• Gnutt

Vilken gröt på kvällen?

Ni som ger era barn gröt som absolut sista mål (alltså ingen välling eller amning etc efter) innan sovdags på kvällen, vad ger ni för gröt och tycker ni den mättar bra?

Vår dotter äter gröt bra innan hon sover för natten, men vaknar ganska tidigt varje morgon och är hungrig. Vad bör man välja för gröt som mättar bra? Fruktgröt, fullkorn......

Vad har ni andra för erfarnheter?
    Tips?

• Svar på tråden Vilken gröt på kvällen?
  • mistryrose

Det finns en godnatt gröt från semper som innehåller ris och pasta som ska vara mättande. Lycka till!

• thessires

Sanja äter fullkornsgröt från Semper, hon sover hela natten från 19-20 ca. till 7-8 på morgonen. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är (Sanja är nyss fyllda 10 mån.) och hon äter en "rejäl" middag vid 16-tiden och det gör kanske att hon håller sig mätt länge..

Frukost: Gröt & Vatten
    sover
    mellis: t.ex babysmörgås m. leverpastej och vatten
    Lunch: ca. 2 dl lagad mat, lite frukt och vatten
    sover
    mellis: t.ex. naturell yoghurt m. fruktpuré
    middag: ca 2 dl lagad mat, lite frukt och vatten
    Kvällsmat: Gröt & vatten
    Sover

• Gnutt
    thessires skrev 2008-08-24 20:07:50 följande:
    Sanja äter fullkornsgröt från Semper, hon sover hela natten från 19-20 ca. till 7-8 på morgonen. Nu vet jag inte hur gammal din dotter är (Sanja är nyss fyllda 10 mån.) och hon äter en "rejäl" middag vid 16-tiden och det gör kanske att hon håller sig mätt länge..Frukost: Gröt & Vattensovermellis: t.ex babysmörgås m. leverpastej och vattenLunch: ca. 2 dl lagad mat, lite frukt och vattensovermellis: t.ex. naturell yoghurt m. fruktpurémiddag: ca 2 dl lagad mat, lite frukt och vattenKvällsmat: Gröt & vatten Sover
    Ida är 9 mån och hennes matdag ser ut ungefär som din dotters. Äter mat runt 15.30-16 på em och sen gröt runt 18-18.30.

Vaknar 04.30-05.00 varje morgon. Börjar bli lite jobbigt och vi märker på henne att hon vill sova mer men är för hungrig för att komma till ro.
  • thessires
    Gnutt skrev 2008-08-24 20:10:53 följande:
    Ida är 9 mån och hennes matdag ser ut ungefär som din dotters. Äter mat runt 15.30-16 på em och sen gröt runt 18-18.30.Vaknar 04.30-05.00 varje morgon. Börjar bli lite jobbigt och vi märker på henne att hon vill sova mer men är för hungrig för att komma till ro.
    Vad ger du för gröt nu? Kanske testa att öka portionen? Testa kvällsgröten, den funkar kanske? Lycka till!
  • Gnutt

Nu ger vi Nestlé fruktgröt 1½ portion, mer vill hon inte ha. Har testat sempers fruktgröt oxå.

Kanske ska testa kvällsgröten och gå ifrån fruktgröten.

• Trasan0606

Jag har gett sempers kvällsgröt till skrutten men jag har inte märkt någon skillnad mot övriga grötar. Trodde den skulle vara super...

Svar på tråden Vilken gröt på kvällen?