• hella82

Ec light går bra, vad är nästa steg?

Har kört EClight med sonen sen han var ca 2 månader (är 7,5 månad nu). Han bajsar bara på pottan (förutom nåt missöde då och då), men kissar gör han både i pottan och i blöjan. Han verkar kissa väldigt ofta. Han kan kissa på pottan och 30 minuter senare är det kiss i blöjan.
    Vi kan inte se några signaler när han ska kissa eller bajsa, men bajset som inte kommer lika ofta verkar han kunna hålla sig med. Ibland när vi pottar honom kissar han inte, men 5 minuter senare gör han det i blöjan.
    Vad är nästa steg? Hur ska vi komma vidare? Training pants istället för blöja?

mamma till melker!
  • Svar på tråden Ec light går bra, vad är nästa steg?
  • ekofamiljen

Hej! Grattis, vi började också vid 2 månader! Hon är nu 15 månader. I princip inga bajsblöjor sedan 2 månader. Kissningen är svårare, men blev bättre då hon började klappa sig på huvudet då hon ville gå. (När var det nuigen?)Det hade vi gjort länge innan hon själv började.

Han kissar väldigt ofta - han kanske dricker mycket? Har hört annars att pojkar kissar mycket och ofta?

Nästa steg är att låta bli blöja så mycket som möjligt. Jag tror inte att det är förrän de är utan blöja som de verkligen blir intresserade av ett alternativ. Det är ju så lätt att bara kissa i blöjan när man ändå har en. De lär sig småttingarna. De kan mer än man tror.

Vi har haft hemmablöjor och finblöjor till utflykter och har märkt att det annorlunda tyget mot huden gjorde att hon trodde sig vara utan och utflykterna var nästan alltid torra med toabesök.

• hella82

tycker inte att han dricker så mycket och när han kissar är det inte så mycket, men däremot ofta! lite och ofta!
    men ska man kanske köpa sånna där trainingpants och använda? då känner han ju när han kissar, att han blir blöt. kanske borde börja med tecken också, så han kan visa att han vill kissa, eftersom han inte kan säga det än.

någon annan med tips och/eller erfarenhet?

mamma till melker!
  • MollyJones

Vi funderar på samma sak, med vår rutinpottade tiomånaders kille. Jag har letar efter tecken på den där babyteckensidan, men har Mac så jag kan inte se filmerna Hur tecknar man kissa, nån som vet?

• ekofamiljen
    Svar på #3
    Träningsbyxor är bra, precis som du säger. Alternativt tygblöja, man kan ju ha tunnare inlägg. Börja absolut med tecken. Varje gång ni går på pottan eller liknande så tecknar ni potta genom att tex ta pek och långfinger och "slå" på sidan av huvudet/pannan. Det betyder potta, men man kan hitta på ett eget tecken som man tycker är bättre! Bara man är konsekvent. Det kan ni göra långt innan barnet skulle kunna göra det själv, då kan han eller hon den dagen de kommer på att de själva kan göra det.
    Varje gång barnet kissar säger ni s... Då blir det en betingad reflex som gör att barnet automatiskt kissar när man säger det ljudet. Precis som de flesta blir kissnödiga då de hör rinnande vatten.. Jag har skrivit på min hemsida om ec och våra erfarenheter: ekofamiljen.se
  • MollyJones

Tack, ekofamiljen! *suger åt mig alla bra tips* Och snygg hemsida

Hur kan man göra egna trainingpants? Vi använder tygblöjor, men sonen har myror i hela kroppen och ibland är det fullständigt omöjligt att få på honom en vikblöja. Träningsbyxor vore bra av flera anledningar alltså...
  • ekofamiljen
    Svar på #5
    Tack, roligt att någon har nytta av ens erfarenheter:) Såg du länken till den där artikeln om forskning i Sverige? Det tyckte jag var så bra, man är inte lika konstig längre när det är vetenskapligt bevisat att det är normala funktioner som människobarnet har.

Men du, vikblöjor, det förstår jag är jobbigt! Det tycker jag funkar bra på de minsta. (Hade bara vikblöjor på de båda stora barnen) Till minstingen sydde jag egna pocketblöjor och köpte några. I pocket lägger man i fyllningen i fickan och sedan knäpper man bara på. Jätte lätt. Jag har beskrivning på hur du syr en på hemsidan. Har beskrivningar på träningsbyxor hemma också, ska ta tag i det och försöka lägga in det också. (Har bara sytt förklädesklänningar och sån´t nu ett tag!)
  • hella82

ekofamiljen -tack, nu blev jag inspirerad efter att ha läst på er jättefina hemsida! ska börja med tecken nu, och trainingpantsen har kommit så får börja använda dem här hemma till att börja med

molly -köp ett par trainingpants och sy liknande själv eller så syr du väl bara typ en trosa som du använder något slags plasttyg i ytterst (fråga på tygaffären), och uppsugande tyg innerst. fast inte FÖR uppsugande

imorse hade jag honom utan blöja, efter att ha kissat mycket i pottan när vi steg upp så hann han kissa i byxan/på golvet 4 ggr på en timme! varför kissar han så himla ofta? känns som att han har massor att tömma ut efter natten. ska kanske sluta med nattmålet och ta honom på pottan flera gånger efter varandra på morgonen.

mamma till melker!
  • hella82

jag hittar inte adressen till en väldigt bra sida med tecken som jag varit in på förut, där man kan se videofilmer. någon som vet adressen?

mamma till melker!
  • phleum

Appropå att kissa ofta, det gjorde min stora son också oavsett hur ofta eller mycket han drack. Plötsligt en dag började han dock gå på toa och inom en vecka var han torr både dag och natt. Han var i och för sig 2,5 år då men det verkade verkligen som han inte hade kontrollen förrän då (i och för sig började vi inte så tidigt med att försöka sätta honom på pottan). Nu har jag en liten sjumånaders kille som suttit på pottan i några månader och det kommer nästan alltid något varje gång han sitter där. Bajsa i blöjan har han inte gjort på flera veckor, han håller sig tills han kommer på pottan och då märker man verkligen hur han trycker på.  Däremot verkar han precis som storebror småskvätta lite i taget, kissar gärna på pottan för att strax därefter kissa lite till.

• MollyJones

Kissar ofta gör vår son när vi är hemma, det är som att han tycker det är så tråkigt att han inte har nåt bättre för sig än att gå runt och småskvätta. Är vi iväg så är det mycket lättare, då kissar han på toa och det kan gå ett par timmar mellan tillfällena...

• Polola77

Jag har både tips och frågor.

Tips: när du själv ska gå och kissa, ta av barnet blöjan och sätt henne på pottan framför dig. Min tös kissar ofta när hon hör mig kissa. Barn "ryser till" ofta när de ska kissa.

Fråga: När får man feedback? När börjar hon själv säga till att det är dags?

Jag har EC-lightat sedan min tös var 4½ månad, hon är nu 12 månader. Vid 6-7 månaders ålder gick det en månad mellan bajsblöjorna när vi rutinpottade morgon och middag.

Men nu.. nu fungerar det ju inte alls.. Hon är mest blöjfri (när sambon är i skolan) och kissar och bajsar var som helst (bajsar bara stående). Annars har hon tygblöjor förutom på natten då vi kör med pappersblöjor eftersom hon kissar ner säng och sig själv annars. (Jag har provat med tre inlägg utan att det stått emot).

Jag gör ksss ljud och är hon kissig när jag tar henne till toaletten så kissar hon annars skriker hon och vägrar sitta på potta eller toaring. Hon utvecklas mycket nu.. har läst att det kan inverka. Hon lärde sig gå för en vecka sedan och har nyligen fått två tänder och är allmänt rätt så gnällig.

Stöd, råd och uppmuntran tack

• Polola77

förresten.. kan tillägga att jag ammar en hel del fortfarande så bajset är rätt löst. Det är kanske svårare att kontrollera det än små bajspluppar?

• hella82

phleum -melker håller sig också med att bajsa tills han sitter på pottan och då tar han verkligen i men kissa gör han, precis som din son, först i pottan och fem minuter senare i blöjan!

polola -melker får alltid gå på pottan när jag går på toa, men han verkar inte blir mer kissnödig för att jag kissar. ibland kissar han ju ändå, men det gör han ju även när inet jag kissar.
    om bajset är väldigt löst kanske du kan låta henne äta mycket morot, det är bra ifall barnet är lös i magen. annars har jag inga tips och råd eftersom jag inte har så mycket erfarenhet..

mamma till melker!
Svar på tråden Ec light går bra, vad är nästa steg?