• Anastasia81

hur får man bort kalk på duschkabinen?

Har jättemycket kalk på duschkabinen (den är av glas. har skrubbat med olika medel men inget hjälper. Vad finns det för bra produkter mot kalk?

• Svar på tråden hur får man bort kalk på duschkabinen?
  • mimmi 1

Ättika.... kalkosan,finns på Ica bl,a) duschan..(har jag hittat på ÖoB)
    samtliga saker jag räknat upp, stryker du på med svamp, låter verka en stund, och sköljer av med vatten, är det kalk kvar ändå, så upprepa proceduren, och skrubba med grön svamp...

• Sebbes    mamma

va heter d där medlet.. blev helt kär i d, när ja provade d...
    ja sprutade d bara på kaklet (men d fungerar säkert till kabinen oxå) o sen torkade ja av en stund efter... behövde inte skrubba...

silitbang (vet ej hur d stavas)
    D KAN JA IAF REKOMENDERA.'

• mimmi 1

Sebbes mamma skrev 2008-08-23 19:49:36 följande:

va heter d där medlet.. blev helt kär i d, när ja provade d...ja sprutade d bara på kaklet (men d fungerar säkert till kabinen oxå) o sen torkade ja av en stund efter... behövde inte skrubba...silitbang (vet ej hur d stavas)D KAN JA IAF REKOMENDERA.'
    Det funkar jättebra, men tyvärr inte på inbiten kalk i duschen...
    Kalkosan, eller ännu bättre, Duschan funkar bra på dusch-väggar
  • Sebbes    mamma

mimmi1:

D fungerade hos mig...
    på mitt kakel...

men e kalkosan ännu bättre så får jag nog shopa hem en sån..

• Tieo

Skrubba med ättika, men vädra samtidigt!

• mimmi 1

gjorde ett intresant test idag... har kalkutfällnngar på marksten... alltså, vi har en rand med terrakottafärgad marksten, runt plattsättningen ute... de har kalkutfällningar och är alldeles vita av kalk... strök på: citron på en, ättika på en och kalkosan på en... lät det dra in en stund, skurade av med diskborste och vatten, och lät torka... det som tog bort kalken bäst var kalkosan... näst bäst citron och sämst ättika..

Jag var övertygad om att ättikan skulle vara bäst, men på dessa stenar var det iallafall bäst med kalkosan.. och då förmodar jag att det är det bästa även till att ta bort kalk på duchväggar...

• mewe

Vinäger löser kalk superbra. Såg dessutom på tv häromdagen att städtanterna blandade vatten, såpa och citron i en sprejflaska och sprejade på. Ska jag oxå prova och se vilket som fungerar bäst.

• VictorsMamma

PRI Röd använder jag. Det bästa jag använt. Vi har jättemycket kalk i vattnet. Blir tokig på det och har nog provat allt. Jag häller det direkt på aktuellt område, koncentrerat och väntar en stund, gnuggar sen med snamp och sköljer av. Se till att inget vatten kommer i kontakt med medlet förrän det är dags att skölja av det. Man ser hur det bubblar när det frätes bort.

• mimmi 1
    VictorsMamma skrev 2008-08-23 22:25:30 följande:
    PRI Röd använder jag. Det bästa jag använt. Vi har jättemycket kalk i vattnet. Blir tokig på det och har nog provat allt. Jag häller det direkt på aktuellt område, koncentrerat och väntar en stund, gnuggar sen med snamp och sköljer av. Se till att inget vatten kommer i kontakt med medlet förrän det är dags att skölja av det. Man ser hur det bubblar när det frätes bort.
    vad är det?? och var köper du det?
  • VictorsMamma

På ICA bland annat avkalkningsmedel.

• Anastasia81

PRI Röd ska jag prova. har också jättemycket kalk i vattnet.

Svar på tråden hur får man bort kalk på duschkabinen?