• missis

Finns det någon mer än mig som valt att vara hemmafru??

Hej jag arbetar bara 3 timmar på morgonen 6.00-9.00 o har valt att spendera dagarna tillsammans med vår 3,5 åriga son, göra utflykter, sköta om hemmet, baka, åka till badhuset, mm. och jag trivs jättebra med det. men det är sällan man hör att det finns hemmafruar numera, finns det någon fler därute???vad brukar ni hitta på om dagarna???

• Svar på tråden Finns det någon mer än mig som valt att vara hemmafru??
  • lövet2

Jag har varit hemma i många år, men sedan den yngsta föddes har jag hoppat på lite vikariejobb där jag kan ha henne med mig. Det blir 1-2 dagar i månaden.
    Annars har jag fullt upp på dagarna, med en lagom blandning av hushållsarbete, utevistelse, social samvaro och nöjen.

• Pyris

Jag har också valt att vara hemma. Har varit det i många år nu.
    Men nu börjar jag fundera på att försöka hitta ett jobb några timmar på morgonen.
    Jag trivs med att vara hemma med mina barn och tycker det känns skönt att dom har en förälder att komma hem till efter skola.

• Ciliaja

de finns väl inte så många hemmafruar pga ekonomin, är nog svårt att få ihop det!

jag vill jobba när jag får barn men först vill jag kunna vara hemma med dem mer än 1 år!

• MsBeauty

Här är en till Hemmafru. Planerar att vara hemma i måånga år!

• hotten

jobbade lite gran första 3 åren (dock kunde jag alltingen ha med barnet eller arbeta hemmifrån kvällar nätter när barnet sov..
    sedan sa jag upp mig å vart helt hemmafru..
    skall vara ca 2 år till, dottern är 9 år

• Slut for a day

Jag har funderat på att sluta jobba helt en tid nu. Min sambo jobbar borta i veckorna och är endast hemma vissa helger och vi känner att det blir mycket hattande fram och tillbaka för dottern. Självklart vill vi ge henne så mycket trygghet och stabilitet som det bara går. Jag är borta 8-12 timmar om dagen 7 dagar i veckan och som det är nu är det ohållbart. Jag är rädd att jag ska sakna att arbeta med företaget och gå och bli bitter av att gå hemma. Jag är inte en särskilt dukig hushållerska. Lagar mat som en gudinna men det där med att städa är inte alls min grej. Är det helt fel att behålla vår städerska som kommer 3 ggr per vecka?
    Sedan är jag lite nervös över ekonomin. Jag trivs med att tjäna mycket pengar och inte behöva oroa mig. Ser jag något jag vill ha så är det inga problem att köpa det. Om jag ska vara hemma så har vi bara en inkomst och jag skulle vara tvungen att begränsa mina inköp osv.
    Hur hade ni gjort?
    Vad gör ni som är hemma hela dagarna?

• Elinne

Jag jobbar bara 2 dagar i veckan, men tycker det är mycket... bearbetar maken på att jag ska få vara hemma på heltid och tror nog att det kommer att bli så om vi får två barn nån gång...

• jenni112

vi pratar om att jag ska gå hemma eftersom vi tycker det är ganska så mysigt och behövligt....vi har ju skaffat barn för att ta hand om dem själva*ler*
    och så tycker jag om att pyssla hemma hela dagarna..tycker det finns massor att göra när man städar å plockar å har sig

• Tulibul

jag försöker tänka mig mer som en hemmamamma istället för en hemmafru. Jag är ju hemma för mina barns skull. Därför så försöker jag att så gott jag kan och det går
    "se förbi" alla i hemmets krävande "måsten". Jag lägger hellre tid till att lära mina barn massor med saker, läsa, räkna, måla, klockan...ja allt som kan vara bra att kunna efter barnets egen nivå. Att lägga deras "arbeten" och deras tankar i deras egna pärmar där jag och de ofta sitter och tittar känns meningsfullt.

Att vara hemmamamma tycker jag kan kännas väldigt ensamt men jag känner att känslan från det övriga samhället "att jag inte gör något vettigt om dagarna" har vänt. Nu kommer lärare och föräldrar fram och undrar mer hur jag orkar, om jag har tips om det ena eller andra vad gäller barns kunskaper/situation/beteende. De större barnen är stolt över att deras mamma hämtar dem efter skolan och ropar högt till de andra att nu ska de hem och mysfika och spela kort med mamma.
    Men det har tagit mig några år att kunna känna mig stolt som hemmamamma när andra frågar.

• ElinC

Hur gör ni för att lyckas? Tjänar era män mycket?

Jag skulle hemskt gärna vilja vara hemma i några år till. Men jag vet inte hur jag ska lösa det. Min son börjar inskolningen på dagis 1 okt. Och jag har panik. Jag vill ju vara hemma men vet inte hur man ska kunna klara sig ekonomiskt. Ni som har kunnat jobba lite, vad har ni jobbat med?

Svar på tråden Finns det någon mer än mig som valt att vara hemmafru??