• Klant och Fjant

Hur måla om en Ikea-byrå?

Vilken färg ska man använda?

Slipa innan? Hur grovt slipa?

• Svar på tråden Hur måla om en Ikea-byrå?
  • Nyfiken gul

tvätta av med målartvätt så damm, flott och fingeravtryck försvinner, slipa med fint sandpapper så ytan ruggas upp.

grundmåla med vit grundfärg o låt torka. Sen målar du på önskad färg. Beroende på material kan du få måla 2 ggr.

jag skulle nog använda mig av någon allmogefärg eller liknande. den är anpassad för möbler.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • elink

de där med laminat kan vara lite luriga. syrran målade om nån sån och laminatskivan lossnade.....

men hon kanske gjorde nåt fel.

jag har en byrå från ikea som jag funderar på att måla och tapetsera lådfronterna och byta knoppar..... men jag har inte vågat, tänk om det lossnar?

• Nyfiken gul

laminat går inte att måla på - det lossnar. Så det ska man låta bli.

men allt är ju inte av laminat o det är ju lätt att kolla...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • bisektris

Nyfiken gul skrev 2008-08-23 12:10:18 följande:

laminat går inte att måla på - det lossnar. Så det ska man låta bli.men allt är ju inte av laminat o det är ju lätt att kolla...
    Jag har målat laminatmöbler med bra resultat, genom att försegla skarvarna först. Det finns dock inga garantier.
  • elink
    bisektris skrev 2008-08-23 12:12:16 följande:
    Nyfiken gul skrev 2008-08-23 12:10:18 följande: Jag har målat laminatmöbler med bra resultat, genom att försegla skarvarna först. Det finns dock inga garantier.
    hur gjorde du då?
  • bisektris
    elink skrev 2008-08-23 12:14:49 följande:
    hur gjorde du då?
    Jag la på latexfog över skarvarna och såg till att det fyllde ut skarvarna ordentligt, och blev släta övergångar. (Man får jobba lite.) Sedan ruggade jag ytan på själva laminatet, grundmålade och färdigmålade.
    Har tyvärr inte kvar de två borden, så jag kan inte visa bilder på resultatet, men det blev helt ok.:.)
Svar på tråden Hur måla om en Ikea-byrå?