    Slemhinneförändringar, svamp; det kan vara allt möjligt, men som du beskriver det med "sönderriven" känsla och problem att kissa efteråt låter det en hel del som vestibulit.
    Mitt råd: TVINGA dig att kissa. Ta olja på pappret och dutta torrt istället för att torka vanligt och ta inte på tighta byxor/trosor efteråt. OM du nu inte kan avstå sex innan diagnos...
    Hoppas det ordnar sig!!

• Anonym (vestibulit)

Hejsan Anonym!

Det som du beskriver låter som vestibulit. Du skriver inget om flytningar etc, utan "bara" smärta vid samlag. Att du är torr kan ju förklara klådan, men om förspelet är tillräckligt långt för att du ska tända till så borde du inte vara för torr för samlag.

Jag har haft vestibulit och jag har bara ett råd att ge dig: Sök hjälp! Jag väntade i flera år och tyckte det var pinsamt att berätta och fråga om hjälp. Trodde allt hängde på mig. Barnmorskor kan ibland hjälpa till, men mitt råd är att söka dig till en kvinnoklinik så att du får rätt hjälp direkt. Att slussas mellan olika instanser för att visa upp underlivet gör ingen glad. Ibland kan barnmorskan hjälpa till med behandlingen men diagnosen ställs ofta av specialutbildade på kk. Bm kan säkert remittera dig.

Ha inte sex igen innan du vet vad som orsakar dina problem! Min gynekolog sa att för varje gång man försöker ha sex fast det gör ont befäster man problemet för kroppen. Alltså sex=smärta. Detta kan resultera i vaginism, dvs att slidmusklerna blir så spända att det blir omöjligt att genomföra ett samlag utan behandling.

Hoppas du inte ser detta inlägg som skrämmande, utan som upplysande! Jag har fått hjälp för min vestibulit, lärt mig att lyssna på min kropp! Det finns speciella bedövningssalvor att använda som fungerar bra mot smärtan. Operation finns oxå. Men ofta går det inte så långt, det är ovanligt. Sök hjälp så kommer det att ordna sig!

Många kramar från en som vet hur det känns!

Svar på tråden Ömma blygdläppar och slidöppning