• Änlamamma

    Blir vin för gammalt nångång?

    Har haft en vinare öppnad och tillsluten i kylen två månader, vitt vin.
    kan man dricka detta eller är det "utgånget"?
    Är sjukt sugen på ett glas vin...


    Noel B/D 10/11/07
  • Svar på tråden Blir vin för gammalt nångång?
  • Tecken

    Jag är ingen vinexpert, men är det inte så att det bildas ämnen i gammalt vin, som gör att det smakar äckligt?

    Jag hade inte druckit det.

  • MalinI

    Nej jag skulle inte dricka det. Brukar lukta apa efter bara någon dag.


    Missbrukar smileys
  • SunnyBunny

    Tror dem säger 3 veckor i kylen öppnad..jag har druckit en månad gammalt och de har gått bra..men 2 månader gammalt vin skulle nog jag hälla ut...

  • Vårsolen

    vin kan bli för gammalt, framförallt om flaskan redan varit öppen, jag hade inte druckit det där vinet du har.

  • Änlamamma

    hehe fan... varrför gick jag ej till systemet...stod där utanför och tveka idag ;)

    Tack, ska ej dricka det hehe


    Noel B/D 10/11/07
  • Pallas

    Jo, lukta på det. Det blir inte farligt på något sätt, bara äckligt. Luktar det läbbigt mycket vinäger kan du slå ut det. Står du ut med att dricka det så gör det!

  • 3fraimsdotter

    Vin som gått "över tiden" luktar vinägeraktigt och man känner det också tydligt på smaken om man provar en sipp att vinet har en vass otrevlig bismak och eftersmaken blir kort och vass. Det är lite olika hur länge ett vin håller i tillsluten flaska i kyl men vanligtvis så håller de flesta viner inte mer än en vecka ens om man använder vakumpump.

    Vin som gått och blivit dåligt i smak kan dock användas i matlagning med bra resultat (om du nu undrat varför restauranger alltid har så mycket rödvinssåser så fick du just svaret). Ska man inte använda det genast så frys in det i som istärningar och plocka fram när det ska användas.

  • Änlamamma

    tack för tipsen ;)
    hittade ett annat användingsområde hehe
    har en hundvalp som kissar inne lite titt som tätt...
    luktar litet unket...men hällde vin i hinken när jag skura.
    Luktar fräscht här inne för första gången på mkt länge (sen vi skaffa valpen)
    hehe


    Noel B/D 10/11/07
  • 3fraimsdotter

    Ett tips till: gammalt vin som surnat, vinäger eller ättika i lite vatten är kanon att ta bort röklukt med. Ställ i glas eller koppar och låt stå i några dagar. Det rensar förvånansvärt bra. Vinägervatten (och givetvis då också surnat vin) är också väldigt bra att lägga bestick i som ska putsas och utmärkt när man ska putsa fönster. Torka med tidningspapper!

  • Änlamamma
    3fraimsdotter skrev 2008-08-23 21:38:04 följande:
    Ett tips till: gammalt vin som surnat, vinäger eller ättika i lite vatten är kanon att ta bort röklukt med. Ställ i glas eller koppar och låt stå i några dagar. Det rensar förvånansvärt bra. Vinägervatten (och givetvis då också surnat vin) är också väldigt bra att lägga bestick i som ska putsas och utmärkt när man ska putsa fönster. Torka med tidningspapper!
    tack! =)...
    vad bra att jag sparat det vinet då¨hehe
    Noel B/D 10/11/07
  • Beatrissan

    Lånar tråden lite..

    Hur länge håller sig vin om flaskan är oöppnad?? finns det någon bäst före datum då?

  • MisS60
    Änlamamma skrev 2008-08-23 19:32:34 följande:
    Har haft en vinare öppnad och tillsluten i kylen två månader, vitt vin.kan man dricka detta eller är det "utgånget"?Är sjukt sugen på ett glas vin...
    Jag hade inte druckit det, men bara på grund av smaken! Farligt är det inte oöppnad baginbox håller mellan ett halvår och ett år, det finns bästföremärkning på de flesta förpackningar
  • Nadjis

    Hur länge håller det i en baginbox då? Har en öppnad sen 8 augusti..

  • Kjell2
    Beatrissan skrev 2008-08-26 23:26:40 följande:
    Lånar tråden lite..Hur länge håller sig vin om flaskan är oöppnad?? finns det någon bäst före datum då?
    Om de förvaras rätt, inte för varmt och i mörker.
    Bra rödviner - väldigt länge, +10 år.
    Billiga rödviner - blir vanligtvis sämre efter 5 år
    De flesta vita viner - blir vanligtvis sämre efter 5-10 år

    /Kjell
  • Beatrissan
    Kjell2 skrev 2008-08-27 14:51:10 följande:
    Om de förvaras rätt, inte för varmt och i mörker.Bra rödviner - väldigt länge, +10 år.Billiga rödviner - blir vanligtvis sämre efter 5 årDe flesta vita viner - blir vanligtvis sämre efter 5-10 år/Kjell
    Tack för svar.
    Har inget mörkt svalt ställe. Står några i vinstället och sen ligger några i en kökslåda!!
    Får nog börja pimpla nu då så dem inte hinner bli dåliga! =P
    *Har ju hela helgen på mig*
Svar på tråden Blir vin för gammalt nångång?