• Marlean

    Nu hoppas jag ni alla är på i år! Börja planera inför att skicka ett matpaket till jul med Hoppets stjärna!

    Så har snart ännu ett år gått och hösten är här, och med varje dag kommer julen närmare...

    Varje år skickar Hoppets stjärna jul/matpaket till behövande i tex. Lettland, Vitryssland och Moldavien bland annat. Jag hoppas att du och alla du känner är med och fyller en banankartong med mat, leksaker och lite julpynt som hjälper till att glädja någon annan i år inför jul.

    Man kan antingen packa ett paket själv eller låta Hoppets stjärna göra det åt en. Läs mer senare på www.starofhope.org

    Vill du veta vad man ska skicka i ett julpaket läs här:
    www.hoppetsstjarna.se/portal/page&_dad=portal&_schema=PORTAL

    Paketen samlas alltid in i november och delas ut i december.

    Jag vet att denna tråd är tidig men jag vill verkligen att så många som möjligt är med i år.

    Vilka hänger på?
    Räck upp en hand!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 14:01
    Ville ge en länk där alla kan lära sig mer om det engelska språket och samtidigt donera riskorn till FNs matorgan. www.freerice.com

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-22 00:22
    Vill bara påminna alla om att INTE skicka något som passerar utgångsdatum innan 2009 och skicka INTE med lakrits. Det äts inte.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-25 17:47
    Här är en film till alla som funderar på att skicka ett paket om hur ni ska gå till väga: www.streamio.se/Play&language=swedish

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-05 10:15
    DEN 22 NOVEMBER MÅSTE PAKETEN VARA HOPPETS STJÄRNA TILL HANDA!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 18:02
    När denna tråd stängt ned fortsätter vi här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-158/m38113257.html

  • Svar på tråden Nu hoppas jag ni alla är på i år! Börja planera inför att skicka ett matpaket till jul med Hoppets stjärna!
  • Zenobia

    Vilka fina paket du fått ihop, vad duktig du är Dom kommer bli så glada.

    Tror ja måste börja samla ihop till barnpaket med sen till nästa år.

  • MrsNash

    Packade ihop mitt andra paket igår, familjepaketet! Fick kämpa för att få ner allt i kartongen. Slutade med att jag tyvärr fick utelämna vetemjölet. Men jag är riktigt nöjd, fick i massa bra saker och lite godsaker med. Ska lämna in det imorgon här i Halmstad!

  • Troll1
    EmiliaG skrev 2008-11-17 23:44:51 följande:
    Räknade lite och tror jag fick ihop det till 44st enskilda paket.... sedan har jag även lagt i ett paket oanvända nappar, färgglada barnbestick i plast och julgransdekorationer. Bilder finns i Galleriet: www.familjeliv.se/hem/emiliag/galleri.php?cur...
    Ojoj, så fint! Nu ter sig nog mina funderingar/paket lite bleka i jämförelse.

    Äh det blir bra.
  • EmiliaG
    Zenobia skrev 2008-11-17 23:53:19 följande:
    Vilka fina paket du fått ihop, vad duktig du är Dom kommer bli så glada.Tror ja måste börja samla ihop till barnpaket med sen till nästa år.
    Troll1 skrev 2008-11-18 09:42:32 följande:
    Ojoj, så fint! Nu ter sig nog mina funderingar/paket lite bleka i jämförelse. Äh det blir bra.

    Tack! Var faktiskt riktigt kul tycker jag att slå in alla små paket, lite försmak inför nästa månad! Älskar paketinslagning och uppesittarkväll.


    Och mycket av de fina sakerna hittade vi oanvända i kartonger och lådor hemma hos oss och hos min mamma & pappa... sedan kompletterade jag med saker från IKEA och Jysk, Rusta här i Barkarby hade inget av det jag sökte tyvärr!! Uselt!


    Totalt har jag köpt saker till lådan för ca 130kr... samlat på mig då och då under hösten. Ska ev. komplettera med något julmums som russin eller så. Vi får se.

    Nu ska jag paketera kläder i banankartonger... massor av kläder i stl. 62-80 som vi fått ärva och ej kommer använda. Tyvärr bara flickkläder, men hoppas andra ger iväg pojkkläder! Är i alla fall fleecetröjor, jackor och några "dunvästar"... så de kan ju direkt komma till användning kan jag tänka mig!

  • augustin

    Emilia G

    SHIT va mycket fina grejer!!!!!!

    Ja, jag ska hamstra under nästa år

  • Troll1

    EmiliaG: Har inte fattat riktigt, kunde man skicka kläder i banankartonger till barnhemmen också? Då måste jag skaffa fler banankartonger. Har packat baby/barnkläder i sopsäck som ska till VitRyssland. Det är väl bra det med, men kunde ju lika gärna skicka kläder också när jag ändå packar till barnen.
    Förresten så hittade jag väldigt billig tandkräm o tandborstar på ICA.

  • SofiaD
    Troll1 skrev 2008-11-18 12:00:56 följande:
    EmiliaG: Har inte fattat riktigt, kunde man skicka kläder i banankartonger till barnhemmen också? Då måste jag skaffa fler banankartonger. Har packat baby/barnkläder i sopsäck som ska till VitRyssland. Det är väl bra det med, men kunde ju lika gärna skicka kläder också när jag ändå packar till barnen.Förresten så hittade jag väldigt billig tandkräm o tandborstar på ICA.
    Inte vet jag, men jag har faktiskt packat kläder i barnpaketet. Behovet finns iaf.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • EmiliaG
    Troll1 skrev 2008-11-18 12:00:56 följande:
    EmiliaG: Har inte fattat riktigt, kunde man skicka kläder i banankartonger till barnhemmen också? Då måste jag skaffa fler banankartonger. Har packat baby/barnkläder i sopsäck som ska till VitRyssland. Det är väl bra det med, men kunde ju lika gärna skicka kläder också när jag ändå packar till barnen.Förresten så hittade jag väldigt billig tandkräm o tandborstar på ICA.
    Om de tar in kläder eller ej beror på uppsamlingsansvarige (man får ringa och kolla)... om plats finns eller ej att samla kläder.
    Till oss sa de att i Sollentuna kan man lämna kläder, men då gärna i banankartonger med tydlig märkning (i vårat fall t.ex. Children clothes for girls, 6month to 2years) så att de ej behöver tveka om innehållet utan direkt kan dela ut det... de öppnar ju inga kartonger för sortering m.m.
    Att de ej ville ha i påsar är ju samma anledning som att de helst vill ha i banankartonger. Lätta att lasta, packa och stuva i lastbilarna!!
  • Troll1
    EmiliaG: Ok, jag ska ringa uppsamlingsstället. Där tar de sopsäckar med kläder, men de går ju till Vitryssland som sagt. Det är ngn annan än HS som kör just dit.
    Kan tänka mig att de vill hålla sig till banankartonger när det skickas till barnhem mm med HS. Smidigast i lastbilarna.

    Skriver man barnhem på kartongen, eller vad? Jag tänker på julkartongen som jag ska skicka dit.
Svar på tråden Nu hoppas jag ni alla är på i år! Börja planera inför att skicka ett matpaket till jul med Hoppets stjärna!