• Zasett

Är det någon som har "vitt grus", är det svårt att hålla rent?

Det finns en grussort som är vitt, vi funderar lite löst att ha det på våran uppfart.
    Men då går tankarna till hur jobbigt är det att hålla rent från mossa och andra saker som kan förstöra utseendet?

Är det någon som har sådant grus och kan berätta??

• Svar på tråden Är det någon som har "vitt grus", är det svårt att hålla rent?
  • Yenka

Vi har vitt marmor grus i rabatten. Det sköter sig skälvt. Har någon gått på det blir det rent när det regnar. Det är super bra tycker jag, det blir så ljust och fint

• mimmi 1

vi skulle ha det, men det visade sej jättesvårt att få tag på...

men kan ju finnas där du bor.....
    Det som är värst är nog det som droppar från bilarna.. smuts, olja, etc... det syns ju jättelätt, och är svårt att få bort naturligtvis.... och svårt att rengöra när det är grus.. men ni kan ju skaffa lite extra, och ha i en hög nånstans, så kan manju byta ut om olyckan skulle vara framme...
    Det är ju jättesnyggt med marmorkross, där det passar!!

• Zasett

Yenka:

Har du någon aning om ungefär vad det kostar?

• mimmi 1

Nej, men avsevärt mycket dyrare än vanligt gårdgrus....
    vi valde till slut granitsingel, det var åxå dyrare än vanligt gårdgrus, men snyggare än det vanliga grå...

Ring till någon leverantör, så får du hör vad prislappen ligger på...

• mimmi 1

oj, ursäkta.. du frågade visst Yenka....

• Zasett

mimmi 1:

Tack så jättemycket för svaret :)

• Joonas

Menar du vit singel? Vi har haft det, det blir inte skitigt, håller sig vitt. Nu har vi bytt till svart diabas. Allt singel blir ju dammigt och smutsigt men rent igen om det regnar.

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • mimmi 1

Om man inte har carport!!! ;o) för då ligger smutsen kvar...

• Yenka
    Zasett skrev 2008-08-23 22:20:55 följande:
    Yenka:Har du någon aning om ungefär vad det kostar?
    Vi fick vårat så jag har tyvär ingen aning
  • Joonas
    mimmi 1 skrev 2008-08-24 16:32:23 följande:
    Om man inte har carport!!! ;o) för då ligger smutsen kvar...
    Njaa, fast vi hade vitt på uppfarten och i carporten, och det var inga problem faktiskt. Tror inte det blir så smutsigt så det syns särskilt mycket.
  • mimmi 1

Nä, det beror ju på vad man har för fordon åxå... mopeder o dyl, har ju en förmåga att "droppa", och makens arbetsbil ville det bli lite mörkare, där den stått... men att spola går ju bra kanske....

• CLT
    Zasett skrev 2008-08-23 22:20:55 följande:
    Yenka:Har du någon aning om ungefär vad det kostar?
    Vit marmorkross har vi i en rabatt med thujor! Kostade 99:-/25kg på K-Rauta! Bauhaus har oxå men va lite dyrare! Tänk på att det åt VÄLDIGT mycke...en liten säck (25kg) räcker inte långt...
  • mimmi 1

hehe, men... man kan ju inte köpa grus på säck till en garageuppfart!!!! det beställer man ett lastbilslass av, hos någon "grusgubbe"

• CeciliaBa

Jag stör mig på att det hamnar så mycket "skit" i gruset som syns...löv, grenar och frön...annars är det fint.

• mimmi 1
    CeciliaBa skrev 2008-08-27 08:57:21 följande:
    Jag stör mig på att det hamnar så mycket "skit" i gruset som syns...löv, grenar och frön...annars är det fint.
    jag kan tänka mej det!! vi har granitsingel, och det är ju ändå en blanding av olika naturfärger, som sandbeige i olika toner, rödbrunt, mm. alltså inte alldeles ljust.. men ändå syns ju mycket av, som hamnar där, just som du nämner, löv, och annat "skit"...
  • Joonas

Har funderat på att köpa en lövsugare. Någon som provat det? De kan man ju blåsa bort saker med också?

• mimmi 1

tror du att den funkar på singel?? iså fall vore det ju en bra grej...

• Que Sera Sera

- och hur ar det med ogras?

Stolt mor till två!
  • Joonas

I singel, om underarbetet är välgjort, växer enkla ogräs som kommer från luften. De är väldigt lätta att ta för hand. Annars kan man ju alltid använda Roundup, om man har samvete till det...

• CeciliaBa
    mimmi 1 skrev 2008-08-27 10:17:22 följande:
    jag kan tänka mej det!! vi har granitsingel, och det är ju ändå en blanding av olika naturfärger, som sandbeige i olika toner, rödbrunt, mm. alltså inte alldeles ljust.. men ändå syns ju mycket av, som hamnar där, just som du nämner, löv, och annat "skit"...
    Ja, jag skulle gärna byta ut det faktiskt...bara för att jag tycker det ser ofräscht ut...men det är jag det...andra kanske inte bryr sig lika mktFlört...
Svar på tråden Är det någon som har "vitt grus", är det svårt att hålla rent?