• Googels

Baka med fryst jäst - snabbt svar!!

Finns det någon som bakat med fryst jäst med bra resultat?

Jag har haft jäst i frysen i en plastpåse i ett par månader nu och när jag tog ut den så har den typ smält i påsen när den tinat - ska det vara så?

Kan man använda den som vanligt eller är det bara att slänga?

• Svar på tråden Baka med fryst jäst - snabbt svar!!
  • tjubanna

Jag tror att jästsvamparna dör när man fryser jästen. Är ingen expert dock

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
  • norgesessan

brukar du frysa den? eller var det bara ett experiment? Har för mig man inte ska frysa sånt..Men vet inte från var..

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • be12ss

Hej,det går bra att frysa in färdig deg,t.ex bakat ut frallor o så,dom går bra att frysa o grädda sen.Men enbart jäst förstår jag inte varför man behöver frysa,det finns ju torrjäst som håller sig jättelänge i skåpet.Man lär alltid något av misstagen vet du väl

• Googels

Bor utomlands och här kan man inte köpa färsk jäst som vanligt i affärer utan man får gå till bageridelen i affärer och fråga om man kan få lite jäst, och när jag gjorde det sist fick jag typ 200g. Använde bara 50g vid det baktillfället och fryste restern då jag hört att man kan göra det, även om många säger att man inte sak.

Hade dock inte förväntat mej att den skulle smälta så där... kanske gjorde den det för att den legat i en plastpåse, och var rätt smulig.

Vågade i vilket fall som helst inte använda den, utan det blev torrjäst istället - tur man hade det hemma!

Svar på tråden Baka med fryst jäst - snabbt svar!!