• Faith84

Ryggbedövning @ lågt blodtryck

Hej alla

Jag har nu under graviditeten (och alltid haft) väldigt lågt blodtryck. Är det någon som vet om det går att få ryggbedövning vid lågt blodtryck eller om det kan vara farligt.

Jag har nämligen hört ryktesvägen att man kan få plötsliga blodtrycksfall under influens av ryggbedövning. Någon som vet någotom det?

• Svar på tråden Ryggbedövning @ lågt blodtryck
  • anju79

Du får alltid extra vätskedropp i samband med bedövning just för att minska BT-fall. Jag har lågt blodtryck och det gick bar när jag fick min ryggbedövning. Hur lågt är ditt tryck? Jag ligger runt 95/50-100/60.

• Faith84
    anju79 skrev 2008-08-22 16:27:21 följande:
    Du får alltid extra vätskedropp i samband med bedövning just för att minska BT-fall. Jag har lågt blodtryck och det gick bar när jag fick min ryggbedövning. Hur lågt är ditt tryck? Jag ligger runt 95/50-100/60.
    Ja jag ligger någonstans där också! Jag är jätterädd för att inte kunna få ryggbedövningen på grund av mitt blodtryck!
  • anju79

Tror inte det ska vara nån fara att du inte får det. Möjligen ger dom dig extra vätJag har planerat ryggbedövning till min förlossning denna gången oxå.

Ur Vårdguiden: Några kvinnor får blodtrycksfall, men risken är mycket liten med den nya lågdostekniken och är i regel lätt att behandla med dropp eller blodtryckshöjande medicin. Detta inträffar i cirka ett fall av 1 000.

Hopppas allt går bra......

• mandelblomma

Ingen som helst fara.
    Visst kan man få ett bt fall, det får mer eller mindre alla.
    Har man ett lågt bt så vätskar man på lite mer innan och det finns läkemedel man kan använda också, så du behöver inteoroa dig för det.

• Eisa

Du får vätska samt att du måste ligga ner.

• Käringen

Jag fick blodtrycksfall efter ryggbedövningen, men fick i stor dos eftersom jag gjorde kejsarsnitt. Mitt blodtryck ligger normalt på 100/55 och under förlossningen sjönk det till 67/40 under en kort period. Det är en obehaglig upplevelse som kräver vätskedropp. Mig pumpade de i en stor mängd vätska så det blev bättre efter ett par minuter. Efter operationen såg jag ut som en elefant i benen, trots att jag inte haft något problem med svullnad innan förlossningen...

Svar på tråden Ryggbedövning @ lågt blodtryck