• Mamma 0406

Sprucken trumhinna, stor chans att mista hörseln?

Vår son har fått öroninflammation och tydligen hade den ena trumhinnan spruckit. Han ska få en ny tid om två månader för att kolla hörseln.

Någon som har erfarenheter? Är det stor chans att han kommer att höra sämre nu efter det här?

• Svar på tråden Sprucken trumhinna, stor chans att mista hörseln?
  • Mamma 0406

Måste snart gå så jag puffar lite här.

• yodi

jag fick en spräkt trumhina (häst spark i huvudet, inte öroninflamation) dom kollade min hörsel, den är bra på båda öronen men lite sämre än på det andra, men klart inom godkänt gränsen så dom vet inte om det är från olykan eller om jag alltid har hört lite sämre på det örat.

tror inte att det är stor risk för nedsat hörsel men ring och fråga dom på bvc eller vårdcentralen.

• lumolo

Jag spräckte min trumhinna som barn, idag hör jag alldeles utmärkt. Ingen fara med det tror jag.

• Mamma 0406

Okej då är det nog säkert ingen fara för vår son heller.

yodi: Aj va ont det måste ha gjort att få en hästspark där!

• lumolo

Min son har ju oxå gjort det! *minnet* Fast han hör visst bara det han vill höra...

• Mummy

Dottern spräckte trumhinnan efter en öroninflammation. Läkaren nämnde inget som att hörseln kunde påverkas och hon har heller inga men efter det

• Busbellan

Min dotter spräckte trumhinnan en gång när hon hade öroninflammation och på hörseltestet efteråt visade det sig att hon hör alldeles utmärkt.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Gurkburken

Äldsta sonens ena trumhinna har spruckit 5 ggr den andra en gång. Han har inga problem med hörseln.
    Han fick dock rör insatta väldigt snabbt iom att det sprack varje gång han fick en ÖI, för i längden kan det bli problem om man tex får ärrbildningar på trumhinnan.

Yngsta killens ena trumhinna har spruckit två ggr och inte heller han har fått några men av det.

• Mamma 0406

Gurkburken: Oj då sprack den varenda gång alltså! Vad jobbigt för honom!

• Knosan
    Mamma 0406 skrev 2008-08-22 20:46:44 följande:
    Fast det är ju innan den spricker som det gör ont. När det gått hål har trycket släppt och det känns ingenting. Min dotter har haft öroninflammation flera gånger och om man inte behandlar med antibiotika så spricker den oftast.
  • Gurkburken

Mamma 0406 skrev 2008-08-22 20:46:44 följande:

[/citat]

Jepp, han var bara 4 månader första gången och sedan kom de i rask följd. Dessutom så hade han aldrig feber eller några direkta andra symptom så det gick inte att förhindra.
    Knosan skrev 2008-08-24 23:06:57 följande:
    [citat]
    Fast det är ju innan den spricker som det gör ont. När det gått hål har trycket släppt och det känns ingenting. Min dotter har haft öroninflammation flera gånger och om man inte behandlar med antibiotika så spricker den oftast.
    Stämmer att det innan, eller precis när det spricker som det gör riktigt ont. När vi väl satt på akuten så var han glad som en lärka
    Det stämmer dock inte att det oftast spricker om man inte behandlar med antibiotika. De allra flesta öroninflammationer går över av sig själva utan behandling. Att ge antibiotika gör oftast bara att man förkortar läkningstiden med någon dag.
    rekommendationerna är generellt att man skall avvakta med antibiotika till barn över 2 år.
Svar på tråden Sprucken trumhinna, stor chans att mista hörseln?