• elvie

Vid vilken ålder var ditt barn blöjfritt? (Och när började ni potträna?)

En fråga till er föräldrar vars barn har använt blöjor:

Vid vilken ålder var ert barn blöjfri (på dagen)?

Om ni orkar skriva undrar jag också: När började ni potträna, och hur gjorde ni?

Vår äldsta var blöjfri på dagen vid 2 år och 2 månader. Vi köpte potta redan när han var ett och ett halvt, och försökte göra det till en rolig stund att sitta där och se om det kom något. Han skulle nog kunnat ha blivit torr tidigare, eftersom han alltid tyckte det var roligt med potta, men vi vågade inte försöka ordentligt förrän vi var långlediga, vilket var vid 2 år 2 månader. Då gick det som en dans, m kanske fem missöden totalt. Tror att vi haft en väldig tur, men vet inte så mycket om hur det kan vara för andra ...
    kram E

• Svar på tråden Vid vilken ålder var ditt barn blöjfritt? (Och när började ni potträna?)
  • hjärnsläpp

min lilla kille e nu 20 månader o blöjfri dagtid även vid vila. han har blöja på natten men den är torrnästan varje morron. vi har kört med ec (elimination kommunikation)sen han var 5 mån o det har verkligen gett resultat! :)

• Zolo

Grabben var dagtorr med en gång eftersom han själv valde att sluta med blöja och kissa på pottan. Jag kände att det var bättre och vänta in honom än och potträna.

Han var då 2 år och 7½ mån. 2 veckor senare var han även torr på natten.

Inte en enda gång hittills har han kissat på sig:) Såååå duktig min lilla grabb;)

Lycklig mamma till Lucas 051130
  • AW76

Vi började pott-träna när sonen var 2 år o 7 månader och han var helt torr dagtid 1 vecka senare!

Jag försökte lite när han var 2 år 4 månader, men då hade ingen av oss riktigt intresset eller orken. Det var i januari och jag var höggravid.

Men så en solig dag i april fick han springa med rumpan bar på tomten och skvätta. När vi hann gick vi till toan. En vecka senare var han som sagt torr, och har bara kissat på sig 2 ggr sen dess. *skryt*

Han är dock inte torr på natten, men tror att det är på g. Han är lite busig (lat?) nu och kissar i blöjan när han vaknar på morgonen. Så det är svårt att veta hur mycket kiss som har kommit på natten.. Men men, vi kör nattblöja ett tag till.

• m00min

var dagtorr vid 23 mån, har kört med ec sedan 5 månaders ålder. 

• Linastrumpan

Körde med EC på dottern sedan 2½mån ålder. Hon bajsade sedan ALDRIG i blöjan från 3mån, var torr dagtid vid 19mån. Tyvärr började hon dagis då och ville inte kissa på deras toalett eller potta så hon fick ha blöja på dagis och utan hemma Blev blöjfri även på dagis när hon var 2år o 2mån.

• leona

den äldre var 3 ½ när hon slutade helt med blöja trots mycket tjat o peppning.. den yngre innan hon var 2, för att hon ville själv! alla barn är så olika, låt dom "bestämma" själva när dom är redo, tror jag funkar bäst =)

• Pluttesnuttan

Vår flicka är 20 månader och är nu nästan helt torr både natt och dag. Händer en olycka ett par ggr i veckan.

• Gurkan79

Min dotter är 17 månader och torr dagtid. Började med potta när hon var 11 månader. Nu håller vi på med dagisinskolning, så vi får se hur det kommer att gå där.

• Liiza

Vår kille är 2,5, är "på väg" att sluta. Är superduktig och säger till när han vill på toan.

Nu har vi börjat på dagis,
    och om 2 månader kommer ett syskon,
    vi får se hur det går.

-----

Kan man läsa om ec någonstans?

• UngMorsa

Min son är 4 år.
    Händer fortfarande olyckor på dagarna ibland.
    På natten har vi blöja på honom.
    Vi testade ett tag utan på natten och det gick rätt bra i början men sen började det hända olyckor igen och han sov så dåligt pga. att han vaknade på nätterna och tidigt på mornarna av att han hade kissat ner sig. Vi började med blöja igen då.

När alla ni skriver att era barn va så små när dom blev blöjfria så börjar jag nästan undra om jag ska uppsöka läkare. Han kanske har problem?!Ledsen

• Äiti 80

Sonen var 2 år när han blev torr dagtid, 3 när han blev torr nattetid. Dottern blev torr vid 18 månader och torr nattetid vid 21 månader. Båda barnen har suttit på potta sedan de var 6 månader.

• Pshevil

Sonen började att sitta på pottan när han var ca 20 mån, men vi har tagit det i väldigt lugn takt och han har haft blöjor på sig utomhus och när vi varit hemifrån fram till sommaren. I maj slutade han med blöjor på dagen, han var då knappt 2,5 år. Nu har han sovit två nätter utan blöja och det har funkat utan problem. Vi har väntat lite med att ta bort blöja på natten, men blöjan har varit torr på morgonen i ca 1 månad.

• Auris

Båda barnen har fått börja sitta på potta när de varit runt 6månader. Då har vi satt dem på potttan vid tider de brukar kissa och bajsa och ofta har det kommit i pottan. Med stora tjejen började vi testa blöjfritt ibland hemma första varvet vid 1½ - funkade inte alls. Andra försöket vid 2 år -funkade inte heller. tredje försöket vi 2½ - funkade också ganska dåligt men vi kämpade på utan blöja hela sommaren och när dagis började var hon nog torr för att kunna gå utan blöja på dagis. Hon fortsatte dock med olyckor ett par gånger i veckan tills hon var en bra bit över 3 så jag vet inte riktigt när jag ska säga att hon var "torr"

Med tvåan så gjorde vi likadant att hon fick vara blöjfri hela sommaren när hon var 2 år och 2 månader. Det funkade hyfsat. Inte många olyckor men vi fick hela tiden påminna henne. När sedan dagis började funkade det inte alls så efter en månad med dagliga olyckor på dagis så blev det blöja igen. Sedan var vi så less på potträning att hon fick ha kvar blöjan tills nästa sommar och blev alltså helt blöjfri när hon var 3 år och 2 månader. Då gick det helt smärtfritt. I princip inte en olycka.

Så här med facit i hand kan jag tycka att vi kanske kämpade för mycket för att försöka få dem blöjfria tidigt. Med tanke på hur otroligt mycket lättare det gick när vi väntade ett år till så känns det helt onödigt med alla kissolyckor sommaren innan.

• Chaplin

Lite drygt 2 var äldsta sonen. Först torr på natten och sedan på dagen. Potta har han aldrig använt, vägrade använda den. Så det har varit toastolen direkt.

• Duddelisah

Torr på dagen var vår dotter vid 2 år och nattblöjan tog vi bort när hon var 2 år 4 månader. Nu är hon 4 år och har kissat i byxorna 4 gånger sedan hon slutade med blöja.

• lottizm

min son har precis blivit torr nu, 23 månader. både på dagen och natten. vi började för 2 mån sen ungefär och det hände många många olyckor men nu sedan några veckor tillbaka har han börjat säga till när han behöver gå på pottan. men som sagt så krävdes det mycket tid och tålamod och pottbesök precis hela tiden, men nu funkar det bra!

Svar på tråden Vid vilken ålder var ditt barn blöjfritt? (Och när började ni potträna?)