• skåne tjej

Hjälper en pool till att öka husets värde? eller är det onödigt ur ekonomisk synpunkt?

Vi har pratat lite löst om att satsa på en pool till trädgården (japp, vi har gett efter för årets stora trädgårdstrend tydligen... Skrattande)

Tror ni att det ökar husets värde eller gör det varken till eller från?
    Om ni skulle köpa hus skulle ni bry er om ifall huset hade pool?

De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Svar på tråden Hjälper en pool till att öka husets värde? eller är det onödigt ur ekonomisk synpunkt?
  • Buttelina

absolut hade jag brytt mig om huset hade haft pool! och visst ökar det värdet en del

• skåne tjej
    Buttelina skrev 2008-08-22 14:17:07 följande:
    absolut hade jag brytt mig om huset hade haft pool! och visst ökar det värdet en del
    Hade du hellre valt ett hus med pool?
    Lägger man ut x antal tusen på en pool, så vill man ju gärna få igen pengarna.
  • Mrs Jane Doe

Inte nödvändigtvis.
    Det _kan_ öka värdet, men man får ju även se till att underhålls- och uppvärmningskostnaden ökar och det attraherar inta alla köpare.

• Tecken

Nu när jag inte har barn, så hade jag kanske övervägt att köpa ett hus med pool - men det verkar vara mycket jobb/skötsel med en pool.

Hade jag haft barn, nej. Då hade jag inte velat ha pool.

• saltflingan

En pool lockar naturligtvis fler köpare, men sen har även läge och marknadssituationen en viktig roll i vilket pris huset kan generera vid en försäljning. Har ni tänkt att bygga en pool och sedan sälja eller räknar ni med att bo kvar länge i huset? Ska ni bo kvar länge så är väl poolen mer om ni vill ha den eller inte. Ska ni sälja så räkna lite på det, vad kostar det att göra mot hur mycket priset kan tänkas öka...och glöm inte att räkna med räntan, dvs hur mycket folk kan tänkas vilja betala.

Bor man väldigt nära en badplats kanske det inte lockar lika mycket med att huset har en pool, som om huset ligger långt från badmöjligheter.

• skåne tjej
    Mrs Jane Doe skrev 2008-08-22 14:22:29 följande:
    Inte nödvändigtvis.Det _kan_ öka värdet, men man får ju även se till att underhålls- och uppvärmningskostnaden ökar och det attraherar inta alla köpare.
    har du koll på vad uppvärmningskostnaden ligger på?
    Jag tror inte underhållet tar så himla mkt tid i förhållande till allt annat som måste göras i trådgården
  • skåne tjej
    Tecken skrev 2008-08-22 14:23:07 följande:
    Nu när jag inte har barn, så hade jag kanske övervägt att köpa ett hus med pool - men det verkar vara mycket jobb/skötsel med en pool.Hade jag haft barn, nej. Då hade jag inte velat ha pool.
    Blev nyfiken på varför du sagt nej om ni haft barn?
    Jag vet en hel del barnfamiljer som byggt pool som tycker det är jättebra. Man slipper stressa iväg med fullastad bil till en fullproppad badstrand. Sedan har man bättre koll på barnen hemma. Naturligtvis har de ordentligt staket runt poolen.
  • Tecken

skåne tjej skrev 2008-08-22 14:26:19 följande:

Blev nyfiken på varför du sagt nej om ni haft barn?Jag vet en hel del barnfamiljer som byggt pool som tycker det är jättebra. Man slipper stressa iväg med fullastad bil till en fullproppad badstrand. Sedan har man bättre koll på barnen hemma. Naturligtvis har de ordentligt staket runt poolen.
    Jag skulle vara rädd för att de skulle trilla i. Självklart vet jag att det finns olika typer av skydd man kan sätta upp runt pooler, men ändå... Jag skulle hela tiden gå runt och tänka "Tänk om...".
  • Buttelina
    skåne tjej skrev 2008-08-22 14:24:16 följande:
    har du koll på vad uppvärmningskostnaden ligger på?Jag tror inte underhållet tar så himla mkt tid i förhållande till allt annat som måste göras i trådgården
    det ligger inte på så himla mycket. min svärmor har en pool. när de täcker av den på våren så värmer de den lite och sen sköter solen resten. man kan köpa soltäcke som man lägger över poolen som alstrar värme
  • Mrs Jane Doe

skåne tjej skrev 2008-08-22 14:24:16 följande:

har du koll på vad uppvärmningskostnaden ligger på?Jag tror inte underhållet tar så himla mkt tid i förhållande till allt annat som måste göras i trådgården
    Nej, det har jag inte. Beror ju på storlek och vilken typ av uppvärmning man har.
    Jag skulle inte vilja ha en "fast" pool - tycker det är fullt tillräckligt med en "överjordspool" av större format.
    Hur mycket extra jobb man tycker det är värt är ju också individuellt - vi är lata och tycker i princip gräsklippning är jobbigt ;o)
    Sen är det ju en hel del säkerhetsföreskrifter som ska följas när man har "fast" pool...
  • CarlHerman

Vi såg poolen mer som en bonus när vi köpte huset, inte nåt som vi var beredda att betala mkt extra för. Men en välskött pool med nytt reningsverk osv borde ju höja värdet på ett hus. Är poolen äldre med t ex gammal liner och gammalt reningsverk så kanske den inte lockar så mkt...

Uppvärmningskostnaden kan vara noll om man vill! Vi värmer inte upp, tycker inte det behövs, men det är en smaksak. Väljer man
    t ex solpaneler så kostar det ju en del när manköper det, men är billigt sen.
    Elkostnaden för reningsverket är inte stor alls.
    Skötseln tar inte speciellt mkt tid när man väl lärt sig.

• skåne tjej
    CarlHerman skrev 2008-08-22 15:19:33 följande:
    Vi såg poolen mer som en bonus när vi köpte huset, inte nåt som vi var beredda att betala mkt extra för. Men en välskött pool med nytt reningsverk osv borde ju höja värdet på ett hus. Är poolen äldre med t ex gammal liner och gammalt reningsverk så kanske den inte lockar så mkt...Uppvärmningskostnaden kan vara noll om man vill! Vi värmer inte upp, tycker inte det behövs, men det är en smaksak. Väljer man t ex solpaneler så kostar det ju en del när manköper det, men är billigt sen.Elkostnaden för reningsverket är inte stor alls.Skötseln tar inte speciellt mkt tid när man väl lärt sig.
    Ok, intressant att läsa. Har ni bilder på  er pool?
    Lade ni plattor runt er pool? var köpte ni poolen någonstans?
  • sahara

Förmodligen höjer en pool husets värde.Om det nu inte är en gammal skruttig pool.
    En släkting köpte hus med pool för två år sedan.Nu måste dom antagligen byta matta inuti poolen.och reningsverket är på upphällningen.

Skulle vi köpa nytt hus häromkring skulle inte en pool göra huset attraktivare för mig.Vi bor nämligen granne med en underbar sandstrand.
    Men hade vi köpt hus långt från badvatten så hade en pool definitivt varit ett plus !

Svar på tråden Hjälper en pool till att öka husets värde? eller är det onödigt ur ekonomisk synpunkt?