• Anonym (ensam)

Någon mer som ev ska föda ensam pga avsaknad av barnvakt till syskon?

Vill alltså inte ha tips eller höra hur jag ska lösa situationen utan undrar om det finns fler?

Vi har två små barn hemma och om de kan vara på dagis när det drar igång så följer pappan självklart med till förlossningen.
    Beroende på när det blir dags att föda finns ev en bekant som kan ställa upp men det beror på om hon själv kommer loss hemifrån (hon har småbarn och skiftarbetande karl), om hon ens är i stan då, om hon jobbar...
    Så litegrann har jag börjat ställa in mig på att föda detta barn själv. Känns som att jag behöver förlika mig med tanken nu (v 37) så att jag inte blir uppstressad och arg över att det kan bli så. Är ju bättre acceptera läget och göra det bästa av situationen tänker jag.

Någon mer i liknande situation? Hur förbereder ni er? Hur känner ni inför att föda ensam?

Min största rädsla är nog att något går "galet" och det blir akut antingen med mig eller bebisen och så finns inte pappan där att t ex följa med bebisen in på akutrummet. Har blivit sövd en gång och det upplevde jag som väldigt traumatiskt och fick blodtrycksfall, så även det känns lite skrämmande, att han kanske inte finns där om jag måste snittas.
    Men om allt går "enligt planerna" som de första två gångerna så borde det lösa sig. Jag hoppas på det iaf.

• Svar på tråden Någon mer som ev ska föda ensam pga avsaknad av barnvakt till syskon?
  • Anonym

Tycker verkligen synd om er båda...
    Inga mor eller farföräldrar i närheten?
    Inga andra vänner som kan passa barnen?

• Anonym (ensam)

Nej tyvärr
    Farmor är över 100 mil bort och mormor inte ett alternativ.

Ingen av de få vi umgås med känner våra barn tillräckligt väl eller kan tänka sig att tex avstå arbete för att hjälpa oss. Det är liksom "om vi kan så kommer vi" och det känns inte tryggt. Särskilt inte då yngsta är en orolig mammig liten ettåring.
    Vi har inga barnvakter om man säger så.

• pigglet

Bor du i Skellefteå kan vi "inskola" dina barn här, vi är alltid hemma!

• Flygfotogen
    pigglet skrev 2008-08-21 21:33:50 följande:
    Bor du i Skellefteå kan vi "inskola" dina barn här, vi är alltid hemma!
    Säger detsamma om du bor i Gävle med omnejd. Jag är alltid hemma.
  • Anonym (ensam)

vad gulliga ni är men tyvärr är det lite långt till er

ÄR det verkligen så ovanligt och illa att en kvinna kommer in ensam till förlossningen?
    det kan ju mycket väl hända att pappan kan vara med en stund/delar av förlossningen beroende på när det blir och om barnen är på dagis. Men man kan inte utgå ifrån det.

• haberg

jag skulle vilja tipsa om att ha med en doula, hon är där för din skull och då behöver du inte vara ensam när du föder barn!

Då kan du känna dig lugn över att barnen är med sin pappa och du får stöd från någon som för din talan

• SandvikenMamma

Jag var helt ensam på förlossningen, men jag var ensamstående då och pappan ville inte vara med. En annan situation, men jag födde ändå barn utan någon annan än förlossningspersonalen, och det gick bra det också

• SandvikenMamma
    haberg skrev 2008-08-21 22:03:33 följande:
    jag skulle vilja tipsa om att ha med en doula, hon är där för din skull och då behöver du inte vara ensam när du föder barn!Då kan du känna dig lugn över att barnen är med sin pappa och du får stöd från någon som för din talan
    Fast i TS fall är det väl lite sent påtänkt?
    Det ska ju vara en doula som man har förtroende för och känner sig trygg med.. och det tar väl en stund med en helt ny människa
  • Yinsan

Ni kan inte fråga någon av dagispersonalen, förklarar man situationen så kanske någon har möjlighet att ta med barnen hem alt vara hemma hos er, dem känner ju barnen iaf! Bara en tanke som slog mig!

• haberg

hm, jo det är kanske sent för en doula... tänkte inte på att TS var så långt gången, sorry!

iofs, med vår doula så klickade det direkt, jag hade känt mig trygg med henne under min förlossning efter att vi träffats en kvart eller nåt, men sån tur han man kanske inte så ofta.

Svar på tråden Någon mer som ev ska föda ensam pga avsaknad av barnvakt till syskon?