Inlägg från: Banana82 |Visa alla inlägg
  • Banana82

Varför är "tjockiskläder" så sjukt fula?

därför att man kan ju inte visa hur man ser ut och de former kroppen har om man är fet, nej, då ska man ju skämmas och gömma sig i tält *verkar iaf vara så de som designar plaggen tänker* Men lär man sig sin kroppsform kan man helt skippa de där avdelningarna i många fall, har flera bekanta kring strl 50 och de handlar ytterst få plagg där, de handlar på vanliga avdelningarna på hm, gina tricot, lindex, kappahl. Jag är en 46/48, äger inte ett enda plagg från "tjockisrutorna" utan handlar på vanliga avdelningarna. Jag kan min krpsform och vet vad den passar i och då vet jag vilka modeller på kläder jag lätt har på vanliga avdelningen.

• Banana82

Jeans köper jag på gina, de är rätt stora i storleken och de har upp till 34 i midja, vilket jag brukar köpa, ibland 33

• Banana82
    3fraimsdotter skrev 2008-08-24 20:45:23 följande:
    För att man ska vara klädd i säck och aska om man inte har storlek 38.Skämt å sido, det är inte alls roligt att kläder i storlek 42 och uppåt är så fula. Jag har på grund av en sjukdom gått upp från en strl 36 till 46 på 2½ år. Det var en CHOCK att upptäcka hur gräsliga kläder ser ut i större storlekar! Jag hade ju aldrig tänkt på det förr eftersom jag ju aldrig behövt det tidigare i mitt liv.Jag längtar till den dagen jag åtminstone kommer i storlek 40 vilket jag hoppas jag kan göra nu när min medicinering fungerar.
    jag har strl 46 och handlar allt på vanliga avdelningen på hm gina och alla andra utiker, det går utmärkt.
  • Banana82
    3fraimsdotter skrev 2008-08-24 21:20:17 följande:
    Jag har aldrig hittat strl 46 annat än på de stora storlekarna speciellt riktade till X-large-kvinnor. Det finns inte större än 42, möjligen 44 på de butiker jag brukar gå till. Det är som med underkläder. Jag har frågat men expediterna bara rycker på axlarna och konstaterar att då är det väl slut då. Det är alltid så urplockat. Ibland hänger det ett antal ynkliga 34:or och 32:or och dinglar av ett visst plagg. Allt som är kvar!Jag har inte tid att ränna i butiker så ofta iofs men om det finns så är det många som slåss om dem, för jag ser aldrig av dem. :(
    Att jag kan köpa på andra avdelningar är för att jag vet min kroppsform, i mått är jag en 46/48, det innebär inte att mina kläder är det, min favoritklänning som jag har i 4 färger är tex i storlek M från ginatricot. Dt handlar om att våga prova andra storlekar, och våga tänka om passformer, något som är tänkt som oversize kan vara grymt på en större kropp som lite tightare modell.
  • Banana82
    Anna Paulita skrev 2008-08-24 21:32:37 följande:
    Fast de flesta kedjorna har väl "normala" kläder till iaf stl 46, typ HM, Lindex och Kapp Ahl. De dyrare kedjorna har väl inte det och i märkeskläder finns det väl heller inte.
    testar man inte så ger man lätt upp märkesgrejer, men det går att hitta fynd på tex MQ, men det är samma sak där, våga prova en mindre storlek. Sisters, same thing. Ingen av mina vänner har när de väl lärt sig testa och gå efter form och inte storlek inte längre problem att hitta kläder i princip alla butiker.
  • Banana82
    3fraimsdotter skrev 2008-08-24 21:46:05 följande:
    Okej, ta nu inte det här som att jag blir defensiv men jag är utbildad skräddare och tittar inte på storleken i sig utan på plagget. Men storleken är en guide till om jag kan ha den över huvud taget. Kan jag ha det eller inte? Osäker, då testar jag. Det faktum som kvarstår är att det är svårt att hitta stora storlekar i de butiker jag brukar, eller ska jag säga brukade, gå till eftersom jag inte är ensam om att behöva större storlekar.Jag kan sy egna kläder och jag gör det också när det kniper eftersom jag faktiskt kan. Men alla är inte som jag som kan slänga ihop ett par byxor på 2½ timme. Från egenkonstruerat mönster dessutom.Sedan är det skillnad på butik och butik också. Gina och H&M är absolut minst i storlekarna vilket oftast beror på att de har väldigt lite rörelsevidd i sina storlekar. Det har de haft sedan 80-talet tackade för sig (tack gode gud för att det årtiondet tog slut). Har man tur så kan man hitta tillräckligt stora kläder på KappAhl eller Lindex men jag tycker inte om deras kläder. Dessutom anser jag att de flesta butiker är katastrofer på byxor. Speciellt i större storlekar. De sitter illa som rackarns om man är lite kurvigare och fast jag gått upp så mycket har jag inte förlorat min timglasfigur. Och är man stor så är det precis som att det förutsätts att man ser ut som en falukorv verkar det som.Det här är inga nya problem iofs för det diskuterades när jag gick skräddarutbildningen i Borås, men eftersom jag själv inte varit i behov av större storlekar förrän jag drabbades av Hypothyreos som pajade min ämnesomsättning så blev det ändå lite av en chock att handla kläder. Jag är inte smal nu, det vet jag, men jag räknas inte heller som överviktig, åtminstone inte enligt BMI (vilket man kan diskutera om det är ett vettigt sätt att mäta sådana saker med men det är ytterligare en annan diskussion). Och uppenbarligen är jag inte ensam om det. Stora kläder är poppis helt enkelt.
    jag upplever det inte alls som du, som sagt varken jag (46a) eller mina vänner som är kring strl 50 har svårt att hitta kläder i de butiker du nämner, just för att vi vägrar storlekslappar, jag tex äger kläder i allt från strl small-xl som jag använder, och från 38-48... Men alla upplever vi saker olika... men jag tar ¨några exempel för att visa att det går...

strl M ginatricot:
    http://img338.imageshack.us/img338/169/foto007rq0.jpg
    Strl L, MQ:
    http://img141.imageshack.us/img141/4802/pict0236ts0.jpg
    strl 42, HM:
    http://img135.imageshack.us/img135/4720/foto250kr8.jpg
    strl M, sisters:
    http://farm3.static.flickr.com/2351/2274667507_55e5eee8df.jpg?v=0
    detta på en kropp närmare 48 än 46 i storlek och fetma enligt BMI.
  • Banana82

har inte så annorlunda stil mot andra i min storlek och större som jag känner, vi klär oss i samma slags plagg från samma butiker... men för att visa snygg stil i större storlek finns min favorit när det gäller secondhandfynd, http://beyondsizes.wordpress.com/

• Banana82
    Morbid Mistress skrev 2008-08-25 09:00:24 följande:
    Du borde verkligen börja modeblogga eller nåt. Det är verkligen kul att se dina bilder för jag hittar massor av inspiration från dig
    till viss del gör jag det redan, jag och en kompis som också är plus-size har en blogg om självaccepans och att trivas med sig själv. där har vi allt från debattinlägg, till dagens outfit till skönhet...
  • Banana82
    La Lola skrev 2008-08-25 16:18:38 följande:
    Oj...jag tycker det finns massor med fina kläder i min storlek (runt 46/48 beroende på vad det är för plagg)! BHar hittar jag oxå lätt (F-kupa) men de är satans så dyra!
    håller som vanligt med dig Har aldrig förstått svårigheten som andra säger finns när det gäller att hitta kläder
  • Banana82
    PetraDeliu skrev 2008-08-26 16:29:59 följande:
    är det den bloggen du länkade till lite tidigare i tråden??
    nope... det är en bekant... jag driver www.tjockisbloggen.se med en kompis
Svar på tråden Varför är "tjockiskläder" så sjukt fula?