• aniratac

Hund som vaktar föremål

Hej!
    Är det vanligt att hundar vaktar föremål?

Jag har nämligen problem med min hund. Han är en golden så att han har ju naturligt att bära föremål. Det får han gärna göra. Men om man tar vissa tillfällen om han hittar något som är gott och ej är bra för honom så vaktar han väldigt. Han har bitit mig i tummen en gång för att han höll på att äta upp en gladpackbit alternativt liten genomskilnig plastpåse. Jag hade ej godis med mig och om den skulle fastna i tarmen så skulle det få bli djursjukhuset. Men det slutade med att han åt upp den dock utan att bli sjuk. Igår så tränade jag med boll och han vet om att jag även har godis. Han får bollen när han går fint när vi övar lite fot. Helt plötsligt lägger han sig ner och börjar morra. och släpper motvilligt bollen trots att jag slänger i väg en drös med godis för att byta. Då har vi ändå gjort övningen flera gånger och då har han kommit glatt tillbaka med bollen för att han gillar övningen.
    Han har gjort hotskall åt min dotter tre gånger ungefär utan att hon har gjort annat en att ha stått bredvid honom utan att han har haft något i munnen. Jag tror det är så det legat till fast jag har varit ett par meter i från utan sett exakt. Hon har i alla fall inte gjort annat än att ha klappat.

Jag kan inte heller klippa klor utan att bli uppäten i princip.

FAST
    Han drar inte i koppel.
    Kastar sig inte över maten.
    Tränger inte i dörrar.
    Och alla andra övningar som man traditionellt övar med hunden.

• Svar på tråden Hund som vaktar föremål
  • SanSin

Jag skulle gå en kurs med honom, sånt där är jättefarligt, till slut tar han över hela familjen och det blir en ond cirkel, ni blir rädda för att ta av honom grejer och han bli ännu mer dominant när han får som han vill. Sen att byta en boll mot godis, jag vet inte...om han morrade före du kastade ut godis kanske han trodde att han var duktig som vaktade bollen. Titta efter om det finns någon som hanterar många hundar och sök hjälp där innan det går för långt att han skadar någon av er. Jag vet inte hur gammal dottern är, men hon kanske inte kan läsa hans signaler på aggresivitet lika bra och riskerar att bli biten. Lycka till, och skjut inte upp det till en annan dag eller vecka!

• Labbematte

Hej!

Hur gammal är din golden? Är det en utställningsgolden? Är han MH-beskriven? Orsaken till att jag frågar är att det faktiskt finns problem med osäkerhet hos en del utställningsgolden. Har man gjort ett MH brukar sånt synas på resultaten.

Det låter ju som osäkerhet, att han inte litar på din dotter när hon är nära. Fungerar det bättra när du är i närheten?

När det gäller hundar som upplever barn som "läskiga" är nog det bästa att man lär hunden att gå undan när barnet kommer (genom belöningsträning, det är viktigt att hunden inte upplever något negativt i samband med barnets närvaro) och ser till att de aldrig är ensamma tillsammans.

Vad gäller vaktandet av saker så tycker jag att du ska släppa alla tankar på "vem som bestämmer" och börja träna som man gör med små valpar: byteshandel!! Det får inte leda till några konflikter alls i det här läget, det gäller ju att få honom att "tänka om". Att ge dig grejer ska BARA vara positivt.

Och är ditt godis inte tillräckligt intressant så får du ha något bättre att byta med i början; vill han inte lämna ifrån sig sin tennisboll har du en likadan tennisboll och leker med (då ska du se att han vill byta ;)). Alternativt brukar grillad kyckling gå hem hos retrievers :D. I början visar du din "muta", men när han börjar lita på dig håller du tillbaka den längre och längre tills han släpper det han har när du säger till för att få belöningen efteråt (utan att han har sett att du har den innan)!

Lycka till!

• iii

Precis som Labbematte säger tror jag också det här handlar om att hunden är osäker. Han litar inte riktigt på er när det gäller saker som han vill ha. Det är inte samma sak som att han är dominant. Hunden morrar för att han är rädd att ni ska ta saken ifrån honom. Och när det händer så får han bevisat varje gång att han gjorde rätt i att inte lita på er. Ni måste försöka få honom att inse att han tjänar på att släppa föremålet. Gör det inte till en maktkamp.

Hur har du tränat från början? Har du använt byteshandel som metod? Det är annars väldigt bra när man vill undvika att utveckla ett vakt-beteende men även när man vill försöka träna bort ett sådant beteende. Det gäller att använda saker som han tycker är bättre än det föremål han redan har. Han ska byta upp sig när han släpper sin sak. Det behöver inte vara en annan leksak man bytar med utan även godis och liknande går bra. Bara hunden tjänar på det och tycker det är värt ett byte. Man får hålla på så här ett tag innan beteendet ger med sig. Sen kan man trappa ner det efter hand, dvs han behöver inte få något att byta med varje gång, bara man inte slutar med det helt. Han ska fortsätta tolka "loss" som något positivt.

• aniratac

Med vissa saker så kommer han fram och vill ha godis. Liksom säga titta nu får du min socka jag har hittat och jag vill ha en godis. Men om han hittar andra saker så går han inte med på att byta utan blir helt stel i hela kroppen. Han tycker att det är mer värt än godis.
    Min dotter är 2,5 år så hon förstår inte hundens beteende ännu.

Han är utställningsstammad golden vilket är en nackdel har jag fått fram i efterhand tyvärr. Jag vet dock inte om andra valpar i samma släkt har liknande problem. MH är ju ganska sällsynt i de kretsarna.

Han är 10,5 månader. Första gången han morrade var han högst 4 månader ungefär och sedan har han inte gjort det på länge men nu har det blivit mer oh mer.

Jag ska på unghundskurs i morgon och hon som har den har lång utbildning och erfarenhet bla hundpsykolog.

Jag skrev här för att lite ha koll på om det är vanligt eller naturligt om man säger så. Det står aldrig om sådant i böckerna. Bara om problem i kopplet och liknande problem som vi som tur var inte har.

• Wizz

Hmm dags att ta ner lillkillen på jorden. Hoppas er instruktör är vettig, annars sök er vidare! Sånt här ska ni inte acceptera!

Ang kloklippningen: Sätt på honom en munkorg, lägg honom på rygg med huvudet i ditt knä (en väldigt undergiven position för hunden), var bestämd och klipp bara utan att han kan sprattla sig loss eller bitas. När han fattar att han inte kommer någon vart med att bete sig illa så kommer han att sluta så småningom.

Ge dig ALDRIG om du vill ha en sak och han vägrar. Lägg dig på hunden om det behövs, men låt INTE honom vinna. Morrningar etc accepteras INTE mot familjemedlemmar, aldrig någonsin! Ta fajten nu och ta hjälp av någon så ni får en trevlig hund, för så här ska ni inte ha det.

• Labbematte
    aniratac skrev 2008-08-22 10:35:54 följande:
    Han är 10,5 månader. Första gången han morrade var han högst 4 månader ungefär och sedan har han inte gjort det på länge men nu har det blivit mer oh mer. Jag ska på unghundskurs i morgon och hon som har den har lång utbildning och erfarenhet bla hundpsykolog.
    Vad bra att du ska träffa någon som jobbar som hundpsykolog. Det bådar gott för att du slipper aggressiva metoder som Wizz förespråkar. Han är fortfarande jätteung och han låter bara som en osäker unghund, det här har INGENTING med dominans att göra.
    Om du vill ha förslag på bra böcker så rekommenderar jag:

? Kontaktkontraktet, Eva Bodfäldt
    ? Hunden, människan, relationen, Kerstin Malm
    ? Hund och människa, förstå och bli förstådd, Patricia McConnell

Och så tycker jag att alla hundar i "slyngelåldern" borde ut och spåra tills hormonerna har lagt sig ;) och ett bra sätt att börja är att läsa:
    ? Nosarbete, en bok om spår och uppletande, Maria Hagström
  • Wizz

Jag förespråkar inga aggressiva metoder! Men man kan inte avleda med köttbullar och ha nosövningar när det är en hund i slyngelåldern som inte fattat sin plats i flocken! Han testar klart och tydligt hur långt han kan gå och om man inte sätter stopp för detta nu så kommer det bli så lagom roligt om ett tag.

Det är skillnad på att vara dominant, konsekvent och bestämd och att ta till hårda, elaka metoder och våld.

En hund mår bäst av tydliga signaler, man är inte snäll när man genom mutor försöker undvika konflikt.

• Labbematte
    Wizz skrev 2008-08-22 20:34:27 följande:
    Jag förespråkar inga aggressiva metoder! Men man kan inte avleda med köttbullar och ha nosövningar när det är en hund i slyngelåldern som inte fattat sin plats i flocken! Han testar klart och tydligt hur långt han kan gå och om man inte sätter stopp för detta nu så kommer det bli så lagom roligt om ett tag.Det är skillnad på att vara dominant, konsekvent och bestämd och att ta till hårda, elaka metoder och våld. En hund mår bäst av tydliga signaler, man är inte snäll när man genom mutor försöker undvika konflikt.
    Din tolkning av TS hund och hur inlärningspsykologi fungerar är helt motsatt min. TS får välja metod efter vad som känns bäst för just henne.
    Jag erbjuder bara förslag på vetenskapligt baserade metoder till skillnad från påhittade rangteorier.
Svar på tråden Hund som vaktar föremål