• Anna Paulita

Varför är "tjockiskläder" så sjukt fula?

Efter att ha gått ner en hel del i vikt har jag lovat mig själv att aldrig handla på BIB, XLNT eller Generous igen. Någonsinn!!!

Idag kom jag i ett par jeans i stl 44 för första gången på typ 5 år. :) Och samtidigt slog det mig hur sjukt fula "tjockiskläderna" faktiskt är, när man är tvingad att använda dem så får man se förbi det, annars är ju risken stor att man går naken.

Varför finns det ingen kedja som faktiskt satsar på snygga kläder för kraftiga? Lägger ner iaf 5 minuter på designen istället för att kort och gott sy ett tält. Det finns ju i USA, som faktiskt producerar snygga kläder för kraftiga. Så det GÅR ju. ;)

För mig är det helt oförståligt, jag fattar det verkligen inte. Är ett av straffen för att man är fet fula kläder?? Är det samhällets sätt att säga att man ska banta eller vad??

• Svar på tråden Varför är "tjockiskläder" så sjukt fula?
  • Banana82

därför att man kan ju inte visa hur man ser ut och de former kroppen har om man är fet, nej, då ska man ju skämmas och gömma sig i tält *verkar iaf vara så de som designar plaggen tänker* Men lär man sig sin kroppsform kan man helt skippa de där avdelningarna i många fall, har flera bekanta kring strl 50 och de handlar ytterst få plagg där, de handlar på vanliga avdelningarna på hm, gina tricot, lindex, kappahl. Jag är en 46/48, äger inte ett enda plagg från "tjockisrutorna" utan handlar på vanliga avdelningarna. Jag kan min krpsform och vet vad den passar i och då vet jag vilka modeller på kläder jag lätt har på vanliga avdelningen.

• Anna Paulita

Jo, jag handlade egentligen bara jeans där tidigare, allt annat bojktottade jag men inbillade mig alltid att jag någon gång skulle hitta något snyggt. Men icke...

Nu är jag iaf glad attjag slipper. ;)

• Banana82

Jeans köper jag på gina, de är rätt stora i storleken och de har upp till 34 i midja, vilket jag brukar köpa, ibland 33

• Virriga Vera

Det skrämmande är att när man mailar din fråga till t.ex Kappahl, lindex och Hennes får man inget svar elelr i bäösta fall ett svar som säger att våra kläder är snygga, folk köper ju dem.

• 3fraimsdotter

För att man ska vara klädd i säck och aska om man inte har storlek 38.

Skämt å sido, det är inte alls roligt att kläder i storlek 42 och uppåt är så fula. Jag har på grund av en sjukdom gått upp från en strl 36 till 46 på 2½ år. Det var en CHOCK att upptäcka hur gräsliga kläder ser ut i större storlekar! Jag hade ju aldrig tänkt på det förr eftersom jag ju aldrig behövt det tidigare i mitt liv.

Jag längtar till den dagen jag åtminstone kommer i storlek 40 vilket jag hoppas jag kan göra nu när min medicinering fungerar.

• Anna Paulita
    Virriga Vera skrev 2008-08-24 20:41:04 följande:
    Det skrämmande är att när man mailar din fråga till t.ex Kappahl, lindex och Hennes får man inget svar elelr i bäösta fall ett svar som säger att våra kläder är snygga, folk köper ju dem.
    Frågan är om folk har ngt val. Vilka puckon.
  • Ablan

sjukt irriterande tycker jag att det äär att e inte bara kan välja ut plagg ur det "smala" sortimentet och göra stora storlekar där så att man slipper skammen att behöva handla "tjockis kläder" (eller den kanske bara är jag som känner så )då kunde ju alla handla ur det "normala" sortimentet, det finns ju inte en special avdelning för spinkisar, 32 hänger ju tex med vanliga kläder på hm tex och det ärväl ungefär samma storlek som stl 140 typ på barn avdelningen?

• 3fraimsdotter

Man skulle ju kunna tycka att det skulle gå att sälja större storlekar av det ordinarie sortimentet men faktum är att mönsterkonstruktörer och graderare är helt enkelt i de flesta fall för dåliga på att konstruera och gradera större storlekar åt kvinnor. Det märks inte hur dåliga de faktiskt är om man inte går över storlek 42.

Dessutom kostar det att ha ett bredare sortiment av standardkläderna.

• Banana82
    3fraimsdotter skrev 2008-08-24 20:45:23 följande:
    För att man ska vara klädd i säck och aska om man inte har storlek 38.Skämt å sido, det är inte alls roligt att kläder i storlek 42 och uppåt är så fula. Jag har på grund av en sjukdom gått upp från en strl 36 till 46 på 2½ år. Det var en CHOCK att upptäcka hur gräsliga kläder ser ut i större storlekar! Jag hade ju aldrig tänkt på det förr eftersom jag ju aldrig behövt det tidigare i mitt liv.Jag längtar till den dagen jag åtminstone kommer i storlek 40 vilket jag hoppas jag kan göra nu när min medicinering fungerar.
    jag har strl 46 och handlar allt på vanliga avdelningen på hm gina och alla andra utiker, det går utmärkt.
  • Virriga Vera
    Banana82 skrev 2008-08-24 21:13:41 följande:
    jag har strl 46 och handlar allt på vanliga avdelningen på hm gina och alla andra utiker, det går utmärkt.
    Jag har också 46 och kan INTE ha kläder från t.ex Gina, cubus eller H&M vanliga sortiment. Strlk 46 på avd för stora storlekar är större än samma storlek på vanliga avdelningen.
Svar på tråden Varför är "tjockiskläder" så sjukt fula?