Inlägg från: mlsa |Visa alla inlägg
  • mlsa

Äckelkompost!

mimmi 1 skrev 2008-08-23 22:46:26 följande:

Har funderat på att skaffa kompost, men blir lite fundersam när jag läser hur det luktar?? enda stället vi kan ha den på, är mot grannen, och samma här, det blir mot deras uteplats...Luktar det jättemycket?? oavsett hur man gör??
    Vi har komposterat i över två år (i egen kompostbehållare av grön plast) och det går väldigt bra. Man ska tänka på att ställa komposten i skuggan så att det inte blir för varmt. (Även en soptunna i fullt solsken börjar lukta.)
    Om man rör runt mycket och balanserar matresterna med torrt gräs, löv eller annat trädgårdsavfall slipper man lukt. Det gör man ju inte i en komposttunna som töms och hämtas av kommunen, därav lukten i trådstartarens tunna (gissar jag).
    Jag tvättar av min kompost ibland med vattenslang och gammal diskborste.

Lycka till med komposten!

/Monica
  • mlsa
    Svar på #6
    Det är lite olika från kommun till kommun. För bara trädgårdsavfall behövs säkert inte tillstånd i någon stad alls.

Ska man komposter matrester behövs en behållare som stänger ute skadedjur. Kompostbehållare kan köpas på handelsträdgårdar och på ikea bl a.

Vi har fått rejält sänkt sophämtningstaxa eftersom vi komposterar hushållssopor, så även om det inte behövs tillstånd kan det vara bra att slå en signal till miljökontoret!

Bra jord och miljöaspekt hänger väl liksom ihop. Bra jord är bra för miljön!

Lycka till!

/Monica
Svar på tråden Äckelkompost!