• Malill

Hunger och illamående samtidigt?!

Hallå! Någon som kan hjälpa mig lite i denna nyupptäckta illamåendevärld?!

Har börjat må så konstigt, går in i v. 7 imorrn. Kan vakna på morgonen och vara jättehungrig (precis som innan graviditeten) men sedan kan jag plötsligt känna mig illamående och måste andas djupt. Och så håller det på. Panikhungrig och illamående o vartannat!!! Någon som känner igen detta?

Nu ikväll när det äntligen var dags för middag så började jag glatt stoppa i mig. Sedan var jag tvungen att andas och stanna upp, vänta en stund och sedan äta lite igen. Så fortsatte hela middagen. Indiskt nanbröd och coca cola kändes bäst att få i sig, jättekonstigt!

Någon som har tips på hur man kan minska denna konstiga kombination och hunger och illamående?

• Svar på tråden Hunger och illamående samtidigt?!
  • B Rus

*Fnissar elakt* Tja, det brukar gå över runt v 12, tills dess kan du försöka äta det som går ner, skit i om det är näringsriktigt. Det sägs att torra kex innan man slängt benen över sängkanten ska va bra, typ digestive, smörgåsrån. Min man fick koka havregrynsgröt som jag slevade i mej liggandes i sängen.

~ Stolt mamma till Tim 080321~
  • B Rus

Det var inte meningen att låta skadeglad, jag bara minns mina första 3 gravmånader med en viss fasa... Som att vara åksjuk och bakfull samtidigt.

• Malill

Har hört det där med kex på nattduksbordet... kanske skulle testa det. Hade du också denna frustrerande kombination av hunger och illamående?

Innan jag nu själv fick uppleva det har jag alltid trott att man ENDAST känner illamående, inte ihop med hunger?

Funkade det bra med gröten? Mådde du illa under hela dagen? För mig verkar det inte ha någon bestämd tid, kan komma när som!!!

WUÄÄÄ!

• B Rus

Ja, ständigt hungrig men tanken på mat... *brrr*!
    Men som sagt, tänk på att det är övergående, för de flesta efter första trimestern runt v 12. Sen brukar man må desto bättre, som en prinsessa (ursäkta ni som mår illa hela graviditeten...) och se strålande ut!

• B Rus

Jag mådde illa hela förmiddagen och oftast inte mer sen. Men inte som en regel, ibland kunde jag må illa tex om jag var trött. Det är bra att småäta så att blodsockret aldrig dalar (det är det som gör att man mår illa har jag för mej), bli aldrig hungrig. Gröt funkar för mej, men känn efter vad du är sugen på och se till att du får just det! Man får vara prinsessan på ärten när man är gravid!

• orf

Känner igen mig så väl! Mådde illa när helst på dygnet och var vrålhungrig för det mesta. Mitt illamående dämpades av att äta så jag åt. Får övertala mig varje dag nu (v19) att det var värt de extra kilona för att orka igenom illamåendeperioden. Visst, visst om man äter nyttigt så går man inte upp så mkt i vikt men mkt mat ger fler kilo, tom morötter ger kilon om man äter mkt

Fick viss lindring av ingefärste (avkok av ingefära spetsad med citron och socker för att bli gott).

• GrönaDruvan

Välkommen i klubben
    Det är skit jobbigt tycker jag och har nu hållt i sig för min del i 6 veckor..suck..

• B Rus

Ja just ja... ingefära-te... det funkade ok, men sen dess har jag faktiskt inte ätit ingefära Glad. Kom just på att det som blev min räddning var apotekets Sea-band, dvs armband som masserar en akupunkturpunkt som hjälper mot all slags illamående. De funkar inte för alla men för mej är de fortfarande oumbärliga om jag tex åker buss.

• Fiaflorist

oj vad jag känner igen mig!
    är i v 9 nu och har haft det såhär i 3-4 v
    man kan bli tokig för mindre, ständigt känna sig spy färdig och hungrig men egentl inte sugen på nåt när det väl gäller

jag har dessutom hemsk halsbränna och magen sväller varje gång jag stoppar nåt i den
    men det går väl över som dem säger *S* har ej kännt såhär i någon av dem tidigare grav

det du känner är iaf fullt normalt, vad man sen gör för att överleva dessa veckor är så olika
    jag äter postafen, funkar ibland men vissa dgr hjälper ingenting

• Malill

Då är jag inte konstig alltså!

Känns så skönt att höra att det finns fler Har många testat seabands? Hur funkar de? Syns det tydligt att man har dem på sig, jag vill ju inte gå ut med detta offentligt än...

Det här postafen, hur funkar det? Måste man kolla med sin bm om man får äta det? tar så mycket nu om dagen: 1 piller folsyra och 3 piller hemofer...

• B Rus

Malill:

Seabands ser ut som svettarmband, finns i olika färger, tex svart. På handleden sitter en plastknopp och trycker på en akupunkturpunkt, så det finns instruktion i förpackningen om hur man sätter på sig armbanden rätt. De är väldigt diskreta tycker jag. Kan med lite vilja ses som en acessoar Glad

• Totsie

Sätt väckarklockan en halvtimme innan du ska gå upp. Ta en Postafen och något kex eller dylikt och sov vidare, om du kan.
    När du vaknar igen är magen lite lugnare.
    Funkar för det mesta. Under dagen är knäckebröd min räddning. Mycket fibrer så att magen har annat att tänka på.

Kramar

• LiCaNo

Helt underbart.. så känner jag ff ganska ofta i v. 27. Det är skitjobbigt, men det går att hantera bättre nu.

• beccs

Jag mår också fruktansvärt illa och är, som du, i vecka 7... min kära mor blev orolig då jag är så illamående så jag inte kan äta, men är ändå väldigt hungrig (har gått ner 3 kilo på 1 1/2 vecka...) så hon åkte till apoteket å köpte ingerfärs-te.

Hon kom över med det imorse så nu sitter jag här med en kopp för att se om det kommer att ge nån verkan...

Jag ska också gå å köpa lite mariekex idag då jag ser att det verkar vara bra, det är ju verkligen en pina att må så här illa heeeela tiden....

Hoppas du kan hitta nåt som hjälper dig, å grattis till din graviditet!

• Boråsmamma

Jag mår också jätteilla. Men har märkt att en alvedon kan ta udden av det (konstigt) Men vågar man fortsätta med det? Alvedon skall ju inte vara farligt... Någon som vet?

• Fröken Sophia

Småät hela tiden så att du inte blir hungrig, då kan du slippa undan en del av illamåendet. Och ät bara sånt som du är sugen på. Om naanbröd och cola does the trick så försök inte med stekt kött och potatis, om du förstår vad jag menar.

För övrigt brukar bm rekommendera Postafen vid illamående.

• Fröken Sophia

Jag hade en påse med mandel och russin med mig över allt ett tag också, som jag kunde knapra på då och då, fungerade jättebra mot illamående.

• Fröken Sophia
    Boråsmamma skrev 2008-08-26 15:23:59 följande:
    Jag mår också jätteilla. Men har märkt att en alvedon kan ta udden av det (konstigt) Men vågar man fortsätta med det? Alvedon skall ju inte vara farligt... Någon som vet?
    Nej det är inte farligt att äta Alvedon när man är gravid, men kolla på bipacksedeln hur långa perioder i sträck de rekommenderar att man äter det. Annars kolla med din bm.
  • Pralin M

Haha, det låter verkligen som typiskt graviditetsillamående. Exakt så mådde jag när jag var gravid med min son, fram till v. 16. Och jag mår likadant nu när jag är gravid igen. Inga specialknep funkade på mig. Det som håller mig flytande är att småäta hela tiden, så att man aldrig hinner bli riktigt hungrig.

Svar på tråden Hunger och illamående samtidigt?!