• rosbusken

Kan man se på katten när den behöver gå på lådan???

vi fick igår hem världens sötaste kattunge igår på 10v. Den var rumsren där den bodde och jag har full förståelse för att allt är upp och ner för den lille just nu. den har samma sand i lådan som den hade innan bostadsbytet, men vill ännu inte gå på lådan. jag undrar nu om man kan se på en katt om den är kiss eller bajs nödig. Någon som har några tips på hur man ska gå tillväga för att hjälpa katten hitta rätt???

• Svar på tråden Kan man se på katten när den behöver gå på lådan???
  • Myzteria26

Visa var lådan står och bär in den med jämna mellanrum. Man ser väl inte på dom direkt förutom när dom försöker sätta sig tillrätta.

Lycka till

• Queequeg

Föreslår det samma som skrivits oven. Samt prova att sett kattungen på lådan när den har ätit eller druckit något.

• Kantarellen

Begränsa kattungens utryme i några dagar så den bara har ett rum med lådan i, då känner katten sig trygare och det är lättare för den att gå på lådan.

Varför var katten bara 10v? Enligt nya regler från jordbruksverket får kattungarna inte skiljas från mamman innan 12 veckor.

• rosbusken

12 v regeln hade jag ingen aning om och troligtvis inte heller den tidigare ägaren. kattmamman började bli lite trött på att ha ungarna omkring sig så ägaren tyckte att det var dax att hitta nya hem åt ungarna.

• rosbusken

är det någon som har koll på hur ofta en liten kisse kissar igentligen. undrar om min kisse har kissat någonstans som jag inte har märkt. Har inte gått på lådan i alla fall.

• medea08

Mina brukar kissa 3-5 gånger per dygn, att dömma av klumparna i lådan. Att den inte kissade igår var inte så konstigt, den är på ett nytt ställe och har dessutom blivit tagen från sin mamma och sina syskon. Inte konstigt att den är lite rädd och orolig, som flera andra sa, visa den var lådan finns och ha gärna flera lådor. Och inte heller för stort utrymme till kattungen såhär i början, 1-2 rum räcker gott.

• Zenobia

Man kan alltid göra som med hundvalpar.
    Efter att kissen ätit placera den i lådan, även efter den sovit och lekt sätta den i lådan också.

Sen kan du alltid pröva på metoden att sätta katten i lådan ta dens framtassar och kraffsa i sanden så kanske den sätter sig =)

• Kantarellen
    Zenobia skrev 2008-08-24 13:23:35 följande:
    Sen kan du alltid pröva på metoden att sätta katten i lådan ta dens framtassar och kraffsa i sanden så kanske den sätter sig =)
    Det är en finfin metod om man vill att katten skall förknippa lådan med obehag och sätta sig någon annan stans och kissa...
  • skorpionen80

Jadu, fram till katten är 12 veckor lär dess mamma den hur man ska uppföra sig. Att mamman inte vill ha dem där längre är ett steg i avväjningen. Tyvärr har många kattungar som tagits för tidigt problem med rumsrenheten.

Sätt kattungen i lådan ganska ofta. Om den börjar snurra och verka lite orolig - lådan! Om den kissar utanför bör du märka det såvida det inte är bakom soffan ;) Har kattungen ätit och druckit? Det är viktigare än att den kissar ;)

• Zenobia

Kantarellen

Okej och det vet du? Konstigt att mina kissar inte har obehag av det då, undra om det är katter ja har då =)
    Det inte så att man tar i hårt i tassarna utan man vissar bara att här kan du kraffsa.

• rosbusken

i går eftermiddag både kissade och bajsade den i lådan, och då hittade den dit själv. Så nu börjar den känna sig mer hemma här. Det märks även på andra vis.Tack för era svar!

Svar på tråden Kan man se på katten när den behöver gå på lådan???