• Anonym

hemligt nummer

Vi har under en tid haft en person som ringer oss och stönar eller gör andra ljud, denna person har hemligt nr. Är det nån ide att anmäla eller kan man själv få nån att låsa upp det hemliga nr?

• Svar på tråden hemligt nummer
  • Anonym

vet att denna person har en anmäla för samma sak för 2 år sen men jag trodde aldrig den skulle göra så mot mig, men jag kan ju oxå ha fel. verkar väldigt omoget att göra pruttljud när man är nästan 40 år.

• skorpiona
    Tessideluxe skrev 2008-08-21 09:34:42 följande:
    Jag tror vi blandar ihop begreppen lite. Om man inte har hemligt nummer utan bara bestämt sig för att ringa just detta samtalet skyddat så kanske man kan få informationen om man betalar. Numret är ju inte skyddat egentligen (bara när man ringer) och har du namnet på personen så skulle du få numret av nummerupplysningen.Men så finns det också hemliga nummer och då får inte telebolaget lämna ut informationen hur som helst. Och jag skulle bli väldigt oroad om man kunde köpa information om hemliga nummer, för de är ju just till för att användaren vill vara skyddad av olika skäl.Jag förstår att du TS är orolig att det ska bli värre om du polisanmäler, men jag tycker ändå ni ska göra det. I värsta fall får ni väl byta nummer själva och göra det hemligt så att personen inte kommer åt det. Men det kan ju lika gärna bli så att personen slutar om ni polisanmäler, plus att polisen faktiskt kan göra en utredning.
    Det är ju skillnad på att lämna ut nummer som är hemliga hur som helst bara för att man betalar, jämfört med att lämna ut nummer som faktiskt ringt DITT NUMMER!
  • FlamingRed

Telia har iallafall tidigare haft en tjänst där man kan identifiera hemliga nr som ringer till en, kostade typ 500kr och genomfördes genom att man tryngde nån knappsekvens medans samtalet pågick.

• cissi24

Tjänsten kallas spårning och kostar ca 250 kr om det inte bnlir någon träff. Blir det träff så kostar det ca 500 kr beroende på vilken operatör du har.

Du kan inte få tag på tfn på något annat sätt. Blir det ingen träff så får du göra en polisanmälan. Därifrån kan de ta reda på det.

Detta är de enda sättet att få reda på det.

• Anonym (mmm)

Polisen får bara ta fram info om vem som står för hemligt obonne´mang om det finns 2 års fängelse i straffskalan, vilket det inte gör för ofredande.

Anonym skrev 2008-08-21 09:11:03 följande:
    Ska ni själva få tillgång till nummret genom telefonopperatörer så kostar det ganska mycket.Jag tycker absolut att ni ska anmäla, polisen tar då reda på vem det är som ringer.Har vänner som blev utsata för trakasserier under ett tag och dom gjorde en anmälan, det var väldigt pinsamt för personen som trakasserade när allt uppdagades (då det var en bekant till mina vänner).
  • Anonym

Anonym (mmm) skrev 2008-08-21 14:07:39 följande:

Polisen får bara ta fram info om vem som står för hemligt obonne´mang om det finns 2 års fängelse i straffskalan, vilket det inte gör för ofredande.
    Vad konstigt eftersom det blev rättegång och allt möjligt av det. Tror nog du får läsa på lite igen om att ta reda på telefonnummer osv.
  • Anonym (mmm)

rättegång? va, vad har jag missat? ang att ta fram abonnent på hemligt nr kräver 2 års fängelse i straffskalan, läs själv lagen. Jag rekommenderar att läsa HTA och HTÖ så hittar du svaren där. Med hemligt nr menas alltså såna abonenter som du ej kan få ut från Telia utan måste kontakta Telia Säkerhet i Sundsvall.....

Anonym skrev 2008-08-21 14:16:01 följande:
    Anonym (mmm) skrev 2008-08-21 14:07:39 följande:
    Vad konstigt eftersom det blev rättegång och allt möjligt av det. Tror nog du får läsa på lite igen om att ta reda på telefonnummer osv.
  • Anonym (mmm)

även om numret spåras och abonnenten har hemligt abonnemang så tar det ju stopp där iaf, det är det jag menar... med 2 år i straffskalan för att polisen får inhämta info om namn på abonnenten....

cissi24 skrev 2008-08-21 14:04:27 följande:
    Tjänsten kallas spårning och kostar ca 250 kr om det inte bnlir någon träff. Blir det träff så kostar det ca 500 kr beroende på vilken operatör du har.Du kan inte få tag på tfn på något annat sätt. Blir det ingen träff så får du göra en polisanmälan. Därifrån kan de ta reda på det.Detta är de enda sättet att få reda på det.
  • Anonym

hmfår se hur jag gör med anmälan. ska byta nr och hoppas på det bästa.

• FlamingRed

Anonym (mmm) skrev 2008-08-21 17:16:11 följande:

rättegång? va, vad har jag missat? ang att ta fram abonnent på hemligt nr kräver 2 års fängelse i straffskalan, läs själv lagen. Jag rekommenderar att läsa HTA och HTÖ så hittar du svaren där. Med hemligt nr menas alltså såna abonenter som du ej kan få ut från Telia utan måste kontakta Telia Säkerhet i Sundsvall.....
    Är det inte så att det krävs 2års fängelse i straffskalan för att polisen skall få _kräva_ att få veta abonnenten?

Dvs om telia sammarbetar med polisen så får dom mycket väl lämna ut personuppgifter även för brott som har lägre straffskala?
  • Anonym

Jag VET att polisen fått fram hemlig telefonnummer pga telefontrakasserier, det ledde till rättegång och sedan böter. Så någon 2 årig straffskala behövs inte för att polisen ska kunna ta fram nummer.
  • Anonym (mmm)

Har du ett hemlgt abonnemang å är det hemligt, även för polisen. Bolagen kan ju inte sälja abonnemang och säga visst är det hemlgt, men riner en konstapel så lämnar de ut uppgifter..... Bolagen anmmar "kräva ut" om det är ett brott med 2 år i straffskalan.

FlamingRed skrev 2008-08-21 19:53:06 följande:
    Är det inte så att det krävs 2års fängelse i straffskalan för att polisen skall få _kräva_ att få veta abonnenten?Dvs om telia sammarbetar med polisen så får dom mycket väl lämna ut personuppgifter även för brott som har lägre straffskala?
Svar på tråden hemligt nummer