• Sweety

Vilket schampo/balsam är bäst?

Vilket schampo och balsam använder ni?
    Jag tycker hela tiden att jag väljer fel märke för mitt hår.
    Har ganska torrt hår. Och har färgat håret ett antalt gånger, så det är kanske ganska livlöst och slitet.

Nåt ni kan rekomendera? Och använder ni både balsamet och schampot i samma märke?

• Svar på tråden Vilket schampo/balsam är bäst?
  • Pormoicheia
    fristad skrev 2008-08-22 19:38:19 följande:
    men har man långt o lite slitet hår så lovar jag att det blir svårt att reda ut även om man inte använder shampo! vad rekommenderas då?
    Lovar du?
    Jag har långt hår och använder inte shampoo.

Behöver näst intill aldrig borsta det längre
    Men visst kan det ta ett tag innan håret gått till sig, men hur länge är olika person till person.

Men mig veteligen finns ingen mirakelkur emot slitet hår (som lagar det på det viset alltså).
    Det enda man kan göra är att minska ner på det slitage man själv bidrar med (shampoo, hårborstning, håruppsättningar, stylingprodukter, föning o.s.v.) och ge håret mer näring (vilket kan hittas i både det ena och andra).
  • mejram
    Sweety skrev 2008-08-22 18:04:04 följande:
    Blir inte håret svårt att borsta ut efter citronen i?Har ibland blekt mitt hår med citronsaft, och när jag har användt för lite balsam (för att lättare borsta ut håret) så har det blivit jätte risigt och grusigt.
    Jag har aldrig haft så lite tovor som nu. Som sagt, eftersom håret inte är uttorkat behver jag inget bslsam för att återfukta hårstrået, utan bara något surt som sluter fjällen.

Och mitt hår är långt och slitet, klippte mig senast för ett halvår sedan.

Innan jag började med no 'poo så använde jag l'anzas serie för långt hår. Den kändes bra då, men jag var tvungen att tvätta minst var tredje dag eftersom håret blev fett. Nu kan jag gå i två veckor utan att tvätta håret - det blir inte fett längre.
  • Venus Doom
    Egogirl skrev 2008-08-22 15:27:37 följande:
    Vet du vad nu så lever vi på 2000 talet och vi har tvål och shampoo.. Ja vad tvättade de sig med? De levde som grisar och tvättade sig typ 2 ggr per år.. Är det något att efterleva?
    Jaså gjorde dom?!?
  • Venus Doom

Förresten beror det väl på vad man menar med förr i tiden också? Och hur tror ni de som lever i sk ursprungssamhällen tvättar sig? Jag tror inte att de lever som grisar direkt...

• Egogirl
    Pormoicheia skrev 2008-08-22 15:49:28 följande:
    Så du tror att man inte tvättar sig alls bara för att man inte använder tvål och shampoo?
    Tror man lika bra kan skita i det ifall man ska knåda in sig ägg, honung eller kakao som deo..
    Håller mig till tvålen och så får ni fortsätta gegga med ägg o kladd som småbarnen
    Yeesss beejjbi..
  • Apipoulai

PS Jag har nog inte borstat håret sedan jag började använda Respons. Ja, förutom när man ska gå på fest eller liknande och behöver styla sig. Förut hade jag skulderlångt hår, men jag har nu klippt av det strax nedanför öronen. Men jag behövde inget balsam när jag hade långt hår heller. :)

• Pormoicheia

Venus Doom skrev 2008-08-22 21:59:41 följande:

Förresten beror det väl på vad man menar med förr i tiden också? Och hur tror ni de som lever i sk ursprungssamhällen tvättar sig? Jag tror inte att de lever som grisar direkt...
    Sant.
    Troligtvis är de mycket "renligare" och medvetna än oss också om man tittar på alla kemikalier vi använder.

Vidareutveckling:
    Tvål och shampoo i all ära, men hur kommer det sig att det betalas multum för att få gå på spa där man faktiskt använder sig av just oljor, lera, "mat" och örter om det nu hade varit så dåligt?
  • Pormoicheia
    Egogirl skrev 2008-08-22 22:09:52 följande:
    Tror man lika bra kan skita i det ifall man ska knåda in sig ägg, honung eller kakao som deo.. Håller mig till tvålen och så får ni fortsätta gegga med ägg o kladd som småbarnen
    Ey.
    Du gör som du vill.

Men jag vet att det fungerar så jag fortsätter mer än gärna att kladda som ett småbarn
  • Egogirl
    Pormoicheia skrev 2008-08-22 22:20:09 följande:
    Ey.Du gör som du vill.Men jag vet att det fungerar så jag fortsätter mer än gärna att kladda som ett småbarn
    Yeesss beejjbi..
  • Pormoicheia

Skickade iväg lite snabbt.

Tyvärr så sätter många likhetstecken mellan "sluta med tillverkade produkter" och "sluta tvätta sig".
    Det enda man gör är att byta ut produkterna.
    Annars tvättar man sig faktiskt som vanligt

Hade inte naturliga produkter fungerat hade det ju inte använts av så många.

Det har ju dessutom blivit naturligare produkter som t.ex. mineralsmink samt "smaksatta" duschcremer.
    Aloe vera, honung, mandel, mjölk och olivolja är ju inte direkt ovanligt att det påpekas lite extra mycket att det är en av de välgörande råvarorna.
    Och det används ju i pr syfte av en anledning menar jag.

Svar på tråden Vilket schampo/balsam är bäst?