• Micke

lagra hela datorn i ett USB minne?

Laire skrev 2008-08-23 08:49:27 följande:
    Vad är bäst som backup om man jämför USB med CD-RW då? För mig står valet mellan dessa två för tillfället, en extern hårddisk ligger någonstans i framtiden.
    Varför inte bränna på DVD?

Fördelen att bränna på skiva jmf med USB-minnen är att det är lätt och billigt att göra flera kopior.

Då kan du förvara en kopia hemma och en på jobbet tex. Då har du en backup kvar trots att huset brann ner eller liknande.
  • Micke

Finns även rätt smidiga online-lagringar.

Själv använder jag mig av amazon S3 via ett program som heter Jungledisk
    jungledisk.com/

Kostar $0.15 per GB och månad. dvs ca 1 kr per GB och månad.

Prisvärt och säkert.

• Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-24 00:12:45 följande:
    Svar på #26hmmm online lagring låter iförsig också ganska bra. men då finns det väl alltid en risk att någon kan hacka in sig bland dina filer? för om online lagring är precis lika bra som att spara i tex ett usb minne eller i en externhårddisk så borde kasnke online lagring vara att föredra? då kan man ju komma åt filerna genom vilken dator som helst och man behöver inte heller oroa sig för att filerna skulle försvinna om typ huset råkar brinna ner eller något?
    Ja då, det finns en risk att ngn tar sig in bland din data. Därför man krypterar allt som man laddar upp.

Låter mer avancerat än det är. Du anger bara en en kod som ska användas vid kryperingen, så sköter programmet resten.

Sen får man ju välja ett ställe att lagra på som man tror är bra. Tex finns ju ett företag som heter Diino. De råkade ut för en krash i somras och då visade det sig att de själva inte hade ngn bra backup på det material som deras kunder sparade. En annan grej att kika på är ju vad man tror om företag i övrigt. Man vill ju inte att företaget går i konkurs etc.
    www.idg.se/2.1085/1.174773

Själv använder jag mig av Amazon. Det är ganska så stort företag som inte borde försvinna den närmste tiden.
    Allt jag laddar upp gör de backuper på så att det alltid finns sparat på minst tre olika servar. Dessa servar är dessutom spridda geografiskt, vilket innebär att om en datorhall brinner upp så finns det fortfarande 2 kopior kvar.

Nackdelen med onlinelagring är ju att det tar längre tid att ladda upp filerna jmf med att spara dem på ett usb-minne.
  • Micke
    c0ol skrev 2008-08-24 14:47:26 följande:
    Ja amazon är bra, det finns en annan nackdel med online lagring med, det är om nätet är nere så kommer du inte åt grejjerna. Jag använder online som en backup på det jag har lagrat på externa diskar.
    Jupps. Kombinationen externa hårddiskar och onlinelagring är nog det ultimata. Har så själv.

Måste jag välja en så blir det nog onlinelagring.
  • Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-25 02:50:55 följande:
    hmmmm tycker online lagring låter ganska bra. ska kanske börja med online lagring och sedan även skaffa mig en externhårddisk om några veckor kanske.... så för online lagring rekommenderas alltså amazon? det finns ingen bra gratis online lagring som är lika bra som amazon då :D ?
    Beror väl på vilka mängder du ska lagra.

Storegate kan ju vara ett alternativ om det är under 2 gb

www.storegate.se/
  • Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-26 10:03:18 följande:
    Svar på #40så storegate är alltså gratis? kan samma person skapa 2-3 konton istället för 1? (då kan man ju lagra hela 4-6gb istället för bara 2)hmmm så kan man lite på storegate förresten? vissa online lagringar kan ju kracha, har storegate bra backup på allt som lagras där?
    Då är upp till dig att ta reda på.
  • Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-26 10:37:07 följande:
    haha ok, men jag hittade några fler tips på online lagringar som alltså ska vara gratis och där man kan få upp till 100gb utrymme.... vet du något om dem? :)www.gratissaker.nu/harddisk.htm
    Nja, står väl 100 MB. Dvs 0,1 GB.
  • Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-26 10:54:42 följande:
    nu kanske jag är lite tjatig här men låter inte humyo bra? hela 30GB gratis?www.humyo.com
    Jag kommer inte ens in på deras sida. Men det är ju upp till dig att avgöra om du tycker att det passar dina behov
Svar på tråden lagra hela datorn i ett USB minne?