• Anonym

hemligt nummer

Vi har under en tid haft en person som ringer oss och stönar eller gör andra ljud, denna person har hemligt nr. Är det nån ide att anmäla eller kan man själv få nån att låsa upp det hemliga nr?

• Svar på tråden hemligt nummer
  • Anonym

Ska ni själva få tillgång till nummret genom telefonopperatörer så kostar det ganska mycket.

Jag tycker absolut att ni ska anmäla, polisen tar då reda på vem det är som ringer.

Har vänner som blev utsata för trakasserier under ett tag och dom gjorde en anmälan, det var väldigt pinsamt för personen som trakasserade när allt uppdagades (då det var en bekant till mina vänner).

• Anonym

Det hemliga numret är ju hemligt för att ingen ska veta vilket nummer det är. Det skulle ju inte funka om vem som helst kunde ringa och få veta vem som står bakom.
    Det enda ni kan göra är att polisanmäla, för polisen kan få tillgång även till de nummer som är skyddade.

• Tessideluxe

Jag tror inte att det går att köpa information om skyddade nummer. I så fall faller ju hela idén med skyddat nummer, precis som anonym 2 skriver.

Polisanmäl och nästa gång personen ringer. Säg att ni har gjort det, då kanske h*n slutar ringa

Anonym skrev 2008-08-21 09:11:03 följande:
    Ska ni själva få tillgång till nummret genom telefonopperatörer så kostar det ganska mycket.Jag tycker absolut att ni ska anmäla, polisen tar då reda på vem det är som ringer.Har vänner som blev utsata för trakasserier under ett tag och dom gjorde en anmälan, det var väldigt pinsamt för personen som trakasserade när allt uppdagades (då det var en bekant till mina vänner).
  • La Lola

Ett tips:
    Nästa gång personen ringer, blås allt vad ni kan i luren med en visselpipa.

Det kan få såna där puckon att sluta för de vill ju inte riskera att få ont i öronen varje gång de ringer.

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Anonym
    Tessideluxe skrev 2008-08-21 09:12:48 följande:
    Jag tror inte att det går att köpa information om skyddade nummer. I så fall faller ju hela idén med skyddat nummer, precis som anonym 2 skriver.Polisanmäl och nästa gång personen ringer. Säg att ni har gjort det, då kanske h*n slutar ringa
    Visst går det.
  • Anonym

Risken med det sista tipset är dock att personen i fråga kanske ringer upp och blåser i visselpipa så snart man svarat

• Anonym

Är mest rädd att personen ska bli ännu mer knäpp om jag anmäler. Usch det är jobbigt, tror jag vet vem det är men har inga bevis.Får hemska tankar att personen ska börja kasta ner saker i brevinkastet som våra hundar tar .

• skorpiona

Man kan få info från telefonbolaget, eller har kunnat iaf, man beställer en särskild tjänst som gäller framöver, de kan alltså inte kolla bakåt i tiden... Det kostar dock en del har jag för mig!

Var en som ringde till mig och flåsade en period, jag ville då veta riktnumret iaf via mitt telefonbolag, så jag visste om det var nån i närheten. Men de påstod att de inte kunde få fram den infon förrän efter man aktiverat den dyra tjänsten! telefonsamtalen slutade dock efter att en killkompis svarat en gång, så polisen blev aldrig aktuellt...

• Anonym

Nån som vet var man kan få tag på bra säkerhetsbrevlåror till säkerhetsdörrar?

• Tessideluxe

Jag tror vi blandar ihop begreppen lite. Om man inte har hemligt nummer utan bara bestämt sig för att ringa just detta samtalet skyddat så kanske man kan få informationen om man betalar. Numret är ju inte skyddat egentligen (bara när man ringer) och har du namnet på personen så skulle du få numret av nummerupplysningen.
    Men så finns det också hemliga nummer och då får inte telebolaget lämna ut informationen hur som helst. Och jag skulle bli väldigt oroad om man kunde köpa information om hemliga nummer, för de är ju just till för att användaren vill vara skyddad av olika skäl.

Jag förstår att du TS är orolig att det ska bli värre om du polisanmäler, men jag tycker ändå ni ska göra det. I värsta fall får ni väl byta nummer själva och göra det hemligt så att personen inte kommer åt det. Men det kan ju lika gärna bli så att personen slutar om ni polisanmäler, plus att polisen faktiskt kan göra en utredning.

skorpiona skrev 2008-08-21 09:25:09 följande:
    Man kan få info från telefonbolaget, eller har kunnat iaf, man beställer en särskild tjänst som gäller framöver, de kan alltså inte kolla bakåt i tiden... Det kostar dock en del har jag för mig! Var en som ringde till mig och flåsade en period, jag ville då veta riktnumret iaf via mitt telefonbolag, så jag visste om det var nån i närheten. Men de påstod att de inte kunde få fram den infon förrän efter man aktiverat den dyra tjänsten! telefonsamtalen slutade dock efter att en killkompis svarat en gång, så polisen blev aldrig aktuellt...
Svar på tråden hemligt nummer