• lilja26

jag blir så förbannad

Jag börjar bli så ##### less på alla komenatrer som jag har fått anngående min son. När folk frågar hur han mår osv. Svarar jag att det har gått jätte bra och läkarna har inte hittat nå "fel" på honom, ingen hjärn blödning eller annat. Och för mig känns det som jag har vunnit högsta vinsten..

Tills jag får komentaren tillbaka
    -nä, inte än ja.

Detta gör mig så ##### förbannad. Varför ska man utgå ifrån att det måste bli "fel", Dett kan bli "fel" på ett friskt barn också. Men inte för en nyförlöst mamma höra det av sina annhöriga när hon och barnet ligger på bb.

Och det värsta är att det är inte bara 1 person som har sagt detta, utan flera. Kan man inte bara få vara glad och stolt över sitt barn utan att få spydiga komentarer för att han är född i v 23. Kan dom inte bara glädjas över hur långt vi har kommit

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-24 12:31
    uräkta stavfelen, hoppas ni kan läsa det ändå.

• Svar på tråden jag blir så förbannad
  • Nyfiken gul

wow.. född i vecka 23. Vilken kämpe!!

nä inte fasen måste det bli fel på barnet bara för att han är född för tidigt.

Jag har en bekant som födde sin son i vecka 24 pga svår havandeskapsförgiftning. Han är 3 år idag o kärnfrisk!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • bebbe made in italy

förstår att du blir arg!! sånt vill inga föräldrar höra och det kan ju mkt väl gå bra för ert barn!  bebisen smilla föddes ju i v.23 och är fullt frisk och det var ju 10 år sen när resurserna inte var lika goda som idag.... lycka till med allt.

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • ElinOlsson

Jag förstår dej precis. Man VET att det kan hända nåt och den tanken finns alltid hos en - såklart, men man vill koncentrera sej på att det faktiskt går bra. Bebisen mår fint, den lever, vi mår bra.

Jag fick en sån puckad kommentar från en arbetskamrat, som hade erfarenhet av prematurer för typ 25 år sen. "Hon var efter lääänge, ända till skolan". OCH??? Det var då, det var hon, nu är nu och detta är vår son. Han mår bra, vi lever på 200-talet och han får den bästa vård han kan få.

Som tur var höll våra nära och kära dessa tankar hos sej själva, det visste bättre än att stressa oss mer än nödvändigt. Att inte folk fattar bättre än att ge er sånna kommentarer. Jag anser att det är läkarna som faktiskt är proffs på detta som ska ge mej den infon. Vad vet alla andra egentligen om vad som kan hända? NADA! Möjligtvis de extremfall man ser i pressen...

Egentligen är de nog rädda för vad som kan hända och hur ni kommer att må om nåt händer och då kommer nåt sånt plumpt ur dem. Men ändå...

Lycka till med er nye familjemedlem och försök strunta i dessa ord, även om de är jobbiga. Ni vet ju vad ni har och hur ni mår.

• Maja10

Folk är tyvärr okänsliga...
    Ibland kommer en konstig mentalitet fram, då man inte kan glädjas med andra, utan måste påpeka ev tråkigheter.

MEN jag tror ändå de flesta tycket att det är fantastikt med din lilla unge och att det går så bra för er

Grattis!

• En lyckans tår i månens sken

Förstår vad du menar. :) Jättestort grattis TS! Vilken kämpe du har fått! Jag tror ni fixar det jättebra!!

• kengru

Jag förstår precis vad du menar, upplever liknande situationer regelbundet. Min son föddes i v.24+1, han blir 4 i november. Ingen trodde att han skulle bli så frisk o leva utan några men, men det gör han. Både i Uppsala o där vi bor i Falun är de supernöjda med honom, vill inte se honom igen tills han är fem, men omgivningen har svårt att fatta. De har läst, o de har sett, osv.

Jätteirriterande, nu bryr jag mig inte så mycket längre, men det är inte alltid lätt att bara rycka på axlarna.

• sulanett
    Min son är oxå född i v 23. Jag har oxå fått höra det mesta. Men jag lägger dövörat till.
    Lycka till med era små..
  • lilja26

tusen tack för er värmande ord

• Ekorrmamman

Jag blir så ledsen när jag hör sånt där, tänk om omgivningen kunde visa lite empati!!? Varför frågar de ens när de själva ger ett sånt spydigt svar efter att du svarat? Vad ska man göra? Kontra med ett deras ett-åring kanske har en grav form av autism som inte är upptäckt, eller att deras tonårsdotter kanske fick HIV förra sommaren hon var på KOS och hade oskyddat sex med bartendern? Jag vet hur ont kommentarerna om små kämpar kan göra, man får god lust att säga något dräpande tillbaka..

Jag minns vid ett tillfälle på Öppna Förskolan när jag berättade för en pappa att min yngsta var för tidigt född och att han snabbare än blixten kontrade med ett "Jaha dom barnen är ju överrepresenterade med bokstavsdiagnoser och har dessutom betydligt svårare med läs-inlärningen" Grrr! Dottern är sju år nu och har sedan hon var fyra år kunnat läsa helt flytande ur vilken bok som helst (inte för att det spelar någon roll men i a f) Att hon dessutom är oerhört kärleksfull lättsam empatisk och en mästare på att leka känns ju fantastiskt!

• Kaffekopp

Hur gammal är han nu Lilja? GRATTIS till din lilla kille!
    Förstår att du blir arg och upprörd när folk släpper såna dumma kommentarer. Många vet ju inte heller vad de pratar om - bara för att man själv varit i samma situation och råkat ut för det så betyder det inte att din lilla kille kommer att drabbas. Man ska INTE jämföra barn.  Inte i några åldrar.
    För att få dig att må lite bättre - jag har sett många prematurer i vecka 22-24 och flera av dem är jättefina nu när de är större och har klarat sig igenom sin första period i livet hur bra som helst :)

• lilja26

Kaffekopp

Elias är 6 månader, men korrigerat 2 månader. Så han är fortfarande min lilla prins.

• kengru

lilja26; Han kommer alltid att vara din lilla prins o hjälte, oavsett storlek.

• camillarockstar

För det första: Grattis till lillkillen! Min kille kom inte SÅÅ mycket tidigt (v34) men han räknas ändå som prematur å han har varit mer HELT frisk hela sitt (snart) första år. Vi har bekanta som har barn (fullgånga) som har varit sjuka båda 3, 4 å fem gånger sista året!!!! Det kommer absolut gå jättebra tror jag!!!! Lycka tilL!!!!!

• BebisVagga

Gabriel född i v 25.. inga "fel" på honom heller.. han blir 4 månader i morgon..
    man var rädd den första veckan, men dem säger ju det att det e mellan den 1a dagen o den 4e dagen som en eventuell hjärnblödning brukar visa sej..

allt har gått bra här o du ska se att allt gå bra hos dej ännu.. o då menar jag inte "än".. utan jag menar HELA VÄGEN...

grattis till din kämpe.. tack för att dem går att räddas..

Svar på tråden jag blir så förbannad