Hund som vaktar föremål
Hej!
Är det vanligt att hundar vaktar föremål?
Jag har nämligen problem med min hund. Han är en golden så att han har ju naturligt att bära föremål. Det får han gärna göra. Men om man tar vissa tillfällen om han hittar något som är gott och ej är bra för honom så vaktar han väldigt. Han har bitit mig i tummen en gång för att han höll på att äta upp en gladpackbit alternativt liten genomskilnig plastpåse. Jag hade ej godis med mig och om den skulle fastna i tarmen så skulle det få bli djursjukhuset. Men det slutade med att han åt upp den dock utan att bli sjuk. Igår så tränade jag med boll och han vet om att jag även har godis. Han får bollen när han går fint när vi övar lite fot. Helt plötsligt lägger han sig ner och börjar morra. och släpper motvilligt bollen trots att jag slänger i väg en drös med godis för att byta. Då har vi ändå gjort övningen flera gånger och då har han kommit glatt tillbaka med bollen för att han gillar övningen.
Han har gjort hotskall åt min dotter tre gånger ungefär utan att hon har gjort annat en att ha stått bredvid honom utan att han har haft något i munnen. Jag tror det är så det legat till fast jag har varit ett par meter i från utan sett exakt. Hon har i alla fall inte gjort annat än att ha klappat.
Jag kan inte heller klippa klor utan att bli uppäten i princip.
FAST
Han drar inte i koppel.
Kastar sig inte över maten.
Tränger inte i dörrar.
Och alla andra övningar som man traditionellt övar med hunden.