• Anonym

Hittar en massa lusägg i sonens hår men ingen levande lus? behandla ändå???

tittade i sonens hår idag då han kliat sig bakom öronen typ högst 1 gång per dag, och hittade en massa äggliknande grejer som hade något brunt inuti, tittade med förstoringsglas. sonen har sådärr ganska kort hår och vi tänkte klippa kortare imorgon men hur kan det komma sig att jag inte hittar någon levande lus? någon som vart med om liknande? ska man behandla eller ej då?? brukar det hjälpa om pojkar har kort hår?

• Svar på tråden Hittar en massa lusägg i sonens hår men ingen levande lus? behandla ändå???
  • Marvinna

Jag hade inte vågat chansa så jag hade behandlat.

• Anonym

Ja, men det är ingen mening att behandla innan äggen är kläckta.

• Mollie

Uuu, detta är verkligen min fasa nu när dagis börjat igen..
    Hoppas det går smidigt att bli av med det för er..

Har stora problem med mina PLUSfunktioner!
  • Antigone38

Man ska behandla direkt ändå.
    Här hemma har vi haft löss i omgångar, då vi har många barn.
    Fann en luskam som är kanonbra och skonsam på sikt då den även tar äggen.
    Ingen annan kam gör det.
    Känner mig som Lus-terminator (lusexpert haha)....
    Kolla på:
    http://www.vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3938&gclid=COrf6PSzopUCFQ1gQgodu1N9jw

De är kanonsnabba att skicka beställningen!

Kan meddela att Prioderm-lösning nu finns i schampo-form på apoteket och är lika effektivt som lösningen men mycket mildare, speciellt på små barn.

• Anonym

men är det vanligt att bara hitta ägg ca 5cm ut från hårbotten (alltså de sitter inte i hårbotten) och inte hitta en enda levande? jag kollade nog en timma sammanlagt på sonen!

• Anonym

hur märker jag om jag själv har? har ju sådärr axellångt hår:( jag kammade över ett vitt papper och fick bara fram lite mjäll.

• narrip

Behandla inte förrän äggen kläcks; äggen kan överleva behandlingen och riskerar att bli resistenta. Själv märkte jag att jag hade löss för att det kliade, och så kände jag att det killade när de sprang över öronen när jag "sov". Det allra bästa är att köpa en luskam och kamma igenom alla familjemedlemmar ordentligt.

• Antigone38

Det är lätt att missa en liten lus.....om man har ägg finns det en lus ngnstans och då behandlar man oavsett vad.

Behandlingen ska ju göras om igen 7 dagar senare.
    Just för att folk inte behandlar är anledningen till spridningen på dagis och skolor.

• plutto

Har han haft löss tidigare? Om äggen sitter så långt ut på hårstrået så är det väl troligt att de är "gamla".

Anonym skrev 2008-08-22 23:45:42 följande:
    men är det vanligt att bara hitta ägg ca 5cm ut från hårbotten (alltså de sitter inte i hårbotten) och inte hitta en enda levande? jag kollade nog en timma sammanlagt på sonen!
  • Anonym

Nyp bort äggen med fingrarna, för en luskam tar tyvärr inte så mycket som man vill, och allt måste bort.

• Antigone38
    Anonym skrev 2008-08-23 10:19:09 följande:
    Nyp bort äggen med fingrarna, för en luskam tar tyvärr inte så mycket som man vill, och allt måste bort.
    Finns en luskam som även tar äggen, so ovan ett annat inlägg jag skrev
  • Fembarnsmorsan

Såhär är det: Man ska behandla även om äggen inte kläcks och sedan efter en vecka eller två (beroende på vilket medel man använder)så ska man behandla igen.Detta för att vara säker på att alla löss OCH ägg dör. Var NOGA med kammningen.
    TS: om lusäggen sitter så långt ut var det länge sen han fick löss.....då är det äldre lusägg.....

En termin för ett par år sen fick min flicka behandlas fem gånger på raken!Detta pga att "någon" i hennes klass inte skötte avlusning/kammning. Gissa om jag var förbannad:@Sista gången gick jag in på apoteket o KRÄVDE lusschampot som ska sitta i i 24 timmar istället för 12 timmar.....De ville inte ge mig det först men jag VÄGRADE gå därifrån för jag tröttnade på lusningarna....och flickan grät när det blev sådär,,,;S

• minikiwi

Hur vanligt är det med löss?

• Antigone38
    Fembarnsmorsan skrev 2008-08-23 19:24:42 följande:
    Såhär är det: Man ska behandla även om äggen inte kläcks och sedan efter en vecka eller två (beroende på vilket medel man använder)så ska man behandla igen.Detta för att vara säker på att alla löss OCH ägg dör. Var NOGA med kammningen.TS: om lusäggen sitter så långt ut var det länge sen han fick löss.....då är det äldre lusägg.....En termin för ett par år sen fick min flicka behandlas fem gånger på raken!Detta pga att "någon" i hennes klass inte skötte avlusning/kammning. Gissa om jag var förbannad:@Sista gången gick jag in på apoteket o KRÄVDE lusschampot som ska sitta i i 24 timmar istället för 12 timmar.....De ville inte ge mig det först men jag VÄGRADE gå därifrån för jag tröttnade på lusningarna....och flickan grät när det blev sådär,,,;S
    Priodermlösningen finns nu i schampo-form som fungerar precis lika bra. LItet tips bara!
    Det är ganska nytt och har inte funnits på marknaden så länge.
  • Anonym

nu har vi klippt av honom nästan allt hår, fortfarande inte hittat en enda levande lus! så jag börjar undra om detta är några gamla lusägg och om lössen sen inte trvdes i hans korta hår? hur som helst, inte behöver jag väll behandla längre? han har ju knappt något hår kvar efter klippningen och de sista äggen drog jag bort. tur att man har en pojke!!! så man kan klippa av håret, det växer ju ut sedan igen. stackarn ser inte så fin ut i det:(

• Antigone38
    Anonym skrev 2008-08-24 17:42:26 följande:
    nu har vi klippt av honom nästan allt hår, fortfarande inte hittat en enda levande lus! så jag börjar undra om detta är några gamla lusägg och om lössen sen inte trvdes i hans korta hår? hur som helst, inte behöver jag väll behandla längre? han har ju knappt något hår kvar efter klippningen och de sista äggen drog jag bort. tur att man har en pojke!!! så man kan klippa av håret, det växer ju ut sedan igen. stackarn ser inte så fin ut i det:(
    Fortsätt kamma honom ngn veckan till....
  • Anonym

ja det ska jag absolut göra!

Svar på tråden Hittar en massa lusägg i sonens hår men ingen levande lus? behandla ändå???